- کد مطلب : 12832 |
- تاریخ انتشار : 8 آبان, 1395 - 10:43 |
- ارسال با پست الکترونیکی
تشويق واردکنندگان خوشنام به سمت قاچاق؟!
صنعت نویس: محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی با انتقاد از عملکرد غلط مجریان دولتی و سازمانهای ذیربط و ذی مدخل در امر واردات گفت: خیمه اقتصاد در تمامی کشورهای جهان از جمله ایران دارای دو ستون است ستون واردات و ستون صادرات. چنانچه یکی از این ستونها نباشد و یا درست علم نشده باشد قطعاً خیمه ای هم برپا نخواهد شد. ستون صادرات بسیار مهم بوده و بارها راجع به آن صحبت کرده و در آینده نیز در این باره بسیار سخن خواهیم گفت. اما موضوع مورد نظر امروز ما بحث و گفتگو درخصوص آن ستون دیگر یعنی واردات میباشد که همانند ستون صادرات، آنچنان بد علم شده که خیمه اقتصاد ایران را با سرنگونی و نابودی مواجه کرده است که قصد بر این دارم تا در رابطه با اهمیت آن و موانع و مشکلات موجود در برابر واردات و واردکنندگان سخن بگویم.
وی افزود: واردات هم با اندازه صادرات مهم میباشد و هیچ کشوری در دنیا نمیتواند خود را از خرید های بین المللی بی نیاز بداند در ضمن هر فروشی نیاز به یک خرید هم دارد در اصل برای صادرات، قطعاً نیازمند واردات هم هستیم. واردات به دو بخش تقسیم میشود:
1- واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای
2- واردات کالاهای لوکس و مصرفی
لازمۀ تولید و صادرات کالاهای تولیدی و صنعتی کشور، واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای مورد نیاز صنایع از خارج میباشد که بسیار ارزشمند و حیاتی میباشد. اگر واردات نوع یک، انجام نشود تولید و به تبع آن صادرات صنعتی لطمه میخورد.
واردات نوع دوم، هر چند که محرک و پشتیبان تولید و صادرات کشور نیست اما در جای خود دارای اهمیت میباشد و آن اینکه اولاً دربهای کشور را نمیتوان به روی مردم بست و دیواری بلند گرداگرد کشور کشید و همه را به زور مجبور کرد تا فقط کالای ایرانی مصرف کنند و اگر کالایی هم تولید ایرانی ندارد پس مردم نخرند، نخورند و استفاده ننمایند!!! که این روش اصلاً شدنی نیست و نحوه مدیریت دولتمردان ایران را از بابت رسیدگی به اوضاع مردم و رفاه ملت نزد جهانیان زیر سوال میبرد.
ثانیاً ورود کالاهای مصرهی ساخت خارج موجب ایجاد رقابت بین صنایع داخلی و خارجی میشود و سبب میگردد تا کالاهای مصرفی تولید داخل، هم از نظر کیفیت و هم از نظر بسته بندی رشد کرده و از نظر قیمتی نیز قابل رقابت گردد در ضمن ارتقاع سطح کیفی و بسته بندی کالاهای مصرفی ساخت داخل موجب رشد صادرات ایران نیز میگردد.
پس از هر منظری که بنگریم واردات کالا موجب افزایش تولید و صادرات و باعث ارتقاع سطح کیفی کالاهای تولیدی و بسته بندی خواهد شد اما به شرط و شروطه ها و آن اینکه واردات فقط فقط بطور قانونی وارد کشور شود نه از مجاری و مبادی غیر قانونی و بشکل قاچاق.
علیپور در ادامه اظهار داشت: به همین خاطر جمع زیادی از فعالان اقتصادی ایران از دیر باز در این بخش تجاری کشور فعال بوده و توانسته اند چرخ واردات ایران را با سعی و تلاش و تجربه خود، بخوبی بچرخانند. واردات به ایران طی سالهای اخیر آنهم به دلیل اعمال تحریم های بین المللی کار ساده ای نبوده اما فعالان اقتصادی قانونمند و خوشنام بخش واردات کشور، در این سالها با سختی و مشقت تمام توانستند کالاهای مورد نیاز ایران را از اقصی نقاط جهان تهیه و با مشکلات بانکی و حمل و نقل پیش رو، ارزها را جابجا و پرداختها را انجام دهند و کالاهای مورد نیاز را به کشورمان حمل نمایند.
اما در حال حاضر دولت ادعای این را دارد که بواسطه اجرای برجام، اوضاع بهتر شده و مبادلات بین المللی جهان با ایران نیز روانتر از قبل گشته. از همین رو دولت دائماً آمار میدهد که این کار را انجام دادیم و آن کار را کردیم و در این راستا نیز بارها اظهار داشته اند که بوروکراسی اداری را کم کرده و سرعت عمل دستگاههای اجرایی را جهت انجام امورات فعالان اقتصادی بالا برده ایم. یکی از این ادعاهای دولت، تسهیل و بالا بردن سرعت عمل دستگاههای مرتبط و ذیربط در امر صادرات و واردات میباشد بطوریکه بارها اعلام نموده اند که مثلاً کارهای مربوط به گمرک شبکه ای شده و در عرض 24 ساعت مجوزهای ترخیص کالا صادر میشود و یا سایر دستگاههای مرتبط دیگر نیز به همین شکل به سیستم وصل شده اند و امورات متقاضیان را حداکثر طی یکی دو روز انجام میدهند. که البته تا اینجای کار همه چیز خوب است و در خور تحسین.
وی با اشاره به موانع کار و گله فعالان اقتصادی نسبت به ناهماهنگی دستگاههای اجرای تصریح کرد: قوانین جاری و وعده و وعیدهای داده شده دولت تا حدودی شیرین و قابل تحمل میباشند اما مشکل کار اینجاست که یا قوانین درست اعمال نمیشوند و یا اینکه عملکرد مجریان دولتی غلط و از روی بی میلی است!! محض اطلاع، طی سالجاری جمعی از فعالان اقتصادی، صادرکنندگان و واردکنندگان عزیز طی دیدارهای جداگانه با اینجانب، مشکلات و موانع فعالیت خود را طرح نموده و متأسفانه فضا را برای فعالیت اقتصادی سالم خود بسیار سخت و دشوار اعلام نمودند!! در این راستا واردکنندگان اظهار میداشتند که اسماً امورات گمرکی را 24 ساعته انجام میدهند اما در عمل، یک روز شبکۀ گمرک قطع میباشد، روز بعد گمرک وصل است اما شبکه وزارت صنعت، معدن و تجارت قطع میباشد!! روز بعد برق ندارند!! روز دیگر کامپیوتر خراب است و یک روز هم اپراتور مریض است و در مرخصی بسر میبرد و دهها مشکل دیگر!!
از طرفی دیگر ارزیاب صاحب کالا را نمی بیند و بطور مجازی کالا را ارزیابی میکند که غالباً بدلیل عدم آشنایی برخی از ارزیابان با نوع کالاهای وارداتی، باز هم مشکل پیش میاید و به همین واسطه زمان ترخیص طولانی تر میشود!!
اخیراً هم گمرک از واردکنندگان نامه خوش حسابی از طرف سازمان امور مالیاتی میخواهد و هر گمرکی واردکننده را به نزدیکترین اداره مالیاتی احاله میدهد!! بطور مثال: گمرک مهرآباد واردکننده را به نزدیکترین اداره مالیاتی خود میفرستند و کمرگ فرودگاه امام (ره) نیز به اداره مالیات دیگری و گمرک شهریار هم به دیگری!!! وقتیکه وارکننده به اداره مالیاتی مراجعه میکند، مسئول مربوطه اعلام میکند که نامه خوش حسابی شما را تا 24 ساعت آینده بصورت اتوماسیون و از طریق شبکه به گمرک مربوطه میفرستیم پس شما فردا به گمرک مراجعه کنید. واردکنندگان محترم اعلام میکنند که فردا به گمرک مراجعه میکنیم میگویند نامه ای نیامده!! پس فردا هم میگویند هنوز نیامده و همین سریال ادامه دارد که بعضی وقتها تا یک هفته هم بطول می انجامد.
رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی تأکید کرد: این نوع برخوردها و عملکردهای غلط، فعالان اقتصادی کشورمان را دلسرد کرده و آنان را دلخور نموده است. در همین راستا یکی از واردکنندگان خوشنام و قدیمی و سرشناس ایران میگوید که از قدیم الایام در حال ورود نوعی کالای گرانقیمت آنهم بطور قانونی به داخل ایران هستیم و مثلاً همین ماه گذشته برای ورود10 عدد از (فلان کالای مدل بالا و گرانقیمت) که حجم هر کدام کمتر یک گوشی موبایل میباشد حدود500 میلیون تومان سود و عوارض گمرکی دادیم یعنی بابت هر یک حدوداً 50 میلیون تومان. و یا بابت700 عدد از یک مدل دیگر حدوداً یک میلیارد تومان سود و عوارض گمرکی پرداخت نمودیم یعنی حدود 5/1 میلیون تومان بابت هر یک. اما آنقدر ما را بردند و آوردند و اذیت نمودند که دیگر به غلط کردن افتادیم!! حال اگر همانند برخی از افراد متخلف، ما هم همین10 قلم کالای کم حجم را توسط مسافر و داخل جیب خودمان و داخل چمدانهای مختلف وارد کشور کنیم نه تنها ممانعتی وجود ندارد بلکه نه آن500 میلیون تومان را به اداره گمرک میدهم و از طرفی همان دقیقه هم کالا را با خودمان از فرودگاه خارج می نمائیم.!! آیا این کار خوب است یا اینکه قانونمند عمل کنیم و سود و عوارض گمرکی دولت را هم پرداخت کنیم؟
در ضمن وقتیکه ترخیص کالاها را طولانی میکنند بابت نگهداری کالاها، حق انبارداری میگیرند بطوریکه سابق بر این حق انبارداری برمبنای حجم کالا محاسبه میشد اما در حال حاضر بر اساس ارزش کالا انبارداری دریافت میشود!! یعنی برای آن10 قلم کالای وارداتی ما که جمعاً حجمی برابر با دو جعبه دستمال کاغذی داشت، مبلغ هنگفتی حق انبارداری گرفتند.
سبزعلیپور گفت: درست است که حق انبارداری ربطی به اداره گمرک ندارد و هزینه آنرا شرکت انبارهای عمومی دریافت میکند اما ظاهراً بنظر میرسد که دستگاههای ذیربط برای هم ایجاد درآمد میکنند و واردکنندۀ عزیز را همانند مریضی که وارد ساختمان پزشکانی میشود این دکتر به آن دکتر و از این آزمایشگاه به آن رادیولوژی میفرستند تا شاید هر یک، پولی از این مریض گرفته و کاسب شوند. در حال حاضر هم غالب دستگاههای ذیربط در امر صادرات و واردات زیر نظر وزارت اقتصاد و دارائی هستند پس در نتیجه منافع مشترکی دارند. دولت محترم هر روز آمارهای نگران کننده ای از قاچاق کالا ارائه میدهد و فی الواقع هم رقم20 میلیارد دلاری قاچاق کالا میتواند اقتصاد هر کشوری را نابود و از ریشه بخشکاند. حال بجای اینکه دولت محترم هزینه قاچاق کالا را روز به روز بالا ببرد و برعکس حفظ احترام صادرکنندگان و واردکنندگان کشور را در اولویت قرار داده و روند فعالیت آنان را تسهیل نماید تا فعالان اقتصادی از عملکرد قانونی خود پشیمان نشوند و روز به روز گستره فعالیتهای قانونی خود را افزایش دهند تا این روند و سهولت کار باعث شود تا بخشی از قاچاقچیان هم دست از قاچاق بکشند و واردات را قانونی انجام دهند تا از این گذر نه تنها بخشی از مشکلات اقتصادی کشور مرتفع و رفته رفته خیمه اقتصاد ایران محکمتر شود بلکه دولت محترم به درآمدهای سرشاری دست یابد اما متأسفانه شاهد این واقعیت هستیم که نه تنها احترامی برای واردکنندگان و صادرکنندگان در کار نیست بلکه عملکرد غلط مجریان دولتی، واردکنندگان قانونی و خوشنام کشور را به سمت قاچاق کالا هدایت میکند زیرا قاچاق کالا آنقدر آسان، سریع، کم هزینه و پرسود است که همه را وسوسه میکند ولیکن کوچکترین فشار و بی احترامی، فعالان اقتصادی را از قانونمند بودن پشیمان و به کلوپ قاچاقچیان (محترم و میلیاردر!!) ملحق مینماید. پس حواسمان جمع باشد تا خدایی ناخواسته اقتصاد و فعالان اقتصادی کشور را یکجا از دست ندهیم.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه افزود: امسال در یک شرایط کاملاً ویژه و حساسی قرار داریم که همین امر موجب شد تا مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد نگاه ویژه ای داشته باشند و حتی شعار امسال را نیز اجرا و عمل به اقتصاد مقاومتی تعین نمایند و بارها در طی سالجاری در فرمایشات و سخنانشان بر لزوم توجه دولت و مسئولین کشوری به اقتصاد مقاومتی اشاره ای خاص داشتند زیرا در حوزه اقتصاد مقاومتی مبارزه جدی و مؤثر با فساد اقتصادی و حرکت جهادگونه در عرصه اقتصادی کشور و تلاش برای کاهش نرخ تورم، تأمین معیشت مردم، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، رشد امنیت اقتصادی و اهمیت دادن به تجارت جهانی و مدیریت صحیح واردات و کمک به صادرات واجب و لازمالاجراست.
از همین رو صلاح ایران و ایرانی بر این است تا همه بزرگواران و مسئولین نظام بدور از هرگونه گرایشات سیاسی و با اتحاد و همدلی و با حمایت قوای سه گانه زمینه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و آرامش و رفع تمام مشکلات داخلی و بین المللی ایران را به وجود آورند. فلذا باتوجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه که بخش اعظم آن بیش از اینکه بدلیل تحریمهای خارجی باشد بر اثر سوء مدیریت دولتمردان قبل و حال و کم کاری تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید بوده، تصورم بر این است که اراده برخی از مسئولین جهت رفع نابسامانی های اقتصادی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ضعیف میباشد و با این روند مشکلات و موانع موجود بر سر راه اقتصاد و فعالان اقتصادی ایران از بین نخواهد رفت و به فعالیتهای قاچاق نیز دامن خواهد زد، والا هیچکس و هیچ گروه و جناح سیاسی جلوی دولت را نگرفته اند تا موانع اقتصادی را برطرف نکند زیرا بعضاً دولت میگوید که ما میخواهیم کار کنیم اما برخی نمی گذارند آیا واقعاً کسی جلوی دولت را گرفته تا مبادا بوروکراسی اداری را از بین نبرد و یا در برابر دولت مانع تراشی میکنند تا به صادرکنندگان و واردکنندگان احترام نگذارد و امورات را برای فعالیت قانونمند آنان تسهیل ننماید؟ قطعاً همچین چیزی وجود ندارد پس بی میلی و کم کاری خود را به گردن مخالفین دولت نیاندازید و از همین امروز آستین ها را بالا بزنید و اقدامی در خور تحسین در جهت رفع موانع کسب و کار فعالان اقتصادی و تکریم ارباب و رجوع انجام دهید و نتیجه آن را هم در کوتاه مدت ببینید.
آخرین اخبار
- نایب قهرمانی گل گهر در مسابقات آتش نشانی معادن کشور
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
- افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گلگهر
- حضور نماینده سیرجان در گل گهر
- پاتک بانک مرکزی به متخلفان ارز مسافرتی
- نتایج تکمیل ظرفیت کنکور اعلام شد
- آغاز ثبتنام ۹ مدل خودروی وارداتی
- پیشبینی بازار سرمایه در سال آینده
- ورود سامانه بارشی جدید به کشور
- تعیین نرخ کرایه اتوبوس، تاکسی و مترو برای سال ۱۴۰۳
- پاسخ به 17 پرسش درباره کالابرگ الکترونیکی
- بی محلی خودروسازان به قطعه سازهای داخلی
- پژوپارس به آخر خط رسید
- مجمع عمومی فوقالعاده شرکت گلگهر برگزار شد
- زوایای ناپیدای حراج سکه
- سیف، اقدام بانک مرکزی را پسندید
- سیل در سیستان/عکس
- مسدودی 10 روزه جاده چالوس و آزادراه تهران_شمال
- رتبه ایران در تولید گاز
- واردات خودرو فقط با کارت بازرگانی
- عرضه کنسرو ماهی با ۱۵ درصد تخفیف
- بارش دوباره در کشور
- کارنامه مردود دولت در واردات خودرو
- تداوم افزایش درآمد عملیاتی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
افزودن نظر جدید