- کد مطلب : 12379 |
- تاریخ انتشار : 16 مهر, 1395 - 16:00 |
- ارسال با پست الکترونیکی
دولت، بلای جان صنعت خودروی ژاپن

صنعت نویس: سیاستمداران ژاپنی موقعیت تولیدکنندگان این کشور را بهعنوان یک قطب در بزرگترین بازار خودروی جهان نادیده میگیرند. جزایر غیرمسکونی سنکاکو نزدیک به هزار و 200 مایل از توکیو فاصله دارند اما فاصله آنها از تایپه 125 مایل است و سالهاست که کسی از این جزایر استفاده نمیکند. گرچه این جزایر تحت کنترل ژاپن قرار دارند، اما چین و تایوان نیز ادعا میکنند مالک این جزایر هستند. اما این مساله برای دههها مسکوت مانده بود تا اینکه در سال 2012 شینتارو ایشیهارا، فرماندار ملیگرای توکیو، این جزایر را از مالک شخصی آنها خریداری کرد.
زمانی که دولت ژاپن این مجمعالجزایر را ملی اعلام کرد، شورشهای ضدژاپنی در سراسر چین شکل گرفت و در همه این شورشها یک خودروی تویوتا به آتش کشیده میشد. در شرایطی که ژاپن بر ارزش نفتی که ممکن است در بستر این جزایر وجود داشته باشد تمرکز کرده بود، یک غنیمت فوقالعاده نادیده گرفته شد یعنی بازار خودروی چین که به بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل شده بود. هماینک برندهای ژاپنی در بازار چین از برندهای آلمانی عقب افتادهاند، بهطوریکه از سال 2012 تا سال 2015 سهم خودروسازان ژاپنی از بازار چین کاهش یافته و به 6/ 16 درصد رسیده است. این در شرایطی است که طی همین دوره سهم خودروسازان اروپایی (بهویژه فولکسواگن) 1/ 1 درصد رشد کرده و به 3/ 22 درصد رسیده است. خودروسازان آمریکایی جنرال موتورز و فورد نیز سهم خود را از بازار چین از 8/ 11 درصد به 5/ 12 درصد افزایش دادهاند. با توجه به اینکه جنرال موتورز همچنان دو برابر تویوتاست و فورد به سرعت به سه خودروساز بزرگ ژاپنی نزدیک میشود، به زودی خودروسازان آمریکایی در بازار چین، ژاپنیها را پشتسر میگذارند. علاوهبر این، هیوندای، کیا موتور وسایر خودروسازان کرهجنوبی، از ژاپنیها پیشی گرفتهاند. ناکامی ژاپن در تسخیر بزرگترین بازار خودروی جهان، یک اشتباه تاریخی است و مقصر این اشتباه سیاستمداران جناح راست این کشور هستند. فاجعه سنکاکو بدترین شکست ژاپن را از سال 1945 تاکنون رقم زده است و دولت ژاپن لطمه شدیدی را به آینده مهمترین صنعت خود وارد کرده است. با توجه به ضربهای که دولت در بازار چین به خودروسازان ژاپنی وارد کرده است، آیا توانسته در بازار داخلی از خودروسازان حمایت کند؟
بازار ژاپن بهشدت بسته است. تویوتا تقریبا نیمی از سهم بازار را در اختیار دارد و هفت خودروساز ژاپنی دیگر برای به دست آوردن بقیه سهم بازار تلاش میکنند. شبکه توزیع ناکارآمد موجب افزایش سرسامآور هزینههای فروش شده است. مدلهای همه برندها بهشدت افزایش یافته است و این در شرایطی است که همزمان با سالخوردگی و کاهش جمعیت، حجم فروش طی 10 سال گذشته حدود 13 درصد افت کرده است و در چنین شرایطی، خودروسازان آلمانی بیشترین نفع را میبرند. علاوهبر این، دولت ژاپن با ایجاد یک بخش مصنوعی که خودروسازان خارجی به آن ورود نخواهند کرد، به خودروسازان داخلی«کمک» میکند. این بخش که بخش «خودروهای کی» نام دارد، خودروهای مینی با موتورهای 7/ 0 لیتری را دربر میگیرد که مختص ژاپن هستند: قوطیهای چرخداری که نمیتوانند در تست تصادف اکثر کشورها قبول شوند. این خودروها که از دهه 1950 موردتوجه قرار گرفتهاند، از معافیتهای مالیاتی سخاوتمندانه، نرخ پایین بیمه و قوانین آسانگیرانه پارکینگ برخوردارند. همچنین در کشوری که مالیات بر بنزین بالاست، بهرهوری سوخت این خودروها یک مزیت بهشمار میرود. بنابراین تعجبی ندارد که این خودروها، 40 درصد از فروش خودرو را به خود اختصاص دادهاند. سوزوکی و دایهاتسو ازجمله تولیدکنندگان خودروهای «کی» هستند. اما به سختی میتوان گفت این خودروها مزیتی برای خودروسازان محسوب میشوند. با توجه به اینکه خودروهای کی از طریق شبکه فروش پرهزینه بهفروش میرسند، حاشیه سود آنها کمتر خودروهای کامپکتی است که چندان سودآور نیستند. اگر خودروسازان ژاپنی اجازه داشتند به جای خودروهای کی 100 هزار خودروی کلاسبی دیگر بفروشند، دستکم از نظر «اندازه» رشد میکردند.
از سوی دیگر، خرید خودرو در ژاپن یک کابوس است. فرآیند خرید با پرداخت 3 درصد مالیات بر مالکیت به علاوه 8 درصد مالیات بر فروش آغاز میشود. اما خریدار نمیتواند خودروی خود را به خانه ببرد، مگر اینکه دارای یک پارکینگ ثبت شده در فاصله 2 کیلومتری منزلش باشد. بهعنوان مثال، ساکن یک آپارتمان در مرکز توکیو باید برای اجاره پارکینگ ماهانه 90 هزار ین(حدود 838 دلار) بپردازد. سپس با در دست داشتن گواهی مالکیت پارکینگ، باید به پلیس محلی مراجعه کند و با پرداخت 2 هزار و 100 ین (حدود 20 دلار) فرم پر کند. سپس پلیس ماموری را برای اندازهگیری پارکینگ میفرستد تا اطمینان حاصل کند فضای پارکینگ حتی یک میلیمتر کوچکتر از میزان اعلام شده نباشد. به همین دلیل است که تنها نیمی از خانوارها در بزرگترین و ثروتمندترین شهرهای ژاپن صاحب خودرو هستند. این در شرایطی است که جوانان ژاپنی تمایل چندانی برای گرفتن گواهینامه رانندگی ندارند؛ زیرا برای دریافت گواهینامه باید به مدت یک ماه آموزش ببینند که هزینه آن 300 هزار ین (حدود 2800 دلار) است. با توجه به این مساله که ژاپن دارای بهترین سیستم ریلی جهان است که به همه جا میرود، دیگر نیازی به هزینه کردن برای گرفتن گواهینامه رانندگی نیست. درحقیقت اقدامات دولت ژاپن صنعت خودروسازی این کشور را تضعیف کرده و مصرفکنندگان را وادار کرده است خودروهایی را خریداری کنند که در دیگر بازارها حتی به آنها نگاه نمیکنند. با این وجود هنوز دیر نشده است، این امید وجود دارد که دولت ژاپن یاد بگیرد همانطور که از تئاتر سنتی کابوکی و هنر گلآرایی ایکبانا حفاظت کرد، از صنعت خودرو نیز حمایت کند.
دنیای اقتصاد
آخرین اخبار
- معافیت گمرکی واردات ماشین آلات با فناوری روز ابلاغ شد
- هشدار؛ مصرف برق آمپر میچسباند
- قانون تعلیق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابلاغ شد
- سکونت اتباع غیرمجاز در مازندران ممنوع شد
- محدودیتهای جدید خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن
- آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد
- گل گهر یکی از مراکز اصلی اقتصادی کشور
- رکورد تولید روزانه کارخانجات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- بررسی پدافند غیرعامل منطقه گل گهر
- پایان این داستان به دست ایران نوشته خواهد شد
- مجموعه جشن های «شب های سیرجان» با حضور هنرمندان مطرح کشوری در گهر پارک
- ورود۲۱ هزارموبایل قاچاق به کشور
- جزییات انتشار اوراق مالی جدید
- شورای رقابت: ایرانخودرو حق قیمتگذاری ندارد
- ۲.۱ همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد
- واکنش توانیر به خبر فروش کولر دولتی
- رکود عمیق در بازار لوازم خانگی
- توضیح اژهای درباره پرونده قتل الهه حسیننژاد
- ۱۲ روز تا پایان مهلت استفاده از اعتبار کالابرگ
- زنی که میگوید همسر تتلو است+عکس
- تشنگی 23 استان ایران
- پایان کار جشنواره مدیریت استعداد «تج» با معرفی آثار برگزیده
- محصولات ایرانخودرو در بورس کالا عرضه میشود
- قدردانی سرلشکر باقری از شرکت گل گهر به پاس حمایت از جشنواره فیلم کوتاه مقاومت
- دریافت اولین نشان ملی اقتصاد مقاومتی توسط شرکت گل گهر
- گل گهر «روابط عمومی برتر» وزارت صمت شد
- نشست صمیمی مدیرعامل شرکت گل گهر با نمایندگان کارگری شرکت های منطقه
- ناوگان شرکت گهرترابر تجهیز شد
- امضای قرارداد احداث بلوک سوم «مجتمع نیروگاهی گهران سیرجان » با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات
- استقبال بی نظیر از اولین گردهمایی بزرگ کارگری منطقه گل گهر
- رکورد تولید کارخانه گندله سازی شماره ۱
- رکودهای تولید فروردین ماه گل گهر
- مسابقه دو صحرانوردی – پویش ملی "دویدن هوشمندانه برای ایرانآباد"
- حذف یارانه ۱۷ میلیون ایرانی!
- طلا به ۵ میلیون میرسد؟
- جزئیات وام 400 میلیون تومانی به دهکهای 1 تا 4
- راه اندازی آزمایشگاه اکتشافات معدنی در شرکت گل گهر
- مسوولیت های اجتماعی شرکت گل گهر در حوزه درمان
- ایرانیان مقیم خارج بخوانند؛ شرایط و جزئیات واردات خودرو در ۱۴۰۴
- واکنش سازمان ملل به تهدیدات ترامپ علیه ایران: از اظهارات تنش زا خودداری کنند
- دیدار نوروزی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با همکاران و کارکنان
- رکورد تولید هشتم فروردین در گل گهر
- ترامپ: به لحظات نهایی با ایران رسیدهایم
- رکورد تولید در اولین روز سال ۱۴۰۴ گل گهر
- رکود تولید در اسفندماه ۱۴۰۳ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- کمک ۱۰ میلیارد تومانی شرکت های منطقه گل گهر برای آزادی زندانیان
- ثبت 50 رکورد و رشد 5 درصدی تولید در گل گهر
- توزیع بیش از ۱۲ هزار بسته غذایی به ارزش ۱۸ میلیارد تومان جهت نیازمندان سیرجان
- وزیر کار: افزایش حداقل دستمزد کارگران نزدیک به تورم خواهد بود
- موفقیت گل گهر در کسب مجدد تندیس بلورین جایزه ملی تعالی سازمانی
- افزایش سرمایه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت گل گهر
- برگزاری دومین رویداد ملی کافه دانش در شرکت معدنی و صنعتی گلگهر
- شرکت گل گهر در ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت HSE سازمان ایمیدرو اول شد
- تجلیل از مدیران عامل منطقه گل گهر
- افتتاح ۴ پروژه عظیم صنعتی و گردشگری در منطقه گل گهر سیرجان
- انرژی تجدیدپذیر میتواند مشکلات انرژی ایران را حل کند؟
- پیرمحمدی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شد
- آموزش کاربرد هوش مصنوعی در حل چالش های مراکز معدنی و صنعتی
- واکنش قوه قضائیه به روند واگذاری ایرانخودرو
- توقف موقت صدور مجوز خریدوفروش آنلاین طلا
- افتتاح ۵ پروژه صنعتی در منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- ترامپ جنگ تجاری علیه چین و اروپا را کلید زد
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- سکه جدید با تاریخ ۱۴۰۳عرضه میشود
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
افزودن نظر جدید