پیغام خطا

  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.

باز هم لغو قانون به نفع خودروسازان

توقف شماره گذاری 9 خودرو پرمصرف داخلی در حالی طی چند روز گذشته به سوژه داغ خودروسازی کشور تبدیل شد که حالا وزیر صنعت،معدن و تجارت می گوید این مشکل به زودی رفع و شماره گذاری خودروهای موردنظر از سر گرفته خواهد شد.

،آن طور که محمد شریعتمداری عنوان کرده، محدودیت شماره گذاری خودرو‌های با مصرف سوخت بیش از ۸.۵ لیتر حذف می شود. به گفته وی، مصوبه مربوطه در هیئت دولت اصلاح شده است و به زودی بخشنامه جدید وزارت صنعت معدن و تجارت درباره مجوز شماره گذاری خودروهای داخلی با مصرف سوخت بالا صادر خواهد شد.
اظهارات وزیر صنعت در شرایطی است که راهور ناجا با استناد به مصوبه 24 مرداد هیئت دولت مبنی بر اسقاط یک خودرو فرسوده به ازای تولید یک خودرو نو با مصرف سوخت بیش از 8.5 لیتر، شماره‌ گذاری 9 خودرو شامل تیگو 5، آریزو 5، ام وی‌ام (محصولات خودروسازی مدیران)، X33، جک S5، لیفان 820 (محصولات کرمان موتور)، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S7 (محصول ایران خودرو) و BYD S6 (محصول کارمانیا) را متوقف کرده است.
هرچند تلاش وزیر صنعت برای لغو مصوبه موردنظر در راستای کمک به خودروسازی کشور و همچنین رفع نگرانی مشتریان انجام شده، با این حال در نتیجه آن، باز هم قانونی دیگر که می توانست خودروسازان را در مسیر بهبود کیفیت محصولات شان (حداقل در حوزه مصرف سوخت) تحت فشار قرار دهد، عقیم خواهد ماند.
خودروسازی ایران از این دست تمدید و تعلیق قوانین زیاد به خود دیده، چه آنکه بارها پیش آمده قوانین مختلف (قوانینی که می توانستند به بهبود کیفیت محصولات صنعت خودرو کشور کمک کنند)، تحت تاثیر مصلحت اندیشی ها از یک سو و کم کاری و تنبلی خودروسازن از سویی دیگر، ابتر مانده و یا به حاشیه بروند.
همین مصوبه دولت مبنی بر اسقاط خودروهای فرسوده به ازای تولید محصولات پرمصرف، می توانست خودروسازان را بر آن دارد تا گام هایی را در راستای پایین آوردن میزان مصرف سوخت محصولات شان بردارند، اما حالا با توجه به اصلاح و احتمالا حذف مصوبه مربوطه، با خیال راحت به تولید مدل های پرمصرف و قدیمی ادامه خواهند داد.
با این شرایط و با توجه به تکرار ماجرای تعلیق قوانین مربوط به صنعت خودرو و ارائه مهلت های چند باره به خودروسازان، بعید به نظر می رسد این صنعت به این زودی ها بتواند خود را با معیارها و استانداردهای جهانی تطبیق دهد و این موضوع بر عقب ماندگی دومین صنعت بزرگ داخلی اثر بزرگی خواهد گذاشت. در نهایت اینکه مشخص نیست مشتریان ایرانی تا چه زمانی قرار است قربانی این مصلحت اندیشی ها و دلسوزی های نافرجام شده و تاوان تنبلی و ضعف خودروسازان را بدهند.
خودرونویس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید