- کد مطلب : 31476 |
- تاریخ انتشار : 14 دی, 1396 - 15:59 |
- ارسال با پست الکترونیکی
بازگشت کارت سوخت
زیر سایه سهمیهبندی از نوع کوپن. سال ۱۳۶۹ اما بنزین به قیمت ۵ تومان و سال ۱۳۷۴ به قیمت ۱۰ تومان رسید. دولت اصلاحات کار خود را با بنزین ۱۶ تومانی آغاز کرد و با بنزین ۸۰ تومانی به پایان برد. سال ۱۳۸۶ با سهمیهبندی، قیمت این فرآورده به ١٠٠ تومان افزایش یافت و از پس تغییرات مکرر قیمتی در این دهه، حالا هر لیتر آن با هزار تومان معاوضه میشود...
«احتمال بازگشت بنزین سهمیهای وجود دارد. حالا بعد از نظر مثبت علی لاریجانی، رئیس مجلس برای بازگشت بنزین چند نرخی، شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برای رانندگان فراخوان داد. بر اساس این اعلامیه، رانندگان باید برای دریافت کارت سوخت از طریق پلیس ۱۰+ اقدام کنند و رانندگانی که از کارت سوخت استفاده نکنند، احتمال دارد دچار مشکل شوند. این موضوع گمانهزنی برای بازگشت بنزین سهمیهای را به دنبال داشت و گر چه زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت پخش و پالایش و فرآوردههای نفتی این موضوع را تکذیب کرده و به «شهروند» میگوید: هنوز هیچ تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است و شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی بر اساس قانون قبلی مجلس این اطلاعیه را منتشر کرده است. او توضیح میدهد؛ در حال حاضر کمتر از ٥درصد سوختگیری بر اساس کارت سوخت انجام میشود.
با این وجود گویا نمایندگان مجلس چندان هم از این موضوع رویگردان نیستند. به ویژه آن که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از مخالفت اکثریت نمایندگان با افزایش قیمت بنزین خبر داده است.
واقعی کردن قیمت بنزین
حالا از پس نزدیک به ٧سال از اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها، داستان پرماجرای واقعی کردن قیمت بنزین و یارانه پنهان ١٧٠٠ تومانی آن بر سر زبانها افتاده است. آذر سال ۱۳۸۹ بود که طرح هدفمندی یارانهها با هدف حذف یارانههای پنهان در عرصه اقتصاد، خصوصا در بازار فرآوردههای نفتی وارد فاز اجرایی شد؛ طرحی که قرار بود به ازای پرداخت ٤٥هزار و ٥٠٠ تومان یارانه نقدی، قیمت حاملهای انرژی را به قیمت واقعی آن و ٩٠درصد فوب خلیجفارس برساند. اگر چه افزایش قیمت بنزین در همان ابتدای کار، مسیر واقعیشدن را در پیش گرفت اما در میانه راه این قانون اجرا نشد و قیمت بنزین حالا سه سالی است که ثابت مانده است. آن چه در این میان اهمیت دارد، این است که همه تصمیمات مترتب بر قیمت بنزین نتوانسته است در سالهای گذشته معادله بنزین ارزان و مصرف بالا و البته قاچاق آن را تغییر دهد. با این حال به نظر میرسد سال آینده گریزی از رشد قیمت بنزین نیست. هر چند که اطلاعرسانی دقیقی در رابطه با نرخ حاملهای انرژی تا کنون صورت نگرفته است اما منابع آگاه از منتفی شدن بنزین ١٥٠٠ تومانی خبر داده و از عزم بهارستاننشینها برای سهمیهبندی بنزین سخن میگوید. گفتههایی که پیشنهاد علی لاریجانی در کمیسیون تلفیق نشان داد چندان هم بیراه نیست. همین چند روز پیش بود که رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بهتر است برای جلوگیری از شوک تورمی بنزین، سهمیهبندی شود. پیشنهادی که موافقان و منتقدان بسیاری دارد؛ گروهی که بر ضرورت در نظر گرفتن بنزین سهمیهای برای اقشار آسیبپذیر تأکید دارند و معتقدند که دولت برای کاهش بار تورمی این تغییر قیمت باید حاملهای انرژی را با قیمت پایینی در اختیار گروههایی همچون راننده تاکسیها قرار دهد. البته گروهی هم کماکان معتقدند که نظم سهمیهبندی فایدهای جز ایجاد رانت و هدررفتن منابع ملی ندارد.
قیمت بنزین از ١٢٠٠ تومان بیشتر نمیشود
اسدلله قرهخانی الوستانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس که از موافقان بازگشت نظام سهمیهبندی به اقتصاد ایران است، در این باره به «شهروند» میگوید: بنابراین با در نظر گرفتن جوانب مختلف از جمله شرایط خاص اقتصادی کشور، رکود چندساله در اقتصاد و افزایش ناچیز حقوق و دستمزد احساس ما این است که تغییر قیمت حاملهای انرژی منجر به ایجاد شوک قیمتی و تورمی در اقتصاد خواهد شد و حتما تورم در اقتصاد ایران را دورقمی خواهد کرد.
او بر این باور است که باید قیمت بنزین برای مشاغلی که خدمات عمومی ارایه میدهند، هزار تومان ثابت بماند و برای سایر گروهها سهمیهای به ویژه دارندگان خودروهایی با حجم موتور بالای ٢٥٠٠سیسی سهمیهای در نظر گرفته شود که اگر بیشتر این سهمیه را مصرف کردند، بهای بیشتری پرداخت کنند. او البته این نکته را هم تأکید کرد که نمیتوان نرخ بنزین را به بیش از ١٢٠٠تومان افزایش داد و کمیسیون انرژی با هرگونه افزایش بیشتر این مقدار مخالف است.
رشد ٨درصدی بنزین ناشی از بالابردن تعداد خودروهاست
بیژن حاج محمدرضا از مخالفان دونرخکردن بنزین است که معتقد است؛ زیرساختهای لازم برای دونرخیکردن بنزین در کشور وجود ندارد. او به «شهروند» میگوید: ما هم اکنون در حال سپریکردن دوران سیاه هستیم و سالهاست که اقتصاد ایران با رکود دستوپنجه نرم میکند. بر خلاف گذشته، دیگر هیچگاه شاهد صفهای طولانی در پمب بنزینها نیستیم. در حالی در گذشته مردم حداقل باید بیش از نیمساعت را برای زدن بنزین صرف میکردند که امروزه حداکثر زمانی که در پمپبنزینها تلف میشود، ١٠ دقیقه است، جز مواقعی همچون زلزله دیگر هیچ فروش فوقالعادهای نداریم.
این فعال صنفی که معتقد است: برخی از دولتمردان کاهش مصرف بنزین را دلیل افزایش قیمت آن عنوان میکنند و مدام اعلام میکنند که میزان مصرف بنزین در سالجاری ٨درصد افزایش یافت، اما سوال من این است که این میزان افزایش مصرف بنزین در شرایطی که سالانه یکمیلیون و ٢٠٠هزار دستگاه خودرو به خودروهای در حال تردد در کشور افزوده میشود، رشد زیادی است، باید گفت؛ این رشد مصرف ناشی از بالارفتن تعداد خودروها در جادههای کشور است.
۳ منبع درآمدی جایگزین برای اشتغال
حالا سوال اینجاست درصورتی که افزایش قیمت بنزین مورد مخالفت بهارستاننشینها قرار گیرد، منابع لازم برای ایجاد اشتغال که دولت وعده داده، از چه محلی قرار است تأمین شود؟ آن گونه که محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده؛ ٣ منبع درآمدی برای هزینه در بخش اشتغال به جای افزایش قیمت حاملهای انرژی پیشبینی شده است.
محمدرضا پورابراهیمی با بیان این که برای جلوگیری از تزریق شوک اقتصادی به احتمال زیاد، مجلس شورای اسلامی قیمت حاملهای انرژی را برای سال ۹۷ در سطح قیمت امسال تثبیت خواهد کرد، درباره نحوه تأمین منابع مالی جایگزین برای اشتغالزایی در صورت مخالفت مجلس با تبصره ۱۸ لایحه بودجه (افزایش قیمت بنزین و گازوییل) گفت: درخصوص تبصره ۱۸ و پیشبینی افزایش قیمت حاملهای انرژی دو نکته وجود دارد؛ نکته نخست این که آثار و پیامدهای افزایش قیمت حاملهای انرژی در اقتصاد کشور چیست و نکته بعد این که درصورت افزایش قیمت حاملهای انرژی چه تضمینی مبنی بر تزریق منابع حاصل از این افزایش قیمت برای اشتغال وجود دارد؟
دولت از محل سایر منابع درآمدی در لایحه بودجه میتواند برای اشتغال تجهیز منابع کند. یکی از این منابع، کسب درآمد از محل فرارهای مالیاتی است؛ البته قرار نیست میزان مالیات دریافتی از مودیان افزایش یابد بلکه صرفا افرادی که مالیات نمیپردازند، باید شناسایی شده و از آنها مالیات دریافت شود.
او ادامه داد: برآورد ما این است که دولت میتواند معادل ۳۰ تا ۴۰درصد از میزان مالیاتهای مأخوذه را از محل فرارهای مالیاتی تأمین درآمد کند، این نسبت رابطه بین مالیات با تولید ناخالص داخلی (GDP) را نشان میدهد.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه ابزارهای جدیدی برای شناسایی فرارهای مالیاتی وجود دارد، گفت: یکی از این ابزارها، تراکنش بانکی افراد است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی دیگر از منابع درآمدی دولت به جای افزایش قیمت حاملهای انرژی، میتواند از محل واگذاریهایی که بهعنوان نمونه در داراییهای مالی مانده و دولت درخصوص آنها تصمیمگیری نکرده، باشد؛ سهام عدالت یکی از همین موارد است که از مشکلات اساسی کشور به شمار میرود. او ادامه داد: برآورد ما این است که اگر فقط ۵۰درصد از مالکیت دولت در شرکتهای مشمول سهام عدالت واگذار شود، حداقل دوبرابر درآمدی که دولت در تبصره ۱۸ از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی پیشبینی کرده، منابع جذب میشود.
پورابراهیمی فروش داراییهای تملیکی را یکی دیگر از راهکارهای جذب منابع از محل لایحه بودجه ۹۷ عنوان کرد و گفت: برآورد میکنیم دولت میتواند با فروش اموال تملیکی نیز حداقل دو برابر منابع پیشبینیشده در تبصره ۱۸ لایحه بودجه کسب درآمد کند و این آمادگی در مجلس وجود دارد که در قالب پیشنهاد در لایحه بودجه مطرح شود تا به دولت اجازه دهیم این اموال را به فروش برساند و در بخشهای مختلف ازجمله اشتغال هزینه کند.
از بنزین یک تومانی تا بنزین هزار و.... تومانی
٤ دهه قبل هر لیتر بنزین در ایران یک تومان فروخته میشد، سال ۱۳۵۹ بود که نخستین تغییر قیمتی رقم خورد. هر لیتر بنزین پذیرای افزایش دوتومانی قیمت شد و نرخ سه تومانی بنزین تا سال ۱۳۶۸ دوام آورد.
زیر سایه سهمیهبندی از نوع کوپن. سال ۱۳۶۹ اما بنزین به قیمت ۵ تومان و سال ۱۳۷۴ به قیمت ۱۰ تومان رسید. دولت اصلاحات کار خود را با بنزین ۱۶ تومانی آغاز کرد و با بنزین ۸۰ تومانی به پایان برد. سال ۱۳۸۶ با سهمیهبندی، قیمت این فرآورده به ١٠٠ تومان افزایش یافت و از پس تغییرات مکرر قیمتی در این دهه، حالا هر لیتر آن با هزار تومان معاوضه میشود، با این حال به نظر میرسد سال آینده فصلی دیگر برای این فرآورده پرمصرف نفتی باشد.
آخرین اخبار
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- رئیس جمهور ایران شهید شد
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
افزودن نظر جدید