- کد مطلب : 49148 |
- تاریخ انتشار : 6 دی, 1403 - 12:15 |
- ارسال با پست الکترونیکی
ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
صنعت نويس: چند روز پیش روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به بررسی وضعیت شرکت سیویکو یا همان سایپا سوریه پرداخته و نوشته بود سرمایهگذاری ۵۰ میلیون دلاری سایپا در سوریه از بین رفت و آنچه بر سر این شرکت آمده، نتیجه سرمایهگذاری دستوری و عدم توجه به ریسکهای سیاسی و اقتصادی سوریه بوده است. در این گزارش به اطلاعرسانی چندی قبل سایپا در سامانه کدال درباره سایپا سوریه هم اشاره شده بود.
هفته آخر مهر ماه گذشته، در اوج زدوخوردهای غیرمستقیم میان ایران و اسرائیل، خبری درباره بمباران سایپا سوریه منتشر شد که بلافاصله با ویدئوهای کوتاه موبایلی تایید شد. چند روز بعد، در هفته نخست آبان، شرکت سایپا اطلاعیهای منتشر کرد که چنین آغاز میشد: «پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر حمله رژيم صهيونيستی به کارخانه خودروسازی به استحضار میرساند کارخانه مزبور متعلق به شرکت سايپاسوريه (سيويکو) تحت مالکيت ۸۷ درصدی شرکت سايپا میباشد که براساس آخرين اخبار دريافتی، ساختمان، خودروهای موجود، منصوبات و سيستمهای اداری با آسيب جدی مواجه شدهاند که برآورد دقيق ميزان خسارت مستلزم حضور کارشناسان و ارزيابی خسارات وارده میباشد.»
این اطلاعیه تنظیم عجیبی داشت چه آنکه با تاکید ابتدایی بر «اخبار منتشر شده در فضای مجازی» مخاطب را برای تکذیب یا تخفیف خبر آماده میکرد و سپس از خسارتهای سنگین خبر میداد. ضمن اینکه به سنت همیشگی اینچنین وعدههایی، هیچگاه گزارشی از «برآورد دقیق میزان خسارت» منتشر نشد و میدانیم که نخواهد شد!
اما فراز بعدی اطلاعیه سایپا، با اطلاعاتی که در اختیار مخاطب میگذاشت بر ابهامات فعالیت خارجی این خودروساز میافزود. در این فراز آمده بود: «از سنوات گذشته بهواسطه شرايط خاص کشور سوريه و به دليل جلوگيری از افزايش زيان انباشته شرکت مذکور – تحميل زيان به تلفيق سايپا – فعاليت توليدی در کارخانه مزبور متوقف شده بود. همچنين بهای تمام شده شرکت سايپا سوريه در دفاتر شرکت سايپا مبلغ ۲۰۰,۹۱۷,۸۳۸,۳۳۶ ريال بوده که در مقايسه با کل بهای تمام شده سرمايهگذاریهای بلندمدت اين شرکت بسيار ناچيز و کمتر از /۰۵ درصد میباشد.»
معنای این فراز از اطلاعیه سایپا این است تولید در سیویکو سودآور نبوده است و برای آنکه به صورتهای تلفیقی شرکت سایپا زیان انباشته بیشتری تحمیل نشود، فعالیت آن چند سال پیش از حمله اسرائیل به کارخانه تعطیل شده است. ابهام اینجاست که «شرایط خاص کشور سوریه» چگونه تولید خودرو را از سودآوری انداخته بود؟ کارخانه در چه وضعیتی تعطیل شد و برنامه بازگشایی آن چه بود؟
جملات بعدی، نه تنها پاسخی به این پرسشها نمیدهد که پرسشهای بیشتری را هم به وجود میآورد؛ بهای تمامشده سایپا سوریه که ادعا شده که بیش از ۲۰ میلیارد تومان است، با کدام معیار ناچیز تلقی شده است؟ اگر این ۲۰ میلیارد تومان مربوط به سال ۱۳۸۶ یعنی سال افتتاح رسمی سایپا سوریه باشد، با نرخ دلار هزار تومانی آن روز، ارزش سرمایهگذاری سایپا در سوریه بالغ بر ۲۰ میلیون دلار بوده است که با هر متر و معیاری، رقم کم و ناچیزی محسوب نمیشود.
اما عجایب این اطلاعیه بیش از اینهاست؛ سایپا مدعی شده این سرمایهگذاری ۲۰ میلیارد تومانیاش در سوریه، کمتر از ۵صدم درصد کل سرمایهگذاریهای بلندمدت این شرکت است.
خوانش دیگری از این اعداد میگوید ارزش سرمایهگذاریهای بلند مدت سایپا ۴۰ هزار میلیارد تومان است که با قله تاریخی قیمت دلار خیابانی، بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار میشود!
برای آنکه مقیاسی از بزرگی این عدد در دست داشته باشیم، کافیست خبر چند روز پیش بازار جهانی خودرو را مرور کنیم؛ مدیران سه خودروساز ژاپنی هوندا، نیسان و میتسوبیشی که همگی در قله کیفیت و بهرهوری هستند، اعلام کردهاند در صورتی که روند ادغامشان موفق باشد، سال ۲۰۲۶ میلادی به فروش بیشتر از ۸ میلیون دستگاه خودرو در سال خواهند رسید که ۱۹۱ میلیارد دلار فروش و ۱۹ میلیارد دلار سود خواهد داشت.
حالا شاید مرور ادعای سایپا خالی از لطف نباشد؛ این خودروساز خصولتی میگوید رقم ثبتشده سرمایهگذاریاش در سوریه ۲۰ میلیارد تومان است، این رقم ناچیز است و کمتر از ۵صدم سرمایهگذاریهای بلندمدتاش است. سایپا میگوید ۴۰ هزار میلیارد تومان (و با دلار ۸۰ هزار تومانی، ۵۰۰ میلیون دلار) سرمایهگذاری بلندمدت دارد!
صنعت خودروی ایران از تجربه سرمایهگذاری سایپا در سوریه چه درسهایی آموخت؟
با همه اوصاف، به نظر لازم میرسد که خودروسازی سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، در گزارشی جامع و شفاف، به بازخوانی انتقادی تجربه سرمایهگذاری خارجیاش بپردازد تا بتواند به این پرسشها پاسخ دهد:
سرمایهگذاری سایپا در سوریه بر مبنای چه مطالعات آیندهشناختی به تصویب رسید؟
در صورت فقدان چنین مطالعاتی، فشار چه کسانی مدیران سایپا را مجبور به این سرمایهگذاری کرد؟
افزایش سرمایه سایپا در سیویکو از ۸۰ درصد اولیه به ۸۷ درصد ثانویه بر مبنای کدام ضرورت انجام شد؟
مجموع هزینهکرد این خودروساز در سوریه چقدر است؟ چند دستگاه خودرو و با چه برندهایی تولید شد؟
دستاورد مالی، تکنولوژیکی یا حتی اقتصاد سیاسی حضور در صنعت سوریه چه بود؟
کدام مدیران در سایپا، سازمان گسترش و وزارت صمت بابت این سرمایهگذاری پاداش گرفته یا احیانا توبیخ شدهاند؟
آیا سایپا برنامهای برای بازیابی باقیمانده سرمایهاش در سوریه، احیای آن یا اقامه دعوی حقوقی و مطالبه خسارت دارد؟
صنعت خودروی ایران از تجربه سرمایهگذاری سایپا در سوریه چه درسهایی آموخت؟
سرمایهگذاری سایپا در سوریه و تاسیس شرکت سیویکو نمونه کاملی از معدود فعالیتهای خارجی صنعت ایران است که متاسفانه سرنوشت غمباری یافت اما بازخوانی انتقادی آن تجربه شاید مانع تکرارهای خسارتبار شود.
علی نیلی، انصاف نیوز
آخرین اخبار
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- باید قدر سرمایه های معنوی شهرستان را دانست
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- گل گهر کارفرمای برتر سلامت محور کشور
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- دستاورد موفقیتآمیز گلگهر در کسب و استقرار استاندارد ISO 10015
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- نایب قهرمانی گل گهر در مسابقات آتش نشانی معادن کشور
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
- افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گلگهر
- حضور نماینده سیرجان در گل گهر
- پاتک بانک مرکزی به متخلفان ارز مسافرتی
- نتایج تکمیل ظرفیت کنکور اعلام شد
- آغاز ثبتنام ۹ مدل خودروی وارداتی
- پیشبینی بازار سرمایه در سال آینده
- ورود سامانه بارشی جدید به کشور
افزودن نظر جدید