- کد مطلب : 22277 |
- تاریخ انتشار : 1 تیر, 1396 - 01:51 |
- ارسال با پست الکترونیکی
تجربه نروژی توسعه خودروهای برقی

گرچه این موفقیت هزینههایی را برای دولت نروژ در پی دارد، اما برای دولت این کشور در مقایسه با هزینههای بهداشت و درمان ناشی از آلایندههای خودروها و هزینههای مربوط به کاهش الودگی، توجیه اقتصادی دارد. بنابراین بررسی راهکارهای این کشور برای ترغیب مردم به خرید خودروهای برقی و چالشهایی که دولت این کشور برای رسیدن به این هدف با آنها مواجه شده است میتواند راهگشای کشورهایی باشد که برای عبور از بحران آلودگی هوا و حل معضل وابستگی به سوختهای فسیلی در آغاز راه قرار دارند.
نروژ کشوری است که ثروت آن از سوختهای فسیلی ناشی میشود، اما حالا به پیشتاز استفاده از خودروهای برقی در جهان تبدیل شده است. حدود 35 درصد از خودروهای نوی فروخته شده در نروژ برقی یا هیبرید هستند و این کشور هدف بزرگی را برای خود تعیین کرده است و قصد دارد تا سال 2025 میزان آلایندگی همه خودروهای خود را به صفر برساند.به گزارش فایننشال تایمز، کریستینا بو، دبیرکل «سندیکای خودروی برقی نروژ»، میگوید: «خودروسازان به نروژ بهعنوان چشمانداز آینده بازار خودرو نگاه میکنند.» رشد خودروهای برقی در نروژ سریع و تاحدودی شگفتآور بوده است. نروژ نخستینبار در دهه 1990 و به منظور حمایت از دو خودروساز بومی «تینک» و «بادی» برای خودروهای برقی مشوقهای بزرگ در نظر گرفت. اما این دو خودروساز در سال 2011 ورشکسته شدند. در آن زمان تنها 5 هزار دستگاه خودروی برقی در خیابانهای نروژ تردد میکرد.
بعدها خودروهایی مانند نیسان «لیف» و تسلا«مدل اس» عرضه شدند و طی چهار سال بعد، در هر سال تعداد خودروهای برقی در نروژ دو برابر شد. تا پایان مارس سال جاری 110 هزار خودروی برقی در سراسر نروژ تردد میکرد که حدود 4درصد از کل خودروهای این کشور محسوب میشود. خودروهای تمام برقی حدود 18 درصد از فروش خودروهای نو را تشکیل داده و خودروهای برقی-هیبریدی 17 درصد از فروش را به خود اختصاص داده است. در شرایطی که خودروسازان خود را آماده میکنند در سال جاری خودروهای برقی ارزانتر و دارای برد مسافتی بیشتری را عرضه کنند، سندیکای خودروی برقی نروژ پیشبینی میکند امسال 30 درصد از خودروهای نو، تمام برقی خواهند بود. براساس این پیشبینی تا پایان دهه جاری این میزان به 70 درصد خواهد رسید. کتیل سولویک اولسن، وزیر حملونقل نروژ، میگوید: «نروژ ثابت کرده است که خودروهای برقی در یک جامعه نتیجه لازم را میدهد.» اما این سیستم، سیستمی گران برای دولت ملی و نهادهای محلی است. مالیات بر خودرو در نروژ بیشتر از اکثر کشورهای اروپایی است. برای مثال مالیات بر خرید یک خودروی بیامو سری 5 با موتور بنزینی 4 لیتری 230 هزار کرون است که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده قیمت نهایی این خودرو حدود 770 هزار کرون میشود. قیمت خودروهای «مدل اس» و «مدل ایکس» تسلا تقریبا همین میزان است، اما به این خودروها مالیات بر خرید و مالیات بر ارزش افزوده 25 درصدی تعلق نمیگیرد. همچنین خودروهای برقی از پرداخت عوارض جادهای معاف هستند.
شارژ خودروهای برقی نیز رایگان است و نیازی نیست برای جای پارک این خودروها هزینهای پرداخت شود، اما اکنون یکی از مشکلات دولت این است که چه زمانی و چگونه این مشوقهای سخاوتمندانه را کاهش دهد. دولت نروژ معتقد است کاهش هزینههای باتری و افزایش تقاضا به این معنی است که این زمان در سال 2025 فرا میرسد، اما خودروسازانی مانند اوپل سال 2030 یا دیرتر را زمان مناسبی میدانند. آندریاس هالس، سخنگوی حزب مخالف دولت، میگوید: «آنچه که ما در نروژ به اثبات رساندهایم این است که اگر به اندازه کافی یارانه اختصاص یابد و محدودیتهای کافی برای خودروهای سوخت فسیلی درنظر گرفته شود، مردم خودروی برقی خواهند خرید.» او میافزاید: «اگر ما میخواهیم الگویی برای جهان باشیم، باید نشان دهیم این مشوقها را چطور میتوان اقتصادی کرد. ما باید این مشوقها را اقتصادی کنیم چون نمیتوانیم برای همیشه به بودجه دولتی تکیه کنیم.»سال گذشته طرح ارائه شده به دولت مبنیبر افزایش مالیات جادهای برای خودروهای برقی و کاهش این مالیات برای خودروهای بنزینی، بحرانی را در دولت به وجود آورد. ارنا سلبرگ، نخستوزیر نروژ، در این باره میگوید: «این یک چالش است: چطور راهی برای افزایش تدریجی مالیاتها پیدا کنیم و در عین حال مشوقهای خوبی برای خرید خودروهای برقی ارائه کنیم.» دولت نروژ تصمیم گرفته است دستکم تا سال 2020 مشوقهای عمده مالیاتی را حفظ کند، اما مخالفان دولت معتقدند این اقدام بیشتر به نفع ثروتمندان در شهرهای اسلو و استاوانگر است.
از سوی دیگر، نظرسنجی انجام شده توسط سندیکای خودروی برقی نروژ از 12 هزار مالک خودروهای برقی نشان میدهد خریداران تنها به یارانهها اهمیت نمیدهند. مزیت دیگر خودروهای برقی معافیت از پرداخت عوارض جادهای است. هانس اولاو، یک کارمند دولت است که هفتهای دو تا سه بار از شهر اسلو به لیلهامر سفر میکند. خودروی «مدل اس» تسلای او معاف از پرداخت عوارض جادهای است و این مساله موجب میشود او هفتهای 810 کرون (96 دلار) صرفهجویی کند. اما این مساله برای دولتهای محلی هزینه بالایی دارد. آندریاس هالس برآورد میکند اسلو بهدلیل معافیت عوارض جادهای خودروهای برقی سالانه 300 میلیون تا 350 میلیون کرون از دست میدهد. این در شرایطی است که سالانه حدود 800 میلیون کرون از درآمد این عوارض صرف حملونقل عمومی میشود. شارژ رایگان برق این خودروها نیز برای دولت پرهزینه است. اسلو سالانه حدود 12 میلیون کرون صرف ساخت جایگاههای جدید شارژ میکند. این در شرایطی است که هزینه عملیاتی این جایگاهها سالانه حدود 4 میلیون کرون است. پارک رایگان این خودروها نیز 12 میلیون کرون هزینه روی دست دولت میگذارد.
هالس که خود یک نیسان لیف دارد، میگوید: «این یک واقعیت است: هزینهای که برای خودروهای برقی صرف میشود بیشتر از هزینهای است که صرف حملونقل عمومی میشود، اما در بلند مدت تداوم مشوقها عملی نیست. ما باید راهی را پیدا کنیم که هزینه خودروهای برقی از خود این خودروها تامین شود؛ زیرا این کار برای توسعه این خودروها در تمام جهان مهم است. نمیتوان انتظار داشت که آلمان، فرانسه یا ایتالیا تا این حد به خودروهای برقی یارانه اختصاص دهند.» مسوولان شهر اسلو در حال بررسی اعمال تدریجی عوارض شارژ برای خودروهای برقی و همزمان افزایش مالیات بر خودروهای بنزینی هستند. این شهر قصد دارد مدلی برای خاتمه دادن به شارژ رایگان پیدا کند. کریستینا بو، دبیرکل «سندیکای خودروی برقی نروژ»، میگوید: «نگرانم که قطع مشوقها خیلی زود باشد. پیش از فکر کردن درباره حذف مشوقها، باید به فروش بالایی دست یابیم.» این نگرانی به این دلیل به وجود آمده است که در دانمارک پس از قطع مشوقها در پایان سال 2015، فروش خودروهای برقی دچار کاهش شد.
البته شاید عجیب بهنظر برسد که بزرگترین تولیدکننده نفت اروپای غربی برای ترغیب مردم به خرید خودروهای برقی تلاش میکند. اما تخصیص یارانههای سخاوتمندانه برای خرید این خودروها با نیاز مبرم نروژ به کاهش انتشار گازهای گلخانهای قابلتوجیه است. نروژ یکی از معدود کشورهای اروپایی است که انتشار گازهای گلخانهای آن از سطح سال 1990 فراتر رفته است. در سال 2016 میزان انتشار گازهای گلخانهای این کشور 4/ 53 میلیون تن بود که بسیار بالاتر از 7/ 51 میلیون تن در سال 1990 است. بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانهای از صنعت نفت و گاز این کشور ناشی میشود. کریستینا بو، در این باره میگوید: «نروژ باید انتشار گاز دیاکسید کربن را کاهش دهد، اما چگونه میتوان به این هدف دست یافت؟ ما نمیتوانیم مثل برخی از کشورها نیروگاههای زغالسوز را تعطیل کنیم. بنابراین اصلاح نظام حملونقل بهترین راهحل است.»
آخرین اخبار
- واردات خودرو بالای ۲۵۰۰سی سی به مناطق آزاد مجاز شد
- شرکتهایی که عملکرد بهتری در بورس داشتند
- اعلام زمان پیشفروش بلیت پروازهای اربعین
- گلایههای فعالان اقتصادی به وزیر صمت
- گرانترین شهرهای جهان در 2025
- راه عبور از بحران بیآبی
- مهاجرانی: لازم باشد، باز هم تعطیل میکنیم
- معافیت گمرکی واردات ماشین آلات با فناوری روز ابلاغ شد
- هشدار؛ مصرف برق آمپر میچسباند
- قانون تعلیق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابلاغ شد
- سکونت اتباع غیرمجاز در مازندران ممنوع شد
- محدودیتهای جدید خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن
- آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد
- گل گهر یکی از مراکز اصلی اقتصادی کشور
- رکورد تولید روزانه کارخانجات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- بررسی پدافند غیرعامل منطقه گل گهر
- پایان این داستان به دست ایران نوشته خواهد شد
- مجموعه جشن های «شب های سیرجان» با حضور هنرمندان مطرح کشوری در گهر پارک
- ورود۲۱ هزارموبایل قاچاق به کشور
- جزییات انتشار اوراق مالی جدید
- شورای رقابت: ایرانخودرو حق قیمتگذاری ندارد
- ۲.۱ همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد
- دپوی عمدی هزاران دستگاه محصول در ایرانخودرو
- واکنش توانیر به خبر فروش کولر دولتی
- رکود عمیق در بازار لوازم خانگی
- توضیح اژهای درباره پرونده قتل الهه حسیننژاد
- ۱۲ روز تا پایان مهلت استفاده از اعتبار کالابرگ
- زنی که میگوید همسر تتلو است+عکس
- تشنگی 23 استان ایران
- بیتوجهی وزیر صمت به خودروسازی
- پایان کار جشنواره مدیریت استعداد «تج» با معرفی آثار برگزیده
- محصولات ایرانخودرو در بورس کالا عرضه میشود
- قدردانی سرلشکر باقری از شرکت گل گهر به پاس حمایت از جشنواره فیلم کوتاه مقاومت
- دریافت اولین نشان ملی اقتصاد مقاومتی توسط شرکت گل گهر
- گل گهر «روابط عمومی برتر» وزارت صمت شد
- نشست صمیمی مدیرعامل شرکت گل گهر با نمایندگان کارگری شرکت های منطقه
- ناوگان شرکت گهرترابر تجهیز شد
- امضای قرارداد احداث بلوک سوم «مجتمع نیروگاهی گهران سیرجان » با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات
- استقبال بی نظیر از اولین گردهمایی بزرگ کارگری منطقه گل گهر
- رکورد تولید کارخانه گندله سازی شماره ۱
- رکودهای تولید فروردین ماه گل گهر
- مسابقه دو صحرانوردی – پویش ملی "دویدن هوشمندانه برای ایرانآباد"
- حذف یارانه ۱۷ میلیون ایرانی!
- طلا به ۵ میلیون میرسد؟
- جزئیات وام 400 میلیون تومانی به دهکهای 1 تا 4
- راه اندازی آزمایشگاه اکتشافات معدنی در شرکت گل گهر
- مسوولیت های اجتماعی شرکت گل گهر در حوزه درمان
- ایرانیان مقیم خارج بخوانند؛ شرایط و جزئیات واردات خودرو در ۱۴۰۴
- واکنش سازمان ملل به تهدیدات ترامپ علیه ایران: از اظهارات تنش زا خودداری کنند
- دیدار نوروزی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با همکاران و کارکنان
- رکورد تولید هشتم فروردین در گل گهر
- ترامپ: به لحظات نهایی با ایران رسیدهایم
- رکورد تولید در اولین روز سال ۱۴۰۴ گل گهر
- رکود تولید در اسفندماه ۱۴۰۳ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- کمک ۱۰ میلیارد تومانی شرکت های منطقه گل گهر برای آزادی زندانیان
- ثبت 50 رکورد و رشد 5 درصدی تولید در گل گهر
- توزیع بیش از ۱۲ هزار بسته غذایی به ارزش ۱۸ میلیارد تومان جهت نیازمندان سیرجان
- وزیر کار: افزایش حداقل دستمزد کارگران نزدیک به تورم خواهد بود
- موفقیت گل گهر در کسب مجدد تندیس بلورین جایزه ملی تعالی سازمانی
- افزایش سرمایه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت گل گهر
- برگزاری دومین رویداد ملی کافه دانش در شرکت معدنی و صنعتی گلگهر
- شرکت گل گهر در ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت HSE سازمان ایمیدرو اول شد
- تجلیل از مدیران عامل منطقه گل گهر
- افتتاح ۴ پروژه عظیم صنعتی و گردشگری در منطقه گل گهر سیرجان
- انرژی تجدیدپذیر میتواند مشکلات انرژی ایران را حل کند؟
- پیرمحمدی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شد
- آموزش کاربرد هوش مصنوعی در حل چالش های مراکز معدنی و صنعتی
- واکنش قوه قضائیه به روند واگذاری ایرانخودرو
- توقف موقت صدور مجوز خریدوفروش آنلاین طلا
- افتتاح ۵ پروژه صنعتی در منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- ترامپ جنگ تجاری علیه چین و اروپا را کلید زد
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- سکه جدید با تاریخ ۱۴۰۳عرضه میشود
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
افزودن نظر جدید