- کد مطلب : 31641 |
- تاریخ انتشار : 18 دی, 1396 - 12:15 |
- ارسال با پست الکترونیکی
جوئینت ونچر گروه بهمن و مزدا

**به تازگی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه با انتخاب هیات رئیسه، رسما اعلام موجودیت کرد، آن هم در شرایطی که "انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو" نیز سال هاست مشغول فعالیت است. فکر نمی کنید، تشکیل انجمن جدید برای قطعه سازان، نوعی موازی کاری است؟
داستان ما با انجمن قطعه سازان متفاوت است. ما نمایندگان استان ها را دور هم جمع کرده و مشکلات شان را به خصوص در بحث مطالبات از خودروسازان، به صورت تخصصی پیگیری می کنیم. در نهایت نیز راهکارهای عبور از مشکلات را تهیه و با طرح آنها در شورای گفت و گو و سازمان صنعت،معدن و تجارت استان ها و همچنین وزارت صنعت، پیگیر حل مشکلات می شویم.
**خب انجمن قطعه سازان هم تقریبا همین هدف را دنبال می کند.
این را در نظر بگیرید که آنها اعضای مستقل می گیرند ولی ما اعضای استانی را جذب کرده ایم. نکته مهم دیگر اینکه در انجمن ما نفوذ خودروسازان تقریبا غیرممکن است. این را هم در نظر بگیرید که ما نمی خواهیم با داد و بیداد کردن، مطالبات مان از خودروسازها را دریافت کنیم، چون آنها پول ندارند و بنابراین در نهایت اتفاق مثبتی رخ نمی دهد.
**دقیقا با روشی می خواهید طلب تان از خودروسازها را صاف کنید؟
دو سال پیش طرحی را اجرا کردیم و طبق آن از خودروسازان خواستیم با پنج روش مختلف، مطالبات ما را بپردازند. مثلا گفتیم 20 درصد را نقدی پرداخت کنند و بخشی دیگر را چک مدت دار بدهند. البته سبد محصول نیز جزو روش های پرداخت بود، به نحوی که پیشنهاد دادیم به جای بخشی از پول، خودرو به ما بدهند. در نهایت اما این روش به صورت ناقص اجرا شد، به نحوی که مثلا آنها محصولات زیان ده خود مانند وانت نیسان را در اختیار ما گذاشتند. ما حرف مان این بود که چند محصول را در قالب یک سبد مشخص به قطعه سازان بدهند، ولی در نهایت این اتفاق رخ نداد. البته ما به دنبال سهام شرکت های زیرمجموعه خودروسازان هم بودیم، منتها آنها زیر بار نرفتند.
**در حال حاضر چقدر از خودروسازان طلب دارید؟
کل حساب و کتاب مالی بین خودروسازان و قطعه سازان هم اکنون حدود 10 هزار میلیارد تومان است، منتها در نظر بگیرید که نزدیک به چهار هزار میلیارد آن، بدهی معوق به حساب می آید. در واقع 6 هزار میلیارد دیگر، مطالبات طبیعی و غیر معوقی است که خودروسازها بین 30 تا 120 روز به قطعه سازان پرداخت می کنند. به عنوان مثال، در حال حاضر قطعه سازان حدود 1000 میلیارد تومان از رنوپارس مطالبه دارند که البته معوق نیست و سر وقت خود پرداخت می شود. به عبارتی می توان گفت این 10 هزار میلیاردی که عنوان کردم، نقدینگی قطعه سازان نزد خودروسازها است. البته ازآنجاکه 4 هزار میلیارد بدهی قطعی از خودروسازها وجود دارد، قطعه سازان مجبورند به سراغ وام بانکی با بهره بالا بروند، که این موضوع سبب افزایش هزینه های تولید می شود. این در حالی است که خودروسازان معمولا افزایش هزینه ها را نمی پذیرند و در نتیجه قطعه ساز ضرر می کند.
**این پول ندادن خودروسازان و بدهی 4 هزار میلیاردی آنها، از سر نداشتن است یا نخواستن؟
خودروسازان در دولت های قبل بخشی از سرمایه شان را به ونزوئلا و سوریه و عراق و امثال اینها بردند. به نوعی، این پول و مطالبات ما قطعه سازان بود که راهی خارج از کشور شد. از طرفی، بخشی دیگر از سرمایه در گردش زنجیره خودروسازی با تصمیمات سیاسی و در قالب خرید واحدهای غیرفعال، به سرمایه ثابت تبدیل شد. منظورم خرید برخی سایت ها شهرستانی توسط خودروسازان است که تنها در یک مورد آن، یک هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شد. شاید باورتان نشود، اما در دوره های مدیریت قبلی یکی از خودروسازان داخلی، آقایان دستور دادند در مرزن آباد سوله تولید راه اندازی شود. طبق این طرح، بخشی از قطعه سازان وابسته به این خودروساز، به مرزن آباد منتقل شدند تا در آنجا مشغول فعالیت باشند.
**نتیجه آن چه شد؟
هیچی، قطعه سازان ضرر کردند و الان هم چند سوله بیکار در مرزن آباد رها شده است. وقتی خودروسازی سیاسی می شود، نتیجه اش همین است که شما باید بدنه رنگ شده خودرو را به شهرستان ها ببرید و آنجا مونتاژ کنید.
**اگر موافق باشید نگاهی هم به نقش قطعه سازان در قراردادهای خارجی خودرو بیندازیم. به نظر می رسد صنعت قطعه چندان در این ماجرا بازی داده نشده است.
ابتدا باید بگویم که ورود خودروسازانی مانند رنو و فولکس را به کشور باید به فال نیک گرفت. به عنوان مثال رنو چون همواره دنبال افزایش عمق داخل است، می تواند ایران را حتی به عنوان یکی از پایگاه های صادراتی خود معرفی کند. البته خب طبعا خودروسازان نمی خواهند رقیب جدیدی (مانند رنو) برایشان به وجود بیاید. به جز رنو البته بحث فولکس واگن هم هست که شنیده ام این شرکت قصد دارد چند مدل را به صورت محدود در ایران مونتاژ کند. در مورد فیات هم باید بگویم این شرکت به ایران نخواهد آمد، زیر شریک آمریکایی اش اجازه نمی دهد. با این حال شنیده ام گروه بهمن در حال انجام مذاکراتی سنگین با مزدای ژاپن است و احتمال دارد این دو با یکدیگر تشکیل جوئینت ونچر دهند. هرچه هست، ما اعتراض کردیم و گفتیم قطعه سازان باید در عقد قراردادها حضور پیدا می کردند و دلیلش هم سندی است که برای سال 1404 تدوین شده است. در آن سال قرار است سه میلیون خودرو بسازیم و یک میلیون آن را صادر کنیم و شش میلیارد دلار هم صادرات قطعه داشته باشیم. خب من از شما می پرسم، در سال 1404 می خواهیم قطعه پراید و وانت نیسان صادر کنیم؟ ما در دوران تحریم خیلی عقب افتادم و نتوانستیم سرمایه گذاری لازم را برای به روزرسانی خطوط تولید و ماشین آلات خود انجام دهیم و در نتیجه الان با خودروهای جدیدی مواجه هستیم که تکنولوژی ساخت شان را نداریم. در چنین شرایطی از خودروسازان انتظار داشتیم دست تولیدکنندگان خارجی را در دست ما بگذارند تا بتوانیم تکنولوژی جدید جذب کنیم. با این حال خودروسازان می گویند باید سرمایه گذاری انجام دهید و ما هم می گوییم قبول، اما وقتی پول ما را نمی دهند، چطور سرمایه گذاری کنیم. ما در کشور شعار اشتغالزایی می دهیم، ولی به این توجه نمی کنیم وقتی خودروساز پول قطعه ساز را نمی دهد، واحدهای کوچک قطعه سازی با ده ها هزار نفر کارگر در معرض نابودی قرار می گیرند. الان واردات ورق با توجه به تعرفه 25 و ارزش افزوده و سایر هرینه ها به 35 درصد می رسد، حال آنکه تعرفه قطعه تمام شده 12 درصد است. تازه برای واردات سی کی دی از ارز مبادله ای استفاده می شود ولی مواد اولیه با ارز آزاد می آید؛ خب در چنین شرایطی قطعه ساز با خود می گوید چرا باید دردسر تولید را به جان بخرم، می روم وارد می کنم چون هزینه اش کمتر است. هرچه هست، قطعه سازان ایرانی از جنبه کمی وکیفی توانایی ارتقا دارند، منتها به شرطی که سرمایه گذاری جدید انجام دهند. بنابراین تا وقتی سرمایه ما پیش خودروسازان گیر افتاده، نمی توان انتظار سرمایه گذاری از قطعه را داشت. خودروسازان باید در این سال ها توسعه محصول انجام می دادند، اما تنها به عوض کردن قیافه محصولات شان اکتفا کردند و جالب است که در این شرایط برای سال 1404 نیز آن برنامه ریزی را انجام داده ایم. ما با کدام محصولات می خواهیم به اهداف سند توسعه خودرو دست پیدا کنیم. شما به رفتار دارایی با قطعه سازان توجه کنید؛ دارایی امسال 930 میلیارد تومان پاداش وصول در نظر گرفته است؛ سوال من این است که آیا این رقم را مودیان جدید ایجاد کرده اند؟ مطمئن باشید راحت ترین راه این است که دارایی به سراغ آنهایی رفته که همواره مالیات خود را طبق قانون پرداخت کرده اند. قبلا بازرسان دارایی سه هفته در شرکت ها خیمه می زدند و حسابرسی می کردند و مالیات نسبتا به حقی می گرفتند، اما حالا طرف ظرف یک نصفه روز، بازرسی را تمام و بعدا اعلام می کند فلان مبلغ گزاف باید به عنوان مالیات پرداخت شود. وقتی از او می پرسیم مبنای این عدد و رقم چیست، طرف می گوید من باید در حوزه ام فلان مبلغ را وصول کنم. خب این یعنی روش داروغه ای. عین همین ماجرا برای ارزش افزوده هم هست. شرایط به شکلی است که از قطعه سازان دو بار مالیات می گیرند به علاوه جریمه. بعد هم که می گویند بازرسان ما اشتباه کرده اند؛ خب آنها بی سوادند، تقصیر ما چیست. من به شما قول می دهم اگر این ماجرای دارایی حل نشود، تا یک سال آینده بسیاری از قطعه سازان نابود خواهند شد.
**وزارت صنعت مشغول بررسی طرحی برای ادغام قطعه سازان است. شما موافق این طرح هستید؟
به نظرم ما هنوز فرهنگ لازم را برای ادغام نداریم. بنده به شخصه در صورتی موافق ادغام هستم که زیرساخت آن فراهم باشد، نه اینکه به واسطه این طرح، غول های قطعه سازی، کوچکترها را قورت بدهند. الان برخی قطعه سازان بزرگ عملا برای خودروسازها در مواردی تعیین تکلیف می کنند و اگر قرار باشد آنها به واسطه ادغام، بقیه را قورت دهد، صنعت قطعه زیان بزرگی خواهد دید.
**منظورتان کدام قطعه سازان است؟
همان ها که پول شان را از خودروسازها صفر روزه و 20 روزه می گیرند. به هر حال قدرت شان می چربد و اگر به واسطه ادغام، قوی تر از این که هستند، بشوند، دیگر خودروسازان هم نمی توانند در مقابل شان بایستند. جدای از اینها، پرسش من از طراحان ادغام این است که منافع مشترک ما قطعه سازان در این طرح کجاست؟ مالیات مان کم می شود؟ تامین اجتماعی کمک مان می کند؟ بهره بانکی ما پایین می آید و یا خودروسازها قرارداد بهتری می بندد؟ همین حالا خیلی از قطعه سازان کوچک در نتیجه قورت داده شدن توسط بزرگان، به خاک سیاه نشسته اند و ادغام می تواند قدرت و انحصار آنها را بیشتر کند. در حال حاضر بحث فروش سهام خودروسازان به برخی قطعه سازان نیز وجود دارد، حال آنکه به اعتقاد من این کار انحصار را بیشتر می کند و سبب می شود قطعه سازان کوچکتر قورت داده شوند. در این شرایط اگر قرار است سهام خودروسازان را به قطعه سازها واگذار کنیم، باید کنسرسیوم تشکیل دهیم تا منافع جمع رعایت شود نه منفعت نه چند قطعه ساز بزرگ.
آخرین اخبار
- واردات خودرو بالای ۲۵۰۰سی سی به مناطق آزاد مجاز شد
- شرکتهایی که عملکرد بهتری در بورس داشتند
- اعلام زمان پیشفروش بلیت پروازهای اربعین
- گلایههای فعالان اقتصادی به وزیر صمت
- گرانترین شهرهای جهان در 2025
- راه عبور از بحران بیآبی
- مهاجرانی: لازم باشد، باز هم تعطیل میکنیم
- معافیت گمرکی واردات ماشین آلات با فناوری روز ابلاغ شد
- هشدار؛ مصرف برق آمپر میچسباند
- قانون تعلیق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابلاغ شد
- سکونت اتباع غیرمجاز در مازندران ممنوع شد
- محدودیتهای جدید خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن
- آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد
- گل گهر یکی از مراکز اصلی اقتصادی کشور
- رکورد تولید روزانه کارخانجات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- بررسی پدافند غیرعامل منطقه گل گهر
- پایان این داستان به دست ایران نوشته خواهد شد
- مجموعه جشن های «شب های سیرجان» با حضور هنرمندان مطرح کشوری در گهر پارک
- ورود۲۱ هزارموبایل قاچاق به کشور
- جزییات انتشار اوراق مالی جدید
- شورای رقابت: ایرانخودرو حق قیمتگذاری ندارد
- ۲.۱ همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد
- دپوی عمدی هزاران دستگاه محصول در ایرانخودرو
- واکنش توانیر به خبر فروش کولر دولتی
- رکود عمیق در بازار لوازم خانگی
- توضیح اژهای درباره پرونده قتل الهه حسیننژاد
- ۱۲ روز تا پایان مهلت استفاده از اعتبار کالابرگ
- زنی که میگوید همسر تتلو است+عکس
- تشنگی 23 استان ایران
- بیتوجهی وزیر صمت به خودروسازی
- پایان کار جشنواره مدیریت استعداد «تج» با معرفی آثار برگزیده
- محصولات ایرانخودرو در بورس کالا عرضه میشود
- قدردانی سرلشکر باقری از شرکت گل گهر به پاس حمایت از جشنواره فیلم کوتاه مقاومت
- دریافت اولین نشان ملی اقتصاد مقاومتی توسط شرکت گل گهر
- گل گهر «روابط عمومی برتر» وزارت صمت شد
- نشست صمیمی مدیرعامل شرکت گل گهر با نمایندگان کارگری شرکت های منطقه
- ناوگان شرکت گهرترابر تجهیز شد
- امضای قرارداد احداث بلوک سوم «مجتمع نیروگاهی گهران سیرجان » با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات
- استقبال بی نظیر از اولین گردهمایی بزرگ کارگری منطقه گل گهر
- رکورد تولید کارخانه گندله سازی شماره ۱
- رکودهای تولید فروردین ماه گل گهر
- مسابقه دو صحرانوردی – پویش ملی "دویدن هوشمندانه برای ایرانآباد"
- حذف یارانه ۱۷ میلیون ایرانی!
- طلا به ۵ میلیون میرسد؟
- جزئیات وام 400 میلیون تومانی به دهکهای 1 تا 4
- راه اندازی آزمایشگاه اکتشافات معدنی در شرکت گل گهر
- مسوولیت های اجتماعی شرکت گل گهر در حوزه درمان
- ایرانیان مقیم خارج بخوانند؛ شرایط و جزئیات واردات خودرو در ۱۴۰۴
- واکنش سازمان ملل به تهدیدات ترامپ علیه ایران: از اظهارات تنش زا خودداری کنند
- دیدار نوروزی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با همکاران و کارکنان
- رکورد تولید هشتم فروردین در گل گهر
- ترامپ: به لحظات نهایی با ایران رسیدهایم
- رکورد تولید در اولین روز سال ۱۴۰۴ گل گهر
- رکود تولید در اسفندماه ۱۴۰۳ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- کمک ۱۰ میلیارد تومانی شرکت های منطقه گل گهر برای آزادی زندانیان
- ثبت 50 رکورد و رشد 5 درصدی تولید در گل گهر
- توزیع بیش از ۱۲ هزار بسته غذایی به ارزش ۱۸ میلیارد تومان جهت نیازمندان سیرجان
- وزیر کار: افزایش حداقل دستمزد کارگران نزدیک به تورم خواهد بود
- موفقیت گل گهر در کسب مجدد تندیس بلورین جایزه ملی تعالی سازمانی
- افزایش سرمایه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت گل گهر
- برگزاری دومین رویداد ملی کافه دانش در شرکت معدنی و صنعتی گلگهر
- شرکت گل گهر در ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت HSE سازمان ایمیدرو اول شد
- تجلیل از مدیران عامل منطقه گل گهر
- افتتاح ۴ پروژه عظیم صنعتی و گردشگری در منطقه گل گهر سیرجان
- انرژی تجدیدپذیر میتواند مشکلات انرژی ایران را حل کند؟
- پیرمحمدی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شد
- آموزش کاربرد هوش مصنوعی در حل چالش های مراکز معدنی و صنعتی
- واکنش قوه قضائیه به روند واگذاری ایرانخودرو
- توقف موقت صدور مجوز خریدوفروش آنلاین طلا
- افتتاح ۵ پروژه صنعتی در منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- ترامپ جنگ تجاری علیه چین و اروپا را کلید زد
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- سکه جدید با تاریخ ۱۴۰۳عرضه میشود
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
افزودن نظر جدید