مقام صنفی:

بزرگترین عامل تهدید کننده صنعت تایر کشور

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تایر کشور از واردات و قاچاق لاستیک به کشور به عنوان بزرگترین تهدیدات فراروی این صنعت یاد کرد و خواستار حمایت های هرچه بیشتر دولت از فعالان این صنف شد. واردات و قاچاق بزرگترین تهدیدات صنعت تایر کشور است
بزرگترین عامل تهدید کننده صنعت تایر کشور

به گزارش صنعت نویس، «محمدرضا گنجی» امروز (سه شنبه) در نشست خبری انجمن صنفی صنعت تایر ایران در دانشکده صنایع تحقیقات لاستیک با اشاره به انتظارات فعالان این صنف از دولت، تصریح کرد: نخستین انتظار ما کنترل واردات است؛ این موضوع به شدت به تولید داخلی فشار آورده و تهدید جدی برای آن تلقی می شود.
وی با اشاره به تولید فراوان لاستیک در کشور و با کیفیت بالا، تصریح کرد: انتظار داریم دستکم تا پنج سال واردات تایرهای خودروهای پراید، پژو، سمند و انواع کامیون ممنوع شود؛ موضوعی که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دستور بررسی آن را داده است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تایر کشور در عین حال خاطرنشان کرد: ظاهرا دلیل دولتمردان برای عدم تحقق ممنوعیت واردات، زمینه سازی برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی است، اما انتظار داریم دستکم موانع تعرفه ای را افزایش دهند.
وی همچنین تعامل بیشتر خودروسازان با صنایع پایین دستی از جمله تولیدکنندگان لاستیک و تامین کنندگان قطعات و قطعه سازان را خواستار شد و تاکید کرد: اگر پول به موقع به این فعالان اقتصادی برسد، قطعا در کفیت و کمیت کار بسیار موثر خواهد بود.
گنجی با اشاره به دریافت وام از سوی لاستیک سازان از صندوق توسعه ملی در سال های گذشته، یادآوری کرد: در دولت دهم با تصمیمی خلق الساعه بازپرداخت این وام ها به نرخ آزاد مصوب شد، این در حالی بود که تسهیلات گیرندگان با ارز دولتی این وام ها را دریافت کرده بودند و اکنون حدود 100 کارخانه زیرمجموعه این صنف با این مساله درگیرند.

** سود 8 تا 12 درصدی صنعت لاستیک
این فعال صنفی همچنین با اشاره به سود این صنعت، تصریح کرد: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دریافت سود 12 درصدی را به این صنف اجازه داده است؛ این در حالی است که لاستیک های موجود کشور با دو فناوری نخی یا رادیالی و سیمی تولید می شوند.
به گفته گنجی، چهار کارخانه در کشور با فناوری نخی کار می کنند که تولیداتشان با ضرر و زیان همراه است، اما از آنجایی که تحت سرپرستی دولت هستند کماکان به تولید ادامه می دهند.
وی ادامه داد: سایر کارخانجات که با فناوری رادیالی و سیمی به تولید می پردازند، دارای تناژ تولید بالاترند و از فناوری های روز استفاده می کنند، اما سود دریافتی آنها نیز بین هشت تا 12 درصد است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تایر کشور گفت: 90 درصد تولیدات لاستیک کشور برای استفاده خودروسازان تولید می شود، اما در عین حال به استفاده از لاستیک های وارداتی نیز می پردازند.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد خودروسازان این کار را به دلیل ترس از احتمال توقف تامین لاستیک برای تولیدات رو به افزایش خود و اطمینان بیشتر انجام می دهند که البته به صورت محدود انجام می شود.

** بدهی دولت به تولیدکنندگان لاستیک
گنجی با اشاره به قراردادهای 2 تا سه ماهه خودروسازان با تولیدکنندگان لاستیک و تایر، تصریح کرد: بدهی خودروسازان بین 3500 تا چهار هزار میلیارد ریال است.
وی همچنین با اشاره به قراردادهای لاستیک سازان با خودروسازان خارجی، بیان داشت: شرکت های نظیر رنو، سیتروئن و فولکس واگن که در فضای پسابرجام وارد کشور شده اند، با انجمن تولیدکنندگان لاستیک به مذاکره نشسته اند و برخی شرکت های زیرمجموعه این صنف تامین کننده لاستیک برای آنها هستند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تایر کشور خاطرنشان کرد: بطور نمونه شرکت رنو به دلیل کیفیت بالای تولیدات شرکت یزدتایر، در اجرای سایر پروژه های بین المللی خود از تولیدات این شرکت استعلام قیمتی می گیرد.
وی گفت: همین مساله سبب شده تا شاهد توسعه واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های لاستیک ساز داخلی و طراحی های جدید آنها در اندازه های جدید و ساختاری نو باشیم.
گنجی یادآوری کرد: پیش از این تایرهای خودروی بریلیانس از خارج تامین می شد، اما از 2 سال پیش اکنون توسط شرکت های ایرانی تامین می شود.

** تامین مواد اولیه
این فعال صنفی با تقدیر از «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنایع و معادن ایران در دوران پس از انقلاب که به راه اندازی پنج کارخانه تولید لاستیک در کشور اقدام کرد، یادآور شد: در آن زمان 55 درصد مواد اولیه مورد نیاز از خارج تامین می شد، اما اکنون به 25 درصد کاهش یافته است.
وی گفت: دوده، نخ تایر و کائوچوی مصنوعی از جمله مواد اولیه ای بودند که اوایل انقلاب از خارج تامین می شدند، اما اکنون به خودکفایی در تامین آنها رسیده ایم.

** تولید انبوه چینی ها و دامپینگ قیمتی
«سعید تقوایی» مشاور رییس انجمن صنفی صنعت تایر کشور نیز در این نشست گفت: در چند سال گذشته مهمترین دغدغه صنعت لاستیک سازی کشور دستیابی به فناوری بالاتر، ارائه کیفیت بهتر و چگونگی دستیابی به این اهداف است تا بتوانند به استانداردهای مشخص و تعریف شده جهانی و کارخانه ای دست یاند.
وی با اشاره به تجربه بیش از50 ساله ایران در این صنعت، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به استانداردهای روز جهان، شرکت های ایرانی مذاکره با شرکت های بزرگ خارجی را آغاز کرده اند.
تقوایی بیان داشت: آنچه توازن بازار لاستیک کشور را بهم زده، تولید انبوه چینی ها و دامپینگ قیمتی است؛ به طوری که برخی تولیدات آنها با قیمت متوسط 2 دلار در هر کیلوگرم لاستیک به فروش می رسد که با هیچ منطقی سازگار نیست.
وی تاکید کرد: در این زمینه ستاد تنظیم بازار کشور باید به فکر چاره باشد و صرف انجام حمایت های تعرفه ای تاثیرگذار نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، دامپینگ به صادرات یک کالا به یک کشور با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده اطلاق می شود.

** تولید و واردات لاستیک
در این نشست، «خسرو محمودیان» دبیر انجمن صنفی صنعت تایر کشور از تولید 243 هزار تن لاستیک در سال گذشته در کشور خبر داد که در مقایسه با سال 94 از نظر تعداد حلقه هشت درصد و از نظر وزنی 15 درصد رشد داشته است.
وی گفت: در سه ماه نخست امسال نیز 57 هزار تن لاستیک از سوی کارخانجات داخلی تولید شد که در همسنجی با پارسال از نظر تعداد 28 درصد و از نظر وزنی 16 درصد رشد داشته است.
محمودیان با اشاره به واردات این کالا در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: واردات تایر در سه سال گذشته با روندی کاهشی از 151 هزار تن به ارزش 577 میلیون دلار در سال 93 به 104 هزار تن و 351 میلیون دلار در سال 94 و 103 هزار تن و 350 میلیون دلار در سال 95 کاهش داشته است.
وی ادامه داد: در دو ماه نخست امسال نیز واردات این محصول 16 هزار و 555 تن بوده است که ئر مقایسه با مدت مشابه پارسال (هفت هزار و 824 تن) بیش از 112 درصد رشد داشته است.
این فعال صنفی، در عین حال ارزش صادرات این محصول در سال گذشته را 30 میلیون دلار عنوان کرد.

منبع:ایرنا

افزودن نظر جدید