- کد مطلب : 26768 |
- تاریخ انتشار : 22 شهریور, 1396 - 13:18 |
- ارسال با پست الکترونیکی
برگ برنده رنو در بازار ایران
به گزارش صنعت نویس، رنو که اواسط تابستان امسال قرارداد همکاری مشترک خود را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضا کرد، به احتمال فراوان از اوایل سال 2018 میلادی فعالیت جدید و متفاوتش را در خودروسازی کشور آغاز میکند.
این خودروساز بزرگ فرانسه که به دنبال حضوری مستقل در ایران است، رویای تبدیل شدن به بزرگترین عرضهکننده خارجی خودرو در کشور را دارد و از همین رو میخواهد تیراژ محصولات خود را تا نیممیلیون دستگاه در سال افزایش دهد. این رقم جدا از محصولات فعلی، خودروهای جدید رنو را نیز در بر میگیرد؛ بهنحویکه رنوییها میخواهند با عرضه مدلهای جدید در بخشهای مختلف بازار خودرو ایران، حضور یابند.هرچند رنو نیز مانند پژو چندان مایل به افشای جزئیات قرارداد خود با سازمان گسترش نیست، با این حال جدیدترین اطلاعات بهدست آمده از این شرکت، حکایت از تمرکز رنوییها روی چهار محور «داخلیسازی»، «آموزش قطعهسازان ایرانی»، «صادرات قطعه و خودرو» و همچنین «تولید محصولات انحصاری در خودروسازی کشور» دارد. همچنین رنو با وجود عقد قرارداد با سازمان گسترش و حضور مستقل در ایران، تمایل دارد کماکان ارتباط خود با خودروسازان داخلی را در قالب قرارداد پلتفرم مشترک X90 ادامه داده و محصولات جدیدی را (در قالب قرارداد موردنظر) عرضه کند.
برگ برنده رنو در بازار ایران
اما ازآنجاکه از قرارداد رنو بهعنوان یک اتفاق تازه در صنعت خودرو داخل یاد میشود و با توجه به اظهارات اخیر یکی از مقامات این شرکت فرانسوی، به کلیات برنامههای این خودروساز در ایران میپردازیم تا مشخص شود رنوییها چه برنامههایی برای خودروسازی و بازار کشور در نظر گرفتهاند. آنچه در وهله اول از اهمیت بالایی هم برای ایرانیها و هم برای رنو برخوردار بوده و جزو اولویتهای خودروساز فرانسوی بهشمار میرود، عرضه محصولات جدید در بازار خودرو کشور است.طبق آنچه مسوولان ارشد رنو در مراسم امضای قرارداد با سازمان گسترش اعلام کردند، این شرکت قصد دارد دو خودرو به نامهای داستر و سیمبول را در ایران تولید و روانه بازار کند. هرچند این دو خودرو همین حالا نیز در جادهها و خیابانهای کشور به چشم میآیند، با این حال، همانطور که پیشتر گفته شده بود رنو مدلهای جدید داستر و سیمبول را در ایران خواهد ساخت. در واقع رنوییها قصد دارند داستر و سیمبولی جدید را در ایران تولید کنند، نه مدلهای فعلی این دو خودرو را. نکته مهم دیگر اینجاست که داستر و سیمبول جدید فقط در ایران تولید و در هیچ یک از سایتهای داخلی و خارجی این خودروساز فرانسوی تولید نخواهند شد.با این حساب، ایران به مرکز تولید دو محصول جدید رنو تبدیل میشود و این موضوع میتواند در آینده بهعنوان یک برگ برنده به خصوص در حوزه صادرات، نقشآفرینی کند.
اما یکی دیگر از برنامههای مهم رنو در حوزه عرضه محصول در ایران، ورود این خودروساز به منطقه اقتصادی بازار خودرو کشور است. رنوییها بهخوبی متوجه شدهاند که تمرکز نزدیک به 80 درصد از مشتریان ایرانی، روی خودروهای حاضر در بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان است؛ بنابراین عرضه محصولات جدید در این محدوده قیمتی، یک برگ برنده برای رنو یا هر خودروساز خارجی دیگر بهشمار میرود. از همین رو رنو که معمولا مدلهای به اصطلاح اقتصادی و ارزان قیمت در سبد محصولات خود دارد، میخواهد با استفاده از ظرفیت عظیم بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان بازار ایران، محصول یا شاید محصولاتی متناسب با این بازه را تولید و عرضه کند.طبق جدیدترین اطلاعات بهدست آمده، گزینه اصلی خودروساز فرانسوی برای ورود به اصلیترین بازه قیمتی بازار خودرو ایران، «کوئید» است، محصولی که به قیمت اقتصادی شهره بوده و هماکنون در خیابانهای هند به چشم میآید. طبق اخبار رسیده، رنو البته قصد عرضه کوئید هند را در بازار ایران ندارد؛ زیرا این محصول از استانداردهای لازم برای بازار کشور برخوردار نیست. آن طور که خبر میرسد، رنو طی یک ماه آینده مدل جدید و استانداردتر کوئید را در برزیل عرضه خواهد کرد و به احتمال فراوان، همین مدل یا چیزی شبیه آن روانه خودروسازی و بازار ایران خواهد شد.با این حساب، کوئیدی که رنو در ایران عرضه خواهد کرد، قدرت پاس کردن استانداردهای داخلی را دارد و کیفیت قابلقبولی را خواهد داشت. این موضوع البته روی قیمت کوئید اثر افزایشی خواهد گذاشت، با این حال رنو میخواهد تا حد امکان، کوئید را در کیفیتی بالا و قیمتی پایین عرضه کند تا برگ برندهاش نزد مشتریان ایرانی نسوزد.
میل رنو به داخلیسازی
اما دیگر برنامه رنو در دور جدید فعالیتهایش در ایران، داخلیسازی قطعات است. این موضوع (داخلیسازی قطعات) جدا از اینکه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت از اهمیت ویژهای برخوردار است و یک الزام بهشمار میرود، برای رنوییها نیز مهم بهنظر میرسد. مسوولان رنو خوب میدانند که داخلیسازی هرچه بیشتر قطعات، میتواند ضمن کاهش هزینههای تولید، رضایت دولت و وزارت صنعت ایران را نیز از آنها افزایش دهد، موضوعی که به هر حال راه را برای رسیدن به اهداف بزرگ شان در خودروسازی و بازار کشور هموار خواهد کرد.طبق آخرین اطلاعات بهدست آمده، رنو قصد دارد تولید محصولات جدید خود را در ایران، با داخلیسازی حداقل 30 درصدی آغاز کند. این عدد اگرچه کمتر از الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت (الزام ساخت داخل حداقل 40 درصدی در شروع کار) است، با این حال طبق برنامه رنو، بالاتر خواهد رفت. بر این اساس، به گفته برخی از مقامات این شرکت، رنوییها درصد ساخت داخل محصولات خود را در ایران پس از مدتی نه چندان طولانی به بالای 60 درصد خواهند رساند. البته رنو ضمن آنکه داخلیسازی را بالا میبرد، کیفیت را نیز در کنترل خود خواهد داشت. رنو پیشتر در پروژه پلتفرم مشترک X90 نیز نشان داد کیفیت را فدای داخلیسازی نخواهد کرد و اتفاقا یکی از دلایلی که ساخت داخل تندر-90 و ساندرو از عدد 60 درصد بالاتر نرفته، همین توجه رنوییها به موضوع کیفیت است.
آموزش قطعهسازان ایرانی از سوی رنو
برنامه داخلیسازی رنو در ایران اما در شرایطی است که پیشبرد آن کاملا به قطعهسازان کشور وابسته بوده و اتفاقا رنو نیز یکی از برنامههای اصلی خود را در دور جدید فعالیتهایش (در ایران) روی همین موضوع متمرکز کرده است. طبق جدیدترین اطلاعات بهدست آمده، برنامه رنو برای قطعهسازان داخلی، متمرکز بر آموزش و همچنین انتقال فناوری و تکنولوژی است. بهعبارت بهتر، این خودروساز فرانسوی میخواهد همانطور که در جریان پروژه پلتفرم مشترک X90 اقدام به آموزش قطعهسازان ایرانی کرد بار دیگر این تجربه را تکرار کند. بر این اساس، رنو تیمی متخصص را در نظر گرفته تا طی چند هفته و بهصورت فشرده، اقدام به آموزش قطعهسازان ایرانی کرده و مهارتهای لازم را به آنها یاد دهد.از نظر رنو، قطعهسازی ایران دارای پتانسیل بزرگی بوده و نهتنها توان ساخت داخل کردن محصولات جدید این شرکت را دارد؛ بلکه از تولیدات این صنعت میتوان در زنجیره جهانی تامین قطعات رنو نیز استفاده کرد.
قطعات ایرانی در سبد جهانی رنو
دیگر برنامه رنو در ایران که اتفاقا آن نیز جزو الزامات وزارت صنعت، معدن و تجارت بهشمار میرود، صادرات محصول از کشور است. طبق نظر وزارت صنعت، خودروسازان خارجی حاضر در ایران باید 30 درصد از محصولات تولیدی خود را در کشور، به بازارهای خارجی صادر کنند و رنو نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند بهنظر میرسد منظور وزارت صنعت از «صادرات 30 درصدی»، صدور خودروهای تولیدی رنو در ایران به بازارهای جهانی این خودروساز است، با این حال رنوییها برنامهای نسبتا متفاوت را برای تحقق این الزام در نظر گرفتهاند. بنابر اخبار جدید، رنو قصد دارد بخشی از الزام صادرات 30 درصدی را از ناحیه قطعات محقق کند و بخشی دیگر را از محل خودروهای تولیدی. در واقع رنوییها حساب ویژهای روی صادرات قطعه از ایران باز کرده و میخواهند به واسطه آموزش قطعهسازان کشور، بخشی از تولیدات آنها را در زنجیره جهانی تامین قطعات خود عرضه کنند. با این حساب و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، برخی از قطعهسازان داخلی در زمره تامینکنندگان جهانی رنو قرار خواهند گرفت و این موضوع سبب ارتقای هرچه بیشتر سطح کیفی تولیدات صنعت قطعه کشور خواهد شد.
ادامه همکاری با ایران خودرو و سایپا
اما پس از عقد قرارداد رنو با سازمان گسترش، برای خیلیها این پرسش پیش آمد که حالا برنامه این خودروساز فرانسوی برای همکاری با ایران خودرو و سایپا چیست؟ آیا رنو قید ادامه همکاری با آنها را زده و همه تمرکز خود را روی قراردادش با ایدرو خواهد گذاشت یا اینکه مشارکت با دو غول خودروسازی کشور کماکان ادامه خواهد یافت؟ هرچند در گذشته اخباری مبنیبر عدمتمدید قرارداد تولید تندر-90 میان رنو و خودروسازان داخلی منتشر شد، با این حال به گفته رنوییها، این خودروساز فرانسوی راغب به قطع همکاری با ایران خودرو و سایپا نیست. بر این اساس، رنوییها قصد دارند مشارکت با ایران خودرو و سایپا را همچنان ادامه داده و در کنار پیشبرد قرارداد با ایدرو، همکاری با غولهای جاده مخصوص را هم ادامه دهند.
آن طور که از رنو خبر میرسد، این شرکت حاضر شده مدلهای جدیدی را برای تولید در ایران خودرو و سایپا در نظر بگیرد، مدلهایی که بهنظر میرسد جزو خانواده X90 خواهند بود. البته خودروساز فرانسوی به دنبال حذف مدلهای فعلی خود در ایران یعنی تندر-90 و ساندرو و وانت تندر نیست، اما قصد دارد در کنار آنها، خودروهایی جدید را به بازار کشور معرفی کند. اتفاقا یکی از گزینههای اصلی رنو در این مورد، کوئید است، بهنحویکه این شرکت تمایل دارد برگ برنده خود را در یکی از دو خودروساز بزرگ کشور به تولید برساند.از سوی دیگر اما طبق آخرین آمار، در حال حاضر تولید محصولات رنو در ایران به روزی 700 دستگاه رسیده و این امکان وجود دارد تا پایان سال، تیراژ روزانه به 800 دستگاه نیز افزایش یابد و این موضوع، نشان دهنده شوق رنو برای تداوم ارتباط با ایران خودرو و سایپا است. اشتیاق رنو برای ادامه همکاری با خودروسازان داخلی در شرایطی است که بهنظر میرسد ایران خودرو و سایپا بدشان نمیآید همکاری با این شرکت را به خصوص با تولید محصولات جدید، ادامه دهند.
منبع:دنیای اقتصاد
آخرین اخبار
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- باید قدر سرمایه های معنوی شهرستان را دانست
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- گل گهر کارفرمای برتر سلامت محور کشور
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- دستاورد موفقیتآمیز گلگهر در کسب و استقرار استاندارد ISO 10015
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- نایب قهرمانی گل گهر در مسابقات آتش نشانی معادن کشور
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
- افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گلگهر
- حضور نماینده سیرجان در گل گهر
- پاتک بانک مرکزی به متخلفان ارز مسافرتی
افزودن نظر جدید