- کد مطلب : 24151 |
- تاریخ انتشار : 3 مرداد, 1396 - 11:40 |
- ارسال با پست الکترونیکی
ناگفته های از "پل صدر" که رسانه ای نشد!
به گزارش صنعت نویس، پل صدر از عریضترین پلهای پایتخت واقع در تقاطع خیابان دکتر شریعتی و بزرگراه آیتالله صدر که شهرداری تهران این پل را در سال ۱۳۹۰ کلید زده است. پل طبقاتی صدر به طول 11 کیلومتر و به عنوان طولانی ترین رینگ بزرگراهی شمال تهران که شرق را به غرب آن و تونل نیایش متصل میکند، این پل طبقاتی در آذر ماه 92 به بهرهبرداری رسید. مازیار حسینی معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران مسئول ارشد طراحی آن از صفر تا صد بوده که طی 26 ماه به صورت تک پایه احداث و با چند رمپ و لوپ به تونل نیایش متصل شد.
افزایش ترافیک و تخریب ماحصل اجرای پروژهها با نگاه تبلیغاتی و انتخاباتی
بزرگراه طبقاتی صدر با احتساب تونل نیایش بهعنوان عضو پیوسته، گرانترین پروژه ترافیکی دورنشهری در کشور به حساب میآید که با هدف کاهش بار ترافیک منطقه شمال و شمال شرق پایتخت احداث شد، این پروژه هرچند توانسته جریان سفر با خودروی شخصی در حدفاصل شمال غرب تا شمال شرق تهران را تسهیل کند اما در تحقق هدف اصلی خود یعنی کاهش بار ترافیک ناکام ماند. این مسئله با گذری بر این مسیر در ساعات اوج ترافیک کاملا مشهود است.
عبدالکریم حسین زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: در دورهای از شهرسازی پایتخت، اتفاقات ناخوشایندی رقم خورد، متاسفانه با نگاه تبلیغاتی و انتخاباتی به پروژههای شهری پروژههای عظیمی مانند پل صدر اجرا شد که نه تنها در ترافیک شهر تهران موثر نبوده بلکه موجب خریداری اراضی، ساختمانهای بسیار و افزایش ترافیک شده است.
این نگاه تبلیغاتی به ساخت پروژه صدر، همان چیزی است که اعضای شورای شهر تهران نیز بر آن تاکید دارند و معتقدند صدر بیش از آنکه با هدف کاهش ترافیک اجرایی شده باشد، با هدف تبلیغاتی مورد توجه مدیریت شهری واقع شده است، متاسفانه این پروژه علی رغم تبلیغات گسترده پیش از افتتاح نیز به معضلات پایتخت چون ترافیک جامه عمل نپوشاند.
حسین زاده از سوی دیگر با بیان ضریب یک و نیم سرنشین در تهران، میگوید: در صورتی ترافیک در پایتخت کاهش پیدا میکند که ضریب سرنشین به دو و نیم نفر برسد، بنابراین پروژههای چون پل طبقاتی صدر بالقوده برای حل مشکلات شهری شکست خوردهاند، از همین رو تاکید میکند که مسئولان اجرایی پروژههای شهری و مدیران باید پاسخگو باشند، زیرا این نوع پروژهها در شرایط عادی نتوانسته مشکلات پایتخت را حل کند لذا در شرایط بحرانی چون زلزله عامل مخاطره خواهند شد. از این رو مدیریت شهری باید پاسخگوی کمکاریهای صورت گرفته باشد.
دکتر خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و متخصص حوزه حمل و نقل شهری نیز به عنوان یکی از متخصصان و افراد صاحب نظر در حوزه حمل و نقل شهری معتقد است که پروژه طبقاتی پل صدر 5 تا 10 سال آینده به دلیل نداشتن توجیه علمی و ناکارآمدی در بهبود ترافیک منطقه، تخریب خواهد شد که تخریب این مجموعه هزینه بسیار گزافی را به شهروندان و مدیریت شهری تهران تحمیل می کند.
نقل قولهایی مبنی بر صرف هزینه از هزار و 330 تا 4 هزار میلیارد برای احداث بزرگراه صدر
بزرگراه طبقاتی صدر معروف به گرانترین پروژه شهری پایتخت، هزینههایی را متحمل شهر و شهروندان کرده که به نظر میرسد اگر این مبالغ برای توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو هزینه میشد، فواید بیشتری را عاید شهروندان تهرانی می کرد. پروانه مافی عضو مجمع نمایندگان تهران نیز از بزرگراه دو طبقه صدر به عنوان گرانترین پروژه درون شهری تهران در میان کلان شهرها یاد میکند و می گوید: این پروژه با هدف کاهش ترافیک و فاصله شمال شرق به شمال غرب تهران اجرا شد و به گفته معاون فنی و عمرانی بالغ بر هزار و 300 میلیارد تومان هزینه برده است که با محاسبه ساده اگر برای مترو صرف میشد هماکنون به اندازه 5.2 کیلومتر به خطوط مترو اضافه میشد.
محمد حقانی عضو شورای چهارم شهر تهران اما آمارهای متفاوتی از هزینه احداث پروژه صدر خبر میدهد، وی میگوید که نامه رسمی به قالیباف زدم تا رقم دقیق ساخت پل صدر را اعلام کند اما در یک خط و نیم به من جواب دادند که «هزینه ساخت پل صدر 1200 میلیارد تومان شده» در حالیکه معاون شهردار میگوید «700 میلیارد تومان هزینه ساخت صدر شده» و مجری پروژه میگوید تا ساخت صدر تمام شود 6000 میلیارد تومان خرج کرده است.
حقاتی با این حال گفته است که هرچند آمارهایی از سوی شهردار و معاونان شهرداری تهران اعلام شده اما آنچه به واقعیت نزدیکتر است اینکه برای احداث پروژه صدر و تونل نیایش حداقل 4000 میلیارد تومان هزینه شده است، به این معنا که برای این پروژه از جیب هر شهروند تهرانی بالغ بر نیم میلیون هزینه شده است.
احداث پروژه صدر به قیمت تهاتر اراضی عباسآباد
محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اما اذعان دارد که براساس صورتهای مالی شهرداری تهران تا سال ۹۳، چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت پروژه پل طبقاتی صدر هزینه شده هرچند هنوز میزان تملکهایی که برای ساخت این پل انجام شده، مشخص نیست؛ البته سرخو تاکید می کند که املاکی که شهرداری تهران برای ساخت این پروژه خریده از جنس هزینهای است و به لحاظ هزینه - فایده بهتر بود ۲خط مترو به جای این پروژه ساخته میشد.
این در حالی است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری با موضوع بررسی اراضی عباسآباد و پروژه موسوم به «اطلس پلازا» موضوعی را مطرح میکند که بیربط با پل طبقاتی صدر نیست، متاسفانه شهرداری تهران بخشی از هزینههای اجرای پروژه بزرگراه طبقاتی صدر را از طریق تهاتر قطعهای از اراضی عباسآباد و واگذاری آن به بانک انصار تامین کرده است.
فرهاد روزخوش، مدیرعامل ایرانیان اطلس هم در عین شفافیت درباره پروژه اطلسپلازا، گفته بود: که «شهرداری و شرکت نوسازی عباسآباد با ما قراردادی را منعقد کردند و اجرای پروژه را به شرکت ایرانیان اطلس واگذار و تمامی وجوه مربوط به خرید زمین و پروانه را هم دریافت کردند و با آن خطوط مترو را توسعه دادند و پل صدر را ساختند».
متاسفانه علی رغم ابهامات فراوان پیرامون هزینهکرد اجرای پل صدر به نظر میرسد، شهرداری از مسیرهای غیررسمی و قانونی هم برای تامین پروژه استفاده کرده است، هزینههایی که به اعتقاد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم میشد دو خط مترو ساخت.
رد پای بابک زنجانی در احداث بزرگراه صدر
یکی از نکات قابل توجه در رابطه با پروژه پل طبقاتی صدر پیدا شدن رد پای بابک زنجانی در آن است که هر یک از متخصصان و صاحب نظران از جنبههای مختلف به موضوع میپردازند، محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر در خصوص اجرای پروژه پل صدر میگوید که در ساخت پل صدر، نیاز به وجود قطعاتی(حوزه نگهدارندهها و جرثقیلها) بود که باید از خارج کشور وارد میشد و این قطعات با تامین اعتبار مالی از طریق «بابک زنجانی» خریداری (سال های 90 تا 92) و وارد شد. بابک زنجانی خود نیز در نامهای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی شد که: «من، پل صدر را به مبلغ ۴۰ میلیون دلار سرمایهگذاری کردم و واردات قطعات مورد نیاز آن را انجام دادم و بعد از دو سال به جای پولم، شهرداری تهران تراکم به من داد و مجبور به ساخت پروژه ایرانزمین در منطقه شهرک غرب تهران شدم.»متاسفانه این معضل تراکم فروشی که شهرداری تهران را شهره عام و خاص کرده تا جایی پیش رفته که به محل درآمد شهری پایدار مبدل گشته است.
ریزشهایی که بزرگراه صدر را انگشت نما کرد
صدر پروژهای است که پیش از افتتاح در آبان ماه سال 92 خبر ریزش بخشی از آن به گوش رسید و حال نیز اخباری مبنی بر بسته شدن خروجی تونل نیایش به علت ریزش احتمالی مطرح شده است. متاسفانه حدود نیم قرن است که تاریخ مصرف معابر دو طبقه در دنیا منقضی شده اما شهرداری پایتخت با نگاه سنتی حاکم بر مدیریت شهری که ادعای تبدیل تهران به شهر انسانمحور را دارد، اما با اقداماتی همچون احداث صدر، در مسیر تبدیل تهران به شهر خودرو محور گام برداشته شده است. این در حالی است که تجربه در برخی از کشورهای خارجی نشان میدهد که ساخت این گونه پلها نتیجه ای جزء شکست و ریزش آن ندارد.
متاسفانه تناقضها در گفتار و عمل مدیران شهری تا جایی پیش رفته که علیرغم تاکید بسیار آقای شهرداری بر مسائل انسانمحور، شهروندمحور و توسعه شهر بر مبنای اصول اجتماعی و انسانی، تنها توسعههای عمرانی، ساخت بزرگراه، اتوبان، خیابانکشیها و غیره به چشم می خورد که بزرگراه طبقاتی صدر هم نمونهای از آن است.
مهدی چمران رئیس شورای شهر چهارم که این پروژه در زمان مدیریت وی انجام و افتتاح شده و از آغاز به طور تمام قد از آن دفاع میکرد، حال در روزهای پایانی مدیریتش در شورای شهر اظهارنظرهای متفاوتی را مطرح میکند. چمران میگوید که هزینه احداث بزرگراه صدر اگر صرف مترو میشد، بهتر بود.
مدیریت سلیقه شهری در پایتخت در سالهای اخیر سبب صرف هزینههای میلیاردی برای پروژههایی شده که حتی پاسخگوی اهداف اولیشان هم نیستند، پروژههایی چون صدر در تهران کم نیستند، پروژههایی که ساخته شدند تا تردد در شهر شرایط زندگی را برای شهروندان تسهیل کنند، پروژههایی که با هدف تحقق حقوق شهروندی مطرح شده اما هر روزه بر میزان ترافیک، آلودگی هوا و هزاران درد شهروندان افزودند. حال به نظر می رسد مدیریت شهری جدید باید اصولی را پایهگذاری کند که بر مبنای آن پروژهها با توجههای اقتصادی، فنی و عمرانی به همراه پیوستهای اجتماعی و ترافیکی در شهر احداث شود.
منبع:خانه ملت
آخرین اخبار
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
- افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گلگهر
- حضور نماینده سیرجان در گل گهر
- پاتک بانک مرکزی به متخلفان ارز مسافرتی
- نتایج تکمیل ظرفیت کنکور اعلام شد
- آغاز ثبتنام ۹ مدل خودروی وارداتی
- پیشبینی بازار سرمایه در سال آینده
- ورود سامانه بارشی جدید به کشور
- تعیین نرخ کرایه اتوبوس، تاکسی و مترو برای سال ۱۴۰۳
- پاسخ به 17 پرسش درباره کالابرگ الکترونیکی
- بی محلی خودروسازان به قطعه سازهای داخلی
- پژوپارس به آخر خط رسید
- مجمع عمومی فوقالعاده شرکت گلگهر برگزار شد
- زوایای ناپیدای حراج سکه
- سیف، اقدام بانک مرکزی را پسندید
- سیل در سیستان/عکس
- مسدودی 10 روزه جاده چالوس و آزادراه تهران_شمال
- رتبه ایران در تولید گاز
- واردات خودرو فقط با کارت بازرگانی
- عرضه کنسرو ماهی با ۱۵ درصد تخفیف
- بارش دوباره در کشور
- کارنامه مردود دولت در واردات خودرو
- تداوم افزایش درآمد عملیاتی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- چگونه خودرو مزایده ای بخریم؟+ شرایط
- ارزش آلتکوینها بهزودی از مرز ۳ تریلیون دلار خواهد گذشت!
افزودن نظر جدید