آشفتگی بازار خودرو برخلاف صحبت های معاون وزیر صنعت

در حالی که معاون وزیر صنعت از آرامش نسبی بازار خودرو خبر می‌دهد ، قیمت خودروهای تولید داخل در یک بازه زمانی یک ماهه میلیون‌ها تومان افزایش یافته است.
آشفتگی بازار خودرو برخلاف صحبت های معاون وزیر صنعت

به گزارش صنعت نویس، تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار در ماه‌های اخیر سر به فلک کشیده است و برخی از کارشناسان اقتصادی دلیل بروز این موضوع را ورود نقدینگی سرگردان به بازار خودرو می‌دانند. البته این افزایش قیمت فقط مربوط به خودروهای داخلی نیست و در مورد خودروهای خارجی وضعیت به مراتب بدتر است. 

به گفته کارشناسان اقتصادی، نقدینگی یک میلیون و ششصد هزار میلیارد تومانی که روزانه هزار میلیارد تومان هم به آن اضافه می‌شود، با ورود در هر بازاری از جمله سکه، ارز، مسکن و خودرو قیمت‌ها را آن قدر افزایش داده است که دسترسی به این کالاها برای مصرف‌کننده واقعی غیرممکن شده است و بازار این کالاها به جولانگاه دلالان برای کسب سودهای هنگفت و بادآورده‌ای که اتفاقا آن‌ها را به تریلیاردرهای قدر تبدیل کرده است است. 

آشفتگی بازار خودرو آن قدر زیاد است که متقاضی واقعی باید در لحظه و بدون یک لحظه تامل، پول خود را تبدیل به خودرو کند، زیرا معلوم نیست یک روز و حتی یک ساعت آینده، چند میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه می‌شود.

به گفته یکی از خریداران خودرو 206 تیپ دو که روز 30 تیرماه برای خرید این خودرو به نمایشگاه مراجعه می‌کند که نمایشگاه قیمت آن را 42 میلیون عنوان می‌کند و برای تکمیل وجه خرید خودرو ناچار دو روز بعد به نمایشگاه مراجعه می‌کند، اما فروشنده قیمت را 44 میلیون و 500 هزار تومان عنوان می‌کند. 

وی اضافه کرد: من که امکان پرداخت 2.5 میلیون تومان را نداشتم و فروشنده هم حاضر نبود این خودرو را با قیمت روز قبل به من بفروشد، بنابراین فروشنده به من پیشنهاد داد تا روز شنبه 6 مردادماه صبر کنم تا شاید قیمت‌ها کمی آرام بگیرد.

این خریدار خودرو تولید داخلی گفت: هر روز که می‌گذشت قیمت این خودرو هم افزایش می‌یافت و نگرانی‌های من افزون‌تر و توانایی مالی من بیشتر آب می‌شد، تا اینکه روز 6 مردادماه قیمت 206 تیپ 2 به 46 میلیون تومان رسید و با این شرایط نتوانستم خودرو خریداری کنم.

اما نکته جالب در بازار آشفته خودرو این است که منصور معظمی معاون وزیر صنعت وضعیت بازار خودرو را در حالت آرامش نسبی عنوان می‌کند. 

وی می‌گوید: توقف ثبت سفارشات خودرو، تغییر نرخ ارز و صحبت هایی در مورد قطع همکاری شرکت‌های خارجی نگرانی‌هایی را برای مصرف کنندگان به وجود آورد. با این حال بازار در آرامش نسبی به سر می‌برد و شرکت‌های خارجی تا به امروز به قراردادهای خود عمل کرده‌اند و وزارت صنعت با تاکید به خودروسازان بخش قابل توجهی از نیازهای آنها را خریداری کرده و تا پایان سال از لحاظ تولید مشکلی نخواهیم داشت.

این صحبت‌های معاون وزیر صنعت در حالی است که مقایسه قیمت‌ها در بازار به اصلاح آرام نشان می‌دهد که برخی خودروهای داخلی از یک ماه گذشته تاکنون در بازار افزایش قیمت 20 تا 30 میلیون تومانی و حتی بیشتر را داشته‌اند. 

AndroidOnlineNewsImage (3)_3.png

AndroidOnlineNewsImage (4)_1.png

به عنوان مثال قیمت پراید 111 در بازار در مورخ دهم تیرماه گذشته 24 میلیون و 700 هزار تومان بوده است که با افزایش قیمت حدود 4 میلیون تومان در تاریخ دهم مرداد ماه به 28 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت پژو پارس با افزایش حدود 17 میلیون تومان از تاریخ دهم تیرماه 97 از قیمت 44 میلیون و 500 هزار تومان به 61 میلیون و 500 هزار تومان در دهم مرداد ماه رسیده است. 

قیمت پژو 207 اتوماتیک هم از 72 میلیون و 500 هزار تومان با افزایش قیمت حدود 20 میلیون تومان طی مدت مذکور به 91 میلیون تومان رسیده است. 

این گزارش می‌افزاید: در کنار افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار هم بحث جداگانه‌ای است، به طوری که اختلاف قیمت برخی خودرو‌ها از کارخانه تا بازار 30، 40 میلیون و حتی 100 میلیون تومان است و نمونه بارز اختلاف 100 میلیون تومانی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار مربوط به مزدا 3 است. 

 

منبع:فارس

افزودن نظر جدید