- کد مطلب : 24206 |
- تاریخ انتشار : 4 مرداد, 1396 - 00:59 |
- ارسال با پست الکترونیکی
داخلی سازی رنو و فولکس واگن با کدام قطعه ساز؟

به گزارش صنعت نویس،در اینکه هر شرکتی (ماموت یا غیر ماموت) موظف به انجام تعهدات خود به نهادهای ذیربط است،تردیدی وجود ندارد، با این حال اما پرسش اینجاست که آیا وزارت صنعت هنوز به این نتیجه نرسیده که فشار بر داخلی سازی خودروهای خارجی، راهکاری اصولی و منطقی برای توسعه خودروسازی کشور نیست؟ کار سختی نیست، کافی است نگاهی بیندازیم به ماجرای حضور پژو و هیوندایی در خودروسازی کشور، تا مشخص شود با وجود همه اصرار و الزام وزارت صنعت بر داخلی سازی، این دو خودروساز به هیچ وجه انتظارات مربوطه را برآورده نکردند.
نکته عجیب تر اینجاست که هم پژو و هم هیوندایی، قطعا در قرارداد خود با ایران خودرو و کرمان موتور، الزام وزارت صنعت مبنی بر شروع تولید با داخلی سازی 40 درصدی را پذیرفته اند (مگر اینکه پشت پرده، اتفاقات دیگری رخ داده و قراردادها بدون توجه به این الزام امضا شده باشند). حال در اینکه چرا این الزام اجرایی نشده، دلایل مختلفی را می توان مطرح کرد، از جمله مهمترین آنها یعنی عدم صرفه اقتصادی به دلیل تیراژ پایین. تردیدی نیست که با وجود تیراژ پایین، ورود به عرصه داخلی سازی و سرمایه گذاری در این ماجرا، نه برای قطعه سازان و نه برای خودروسازان، از توجیه و صرفه اقتصادی لازم برخوردار نیست.
به عنوان مثال،وقتی قرار است پژو در مجموع طی چهار الی پنج سال آینده در مجموع 200 هزار دستگاه محصول در ایران به تولید برساند، چطور ممکن است قطعه سازان داخلی برای ساخت داخل این تیراژ اندک، سرمایه گذاری لازم را انجام دهند؟ در مورد هیوندایی نیز ماجرا از همین قرار است، چه آنکه این شرکت نیز تیراژ چندان بالایی برای مونتاژ محصولات خود (آن هم محصولاتی نسبتا قدیمی) در ایران لحاظ نکرده است. با این حساب و همان طور که قطعه سازان نیز به تازگی عنوان کرده اند، ورود به داخلی سازی محصولات این خودروساز کره ای از توجیه لازم برخوردار نیست. با این شرایط، باید از وزارت صنعت پرسید با توجه به این دو تجربه ناکام، چرا باز هم بر الزام داخلی سازی (آن هم 40 درصد در شروع فعالیت) اصرار دارد؟
بر کسی پوشیده نیست که وزارت صنعت در حال حاضر به دلیل اصرار بر داخلی سازی 40 درصدی، عملا مانعی بزرگ بر سر راه ورود خودروسازانی مانند رنو و فولکس واگن به ایران قرار داده است.این دو خودروساز بدون تردید اگر از لحاظ تکنولوژی و فناوری، برتر از پژو و هیوندایی نباشند (که به نظر می رسند هستند)، حداقل دست کمی از آنها نیز ندارند، بنابراین نمی توان از این شرکت ها نیز توقع داخلی سازی 40 درصدی در شروع کار داشت.
اما اصرار وزارت صنعت بر داخلی سازی خودروهای خارجی، اگرچه در راستای کاهش قیمت تمام شده و همچنین خودکفایی خودروسازی کشور است، اما اجرایی شدن آن کاملا در گرو فراهم آوردن زیرساخت های لازم بوده و بدون آنها امکانپذیر نخواهد بود. اصلی ترین زیرساخت اما قطعه سازی است، به نحوی که اگر صنعت قطعه ای قوی و سرمایه گذار در میان باشد، می توان امیدوار بود تا داخلی سازی 40 درصدی و بلکه بیشتر، رنگ واقعیت به خود ببیند. این در شرایطی است که وزارت صنعت نیز خوب می داند قطعه سازی کشور هنوز توان لازم را برای داخلی سازی پررنگ خودروهای خارجی نداشته و برای رسیدن به این توانایی، باید قدم در مسیر سرمایه گذاری و صد البته مشارکت خارجی، بگذارد. به نظر می رسد وقتی قطعه سازان داخلی هنوز به توانایی لازم در داخلی سازی محصولات پژو و هیوندایی نرسیده اند، طبعا نباید انتظار داشت خودروهای فولکس واگن و رنو را نیز داخل کنند.
نکته آخر اینکه وقتی توافق هسته ای و برجام فرصتی مناسب را برای حضور خودروسازان خارجی در ایران فراهم آورده اند، حیف است با قوانین دست و پاگیر و اغلب غیر قابل اجرا و از سر ملی گرایی غیر اصولی، سد راه آنها شد.
آخرین اخبار
- واردات خودرو بالای ۲۵۰۰سی سی به مناطق آزاد مجاز شد
- شرکتهایی که عملکرد بهتری در بورس داشتند
- اعلام زمان پیشفروش بلیت پروازهای اربعین
- گلایههای فعالان اقتصادی به وزیر صمت
- گرانترین شهرهای جهان در 2025
- راه عبور از بحران بیآبی
- مهاجرانی: لازم باشد، باز هم تعطیل میکنیم
- معافیت گمرکی واردات ماشین آلات با فناوری روز ابلاغ شد
- هشدار؛ مصرف برق آمپر میچسباند
- قانون تعلیق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابلاغ شد
- سکونت اتباع غیرمجاز در مازندران ممنوع شد
- محدودیتهای جدید خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن
- آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد
- گل گهر یکی از مراکز اصلی اقتصادی کشور
- رکورد تولید روزانه کارخانجات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- بررسی پدافند غیرعامل منطقه گل گهر
- پایان این داستان به دست ایران نوشته خواهد شد
- مجموعه جشن های «شب های سیرجان» با حضور هنرمندان مطرح کشوری در گهر پارک
- ورود۲۱ هزارموبایل قاچاق به کشور
- جزییات انتشار اوراق مالی جدید
- شورای رقابت: ایرانخودرو حق قیمتگذاری ندارد
- ۲.۱ همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد
- دپوی عمدی هزاران دستگاه محصول در ایرانخودرو
- واکنش توانیر به خبر فروش کولر دولتی
- رکود عمیق در بازار لوازم خانگی
- توضیح اژهای درباره پرونده قتل الهه حسیننژاد
- ۱۲ روز تا پایان مهلت استفاده از اعتبار کالابرگ
- زنی که میگوید همسر تتلو است+عکس
- تشنگی 23 استان ایران
- بیتوجهی وزیر صمت به خودروسازی
- پایان کار جشنواره مدیریت استعداد «تج» با معرفی آثار برگزیده
- محصولات ایرانخودرو در بورس کالا عرضه میشود
- قدردانی سرلشکر باقری از شرکت گل گهر به پاس حمایت از جشنواره فیلم کوتاه مقاومت
- دریافت اولین نشان ملی اقتصاد مقاومتی توسط شرکت گل گهر
- گل گهر «روابط عمومی برتر» وزارت صمت شد
- نشست صمیمی مدیرعامل شرکت گل گهر با نمایندگان کارگری شرکت های منطقه
- ناوگان شرکت گهرترابر تجهیز شد
- امضای قرارداد احداث بلوک سوم «مجتمع نیروگاهی گهران سیرجان » با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات
- استقبال بی نظیر از اولین گردهمایی بزرگ کارگری منطقه گل گهر
- رکورد تولید کارخانه گندله سازی شماره ۱
- رکودهای تولید فروردین ماه گل گهر
- مسابقه دو صحرانوردی – پویش ملی "دویدن هوشمندانه برای ایرانآباد"
- حذف یارانه ۱۷ میلیون ایرانی!
- طلا به ۵ میلیون میرسد؟
- جزئیات وام 400 میلیون تومانی به دهکهای 1 تا 4
- راه اندازی آزمایشگاه اکتشافات معدنی در شرکت گل گهر
- مسوولیت های اجتماعی شرکت گل گهر در حوزه درمان
- ایرانیان مقیم خارج بخوانند؛ شرایط و جزئیات واردات خودرو در ۱۴۰۴
- واکنش سازمان ملل به تهدیدات ترامپ علیه ایران: از اظهارات تنش زا خودداری کنند
- دیدار نوروزی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با همکاران و کارکنان
- رکورد تولید هشتم فروردین در گل گهر
- ترامپ: به لحظات نهایی با ایران رسیدهایم
- رکورد تولید در اولین روز سال ۱۴۰۴ گل گهر
- رکود تولید در اسفندماه ۱۴۰۳ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- کمک ۱۰ میلیارد تومانی شرکت های منطقه گل گهر برای آزادی زندانیان
- ثبت 50 رکورد و رشد 5 درصدی تولید در گل گهر
- توزیع بیش از ۱۲ هزار بسته غذایی به ارزش ۱۸ میلیارد تومان جهت نیازمندان سیرجان
- وزیر کار: افزایش حداقل دستمزد کارگران نزدیک به تورم خواهد بود
- موفقیت گل گهر در کسب مجدد تندیس بلورین جایزه ملی تعالی سازمانی
- افزایش سرمایه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت گل گهر
- برگزاری دومین رویداد ملی کافه دانش در شرکت معدنی و صنعتی گلگهر
- شرکت گل گهر در ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت HSE سازمان ایمیدرو اول شد
- تجلیل از مدیران عامل منطقه گل گهر
- افتتاح ۴ پروژه عظیم صنعتی و گردشگری در منطقه گل گهر سیرجان
- انرژی تجدیدپذیر میتواند مشکلات انرژی ایران را حل کند؟
- پیرمحمدی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شد
- آموزش کاربرد هوش مصنوعی در حل چالش های مراکز معدنی و صنعتی
- واکنش قوه قضائیه به روند واگذاری ایرانخودرو
- توقف موقت صدور مجوز خریدوفروش آنلاین طلا
- افتتاح ۵ پروژه صنعتی در منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- ترامپ جنگ تجاری علیه چین و اروپا را کلید زد
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- سکه جدید با تاریخ ۱۴۰۳عرضه میشود
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
افزودن نظر جدید