- کد مطلب : 26323 |
- تاریخ انتشار : 13 شهریور, 1396 - 11:24 |
- ارسال با پست الکترونیکی
خودروی دنیا دیده بعد از 24 سال به پیکان می پیوندد
به گزارش صنعت نویس، هر چند كه اين روزها پرايد به يكي از بيكيفيتترين خودروهاي ساخت داخل تبديل شده است و از ستارههاي آسمان خودروسازي تنها يك ستاره دارد، اما اين خودروي كوچك و پر متقاضي زماني براي خود به قولي، كيا و بيايي داشت. حتي در دهه ٧٠ زماني كه به ايران آمد به يكي از آرزوهاي جوانان ايراني مبدل شد. جواناني كه روزي خواستشان خريد پيكان گوجهاي بود با ورود اين خودروي چشمباداميهاي كرهاي توجهشان به آن جلب شد و خواهان خريد خودرويي شدند كه حداقل دو ميليون تومان بايد بيشتر از پيكان براي آن هزينه ميكردند.
به خصوص كه داشتن كولر و شيشه بالابر برقي به قدري در بازار بيآپشن روزهاي دهه هفتاد جذاب بود كه متقاضيان حاضر بودند به جاي چهار ميليون تومان براي خريد پيكان، وام هم بگيرند تا پول خريد پرايد كه آن روزها حدود ٥/٥ ميليون تومان بود، تامين شود. حتي روزگاري پرايد ماشين عروس خيلي از جواناني شد كه در فاصله سالهاي دهه ٧٠ ازدواج كردند.
شايد كمتر كسي كه آن روزها متقاضي خريد پرايد بود ميدانست كه پرايدي كه آن روزها خيليها آرزوي خروجش از خط توليد را داشتند، يكي از معدود خودروهايي است كه در كشورهاي متعدد توليد شده و در اصل اصالت ژاپني دارد نه كرهاي. به اصطلاح پرايد از آن ماشينهاي دنياديده به حساب ميآيد. نام اوليه اين ماشين «مزدا ١٢١» بوده است و نخستينبار اين خودرو در مزدا و به سفارش فورد طراحي و بين سالهاي ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ توليد شد.
از طرف ديگر در امريكايشمالي هم اين خودرو توسط شركت اسم و رسمدار فورد با نام «فورد فستيوا» توليد و فروخته ميشد. بعد از امريكاگردي، پرايد به آسيا برگشت و از ١٩٨٧ تا ٢٠٠٠ در شركت كياموتورز كرهجنوبي توليد شد. بالاخره هم در سال ٢٠٠١ خط توليد آن به ايران آمد و در سايپا خانه كرد و از آن روز به بعد با نام شناسنامهاي پرايد متولد شد و توانست به عنوان رقيب بيبديل پيكان اين خودروي ٤٠ ساله را بازنشسته كند.
سايپا مونتاژ و توليد پرايد را از سال ۱۳۷۲ شروع كرد؛ پرايد از يك گيربكس ۵ دنده دستي و موتور ٣/١ ليتري ۴ سيلندر بهره ميبرد و كمكم توانست جايگاه خود را در خلأ جايگزين پيكان ارتقا داده و مسوولان نارنجيپوش جادهمخصوص اين خودرو را با نامهاي جديد و آپشنهاي كم اما دهانپركن توليد كرده و روانه بازار كنند.
پرايد تا به امروز در انواع كلاسهاي صندوقدار، هاچبك، استيشن و وانت عرضه شده كه البته از اين بابت مورد انتقاد عام قرار گرفته است كه از يك خودرو چند كلاس متفاوت ميتوان طراحي و توليد كرد؟ نكته ديگري كه در مورد اين خودرو وجود دارد، سطح ايمني ضعيف آن است كه هميشه به باد گلايه و انتقاد مردم در شبكههاي مجازي گرفته شده است اما بد نيست بدانيم كه پرايد با تغييراتي كه در بدنه و تقويت ستون خود داشته، دركنار افزوده شدن كيسههوا و ترمز ضدقفل، يقينا از قبل ايمنتر شده كه نبايد منكر اين بازنگريها بهمنظور افزايش ايمني اين خودرو بود.
در آن سالها اگرچه سايپاييها تلاش كردند پرايد را با دو مدل و دو نام نسيم (هاچبك) و صبا (صندوقدار) معرفي كنند اما همچنان اين محصول را پرايد صدا ميزنند. پرايد كه خودروي مدرن و خوشاستايل آن سالها بود و كمپاني سايپا در نخستين نوبت توزيع، تمام تيپهاي اوليه آن را با نام «پرايد كاربراتوري» وارد بازار ايران كرد به سرعت در بين جوانها محبوب و تبديل شد به خودرو اسپرت خيابانها.
روزگار محبوبيت بين فوتباليستها
اين خودرو كه همزمان با موفقيتهاي تيم فوتبال سايپاييها معرفي شده بود محبوب فوتباليستهاي سايپايي شد و به اين ترتيب بر محبوبيتش افزوده شد. البته كار به همين جا ختم نشد و پرايد كه توانسته بود به راحتي خود را خودرو خاص خيابانهاي ايراني كند و پيكان ٤٠ ساله را به كناري بزند به راحتي وارد سريالها و بازيهاي ايراني هم شد. يعني چنان پر قدرت بر طبل تبليغاتي خود كوبيد كه حتي در دهه ٧٠ سر از سريالهاي تلويزيوني هم درآورد و موضوع اصلي سريال «خودرو تهران ١١» شد. در اين سريال كه سال ١٣٧٨ توسط مرضيه برومند ساخته شد، يك پرايد سبز رنگ با پلاك تهران١١ در هر قسمت دست يك نفر ميافتاد تا محملي براي روايت يك قصه باشد. حتي همين سالها هم بازيهاي كامپيوتري مانند سيزده بدر با پرايد ساخته شده كه بايد سه سبزه قرار گرفته روي ماشين را به سلامت به پايان برساند.
زماني هم سايپا تصميم گرفت تا با تغييراتي در اين خودرو به قولي مردمپسندش كند تا با تنوع در محصولات، بازار را بيش از پيش در دست بگيرد. نخستين تغييرات، مربوط به ظاهر خودرو ميشد و البته آپشنهايي كه گفته ميشد در مدلهاي جديد اضافه شده است. از اين رو، چند سال بعد از خودروي پرايد استيشن رونمايي شد كه مشتريانش اغلب خانوادههاي پرجمعيتي بودند كه سفرهاي متعدد، جزو جداييناپذير زندگيشان بود. پس از آن پرايد ١٤١ بود كه وارد بازار ايران شد. ١٤١ با ظاهري متفاوت و آنتن برقي جديدش بعدها به عنوان يكي از پرفروشهاي سايپا شناخته شد كه عدد يك اول، نشانگر سايز خودرو، عدد چهار نشانگر ورژن و عدد يك آخر هم به نسل اين خودرو اشاره ميكرد. در همين سال بود كه نخستين اتومبيلهاي پرايد با موتور انژكتوري وارد بازار شدند و تحولي در صنعت خودروسازي داخلي ايجاد شد.
در همان سالها هم كم نبودند مشترياني كه فقط به خاطر اضافه شدن يك دكمه جديد در موتور پرايد، قصد خريد اين ماشين را ميكردند و كار به جايي رسيد كه نان سايپاييها با توليد پرايد در روغن افتاد و در سال ٨١ اين خودروساز جاده مخصوص در اوج قدرت روزي هزار دستگاه پرايد توليد ميكرد؛ بازاري منحصر به فرد.
كار به جايي رسيد كه پرايد در سال ٨٣ توانست گواهينامه صادركننده نمونه كشور را از آن خود كند. سال بعد پرايد نخستين خط توليد اتومبيل دوگانه سوز را راهاندازي كرد. در همان سالها بود كه بعد از همه تغييرات اينبار مسوولان سايپايي عزم كردند تا دوباره پرايد را به سفري نو بفرستند و پرايد در سال ١٣٨٥ خط توليدش را در ونزوئلا راهاندازي كرد كه قدم بزرگي در راستاي فعاليتهاي صادراتي بود. سال بعد، سال خوشيمني براي سايپا بود كه نشان ميداد مديران اين شركت، روزهاي سخت و پركاري را پيش رو دارند.
پرايد پول روي پول گذاشت
اين كمپاني خودروسازي كه لقب سودآورترين شركت بورسي تاريخ بورس ايران را از آن خود كرده بود، در سال ٨٦ با صادرات پرايد به ونزوئلا، امريكاي لاتين و سوريه، هم فعاليتهاي خارجياش را ادامه ميداد. البته با توليد تندر ٩٠ و پرايد ١٣٢ در داخل براي رقبا خط و نشان كشيد. در آن زمان حتي برخي مطلعهاي بازار سود و زيان سايپا اعلام كردند كه سود هر دستگاه پرايد ٥/٣ ميليون تومان است كه با ضرب آن در عددي حدود ٤٠٠ هزار به رقم ١٤٠٠ ميليارد تومان سود سالانه ميرسيد.
خودروي پرايد كه در دهه ۷۰ جزو يكي از خواستههاي بزرگ يك خانواده متوسط ايراني بود، حدود ۵ الي ٦ ميليون تومان قيمت داشت. اين خودرو با همه پيشرفتهايش در دهه هشتاد با رشد قيمتي، به حدود ۷ ميليون تومان رسيد اما با ورود به دهه نود با يك رشد سرسامآوري با قيمت ۲۰ ميليون تومان روبهرو شد. پارامترهايي كه در گران شدن خودروهاي بازار اعم از داخلي و خارجي، سهم كوچك و بزرگي داشتند، باعث شدند كه خودروي ارزانقيمتي مثل پرايد، با چهره ساده خود، صرفا به دليل بالارفتن قيمتش در اين صحنه بتازد و از دسترس بسياري از خانوادههاي متوسط ايراني دورتر شود.
پرايد حالا قيمتي حدود ٢٠ ميليون تومان دارد و سايپا حدود ٣٠٠ هزار دستگاه از آن را در سال توليد ميكند؛ اتومبيلي كه حالا نه مزدا، نه فورد و نه كياموتورز ديگر ساختش را دنبال نميكنند، اما هنوز در ايران خواهان دارد و بالاخره بعد از ٢٤ سال اين خودروي دنيا ديده از خط توليد خداحافظي كرده است.
منبع:اعتماد
آخرین اخبار
- نایب قهرمانی گل گهر در مسابقات آتش نشانی معادن کشور
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
- افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گلگهر
- حضور نماینده سیرجان در گل گهر
- پاتک بانک مرکزی به متخلفان ارز مسافرتی
- نتایج تکمیل ظرفیت کنکور اعلام شد
- آغاز ثبتنام ۹ مدل خودروی وارداتی
- پیشبینی بازار سرمایه در سال آینده
- ورود سامانه بارشی جدید به کشور
- تعیین نرخ کرایه اتوبوس، تاکسی و مترو برای سال ۱۴۰۳
- پاسخ به 17 پرسش درباره کالابرگ الکترونیکی
- بی محلی خودروسازان به قطعه سازهای داخلی
- پژوپارس به آخر خط رسید
- مجمع عمومی فوقالعاده شرکت گلگهر برگزار شد
- زوایای ناپیدای حراج سکه
- سیف، اقدام بانک مرکزی را پسندید
- سیل در سیستان/عکس
- مسدودی 10 روزه جاده چالوس و آزادراه تهران_شمال
- رتبه ایران در تولید گاز
- واردات خودرو فقط با کارت بازرگانی
- عرضه کنسرو ماهی با ۱۵ درصد تخفیف
- بارش دوباره در کشور
- کارنامه مردود دولت در واردات خودرو
- تداوم افزایش درآمد عملیاتی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
افزودن نظر جدید