- کد مطلب : 36305 |
- تاریخ انتشار : 21 مرداد, 1397 - 14:29 |
- ارسال با پست الکترونیکی
راهکار دبیر انجمن خودروسازان برای آشفته بازار خودرو
به گزارش صنعت نویس، در سالها و حتی دهههای گذشته شرایط به نحوی پیش رفته است که نه مردم از بازار خودرو رضایت دارند و نه تولیدکنندهها با وجود قیمتهای بالا راضی میشوند. آنها معتقدند که دخالتهای دستوری در تعیین قیمت باعث شده است که کارخانهها زیانده شوند و سود اصلی به جیب دلالها برود.
روزنامه ایران برای بررسی وضعیت قیمتها پای گفتوگو با احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان نشسته است که اعتقاد دارد تنها راه برونرفت از این وضعیت، تعیین قیمت خودرو در بازار و براساس منطق عرضه و تقاضاست.
وضعیت حال حاضر بازار خودروی داخلی را بهطور کلی چطور ارزیابی میکنید؟
متأسفانه چند وقتی است که به دلیل تحریمهای ترامپ در ایران و انتظارات مردم بابت گران شدن دلار که به گرانی واقعی هم انجامید، پولهای سرگردان(نقدینگی) در جامعه زیاد شده است. بخشی از این پولهای سرگردان به بازارهای مختلف از جمله طلا، دلار، مسکن و بالاخره خودرو وارد شد. هر خودروسازی که الآن پیش فروش میکند، بخشی از پولهای سرگردان به آنجا میرود. در روزهای اخیر دیدید که گروه بهمن برای 250 مزدا3 پیش فروش آغاز کرد و بیش از 250 هزار نفر در این طرح شرکت کردند؛ یعنی به ازای هر هزار نفر یک خودرو موجود بود. وجود این پولها تقاضای کاذب ایجاد کرد و به همین دلیل وضع بازار به این شرایط درآمد. در حال حاضر تنها راه این است که دولت اجازه دهد خودرو هم مانند بسیاری دیگر از کالاها، قیمتش در حاشیه بازار تعیین شود. خود دولت که پشتش به کوه وصل بود به خاطر همین پولهای سرگردان از پس خریداران سکه برنیامد و با وجود برنامههای پیش فروش نتوانست چندان خلأ بازار را پوشش دهد.
در حال حاضر در بازار خودرو هم تنها راه این است که اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش رود. در همین پیش فروش اخیر اگر گروه بهمن میتوانست به خریداران اعلام کند که بر اساس حاشیه بازار پول میگیرد، 95درصد تقاضا کنار میرفت و تقاضاها واقعی میشد. یک اصل اقتصادی وجود دارد که قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین میکند. خودروسازان در سال 94 نسبت به سال 95، 14 درصد افزایش تولید و در سال 96 نسبت به 95، 16 درصد افزایش تولید داشتند. تنها در سه ماهه همین امسال 31درصد تولید افزایش یافت. ما برای افزایش عرضه سعی خودمان را کردهایم. خودروساز تولید را کم نکرده است بلکه حتی سعی کرده تا با افزایش تولید از افزایش قیمت جلوگیری کند. تنها راهحل حاضر برای از بین رفتن تقاضای کاذب و واقعی شدن قیمتها، فروش در حاشیه بازار است.
یعنی تنها عامل التهاب چند ماه اخیر بازار خودرو را به خصوص در بازه یک ماههای که افزایشهای عجیب و غریب داشتیم، تقاضای کاذب میدانید؟
الان که خودرو را پیش فروش میکنند چون قیمت خودرو ثابت نگه داشته شده و اصطلاحاً فریز شده است، اجازه نمیدهند که کارخانه قیمت بالاتری بیرون دهد. در نتیجه وقتی ثبت نام شروع میشود، مردم هجوم میبرند. خودروسازها در مقطعی هستند که بر اساس برنامه تولید پیش فروش میکنند. بنابراین در این فضا عامل اصلی دیگری به جز افزایش تقاضا باقی نمیماند.
با تأکیدی که روی بحث تقاضا و قیمت دستوری دارید، فکر میکنید اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، افزایش بیشتری اتفاق نیفتد؟
برای مثال اگر قیمت خودرویی در کارخانه 50 میلیون و در بازار 70 میلیون تومان باشد، وقتی ایران خودرو پیش فروشش را انجام دهد متقاضیان بالا میروند و از آن طرف در بازار بر اساس همین اصل عرضه و تقاضا قیمت بیشتر میشود. اما اگر رسیدن به قیمت در حاشیه بازار باشد، تقاضا کاهش پیدا میکند و قیمت در یک نقطه تعادلی قرار میگیرد.
در این میان شورای رقابت برای قیمتگذاری چه میکند؟
ما شورای رقابت را اصلاً قبول نداریم. برای کارگر، مواد اولیه و همه چیز افزایش قیمت داشتهایم. دلار به میزان خیلی بالایی در کار ما اثرگذار بوده است. تمام اینها در شرایطی است که در سه سال گذشته روی هم رفته شورای رقابت بیش از 12 درصد اجازه افزایش قیمت نداده است. من بارها به مسئولین این شورا گفتهام که با این همه افزایش قیمت در این سه سال چه کنیم؟ آنها قیمتهای ما را به بهانههای مختلف کیفیت، بهره وری و... پائین هم میآورند. در حالیکه وزارت صنعت اذعان دارد که کیفیت کار ما بهتر شده اما شورای رقابت 2 درصد بابت کیفیت کم میکند. اجازه نمیدهند که کارگران و مهندسانی را که نیاز نداریم، تعدیل کنیم. هم باید حقوق آنهایی را که کاری ندارند، پرداخت کنیم و هم بابت بهرهوری در زمان قیمتگذاری از درصد ما کم میکنند.همانطور که بالاخره دولت در حوزه ارز اذعان کرد که فهمیده است باید بازار را در اختیار بازار بگذارد، حوزه خودرو هم همینطور است. باید خودرو را به بازار خودرو سپرد.
شما در حالی از شورای رقابت شاکی هستید که این شورا در محدوده خودروهای زیر 45 میلیون تومان قیمتگذاری انجام میدهد. با افزایش قیمتهای کنونی، عملاً فقط پراید و مدلهای مشابه آن مانند تیبا در این محدوده میگنجند.
مسأله قیمتگذاری برای ما فقط شورا نیست. در حوزه خودروهای بالای 45 میلیون تومان هم وزیر صنعت جلویش را گرفته و اجازه نمیدهد که افزایش قیمت داشته باشیم. این در حالی است که به هر کالایی نگاه کنید، مواد اولیه تولید همواره افزایش قیمت داشته است.
شما در صحبتهای قبلیتان به بحث نیروی کار و مواد اولیه اشاره کردید. آمارهای جهانی هم نشان میدهد که میزان نیروی کار به ازای تولید هر دستگاه خودرو در ایران چند برابر استاندارد جهانی است. مسائل این چنینی چقدر درقیمت تمام شده تأثیر دارد؟
فضای کسب و کار ما با غرب بسیار فرق میکند. در کارخانههای پژو، فورد، بیامو و... با کاهش تولید به سرعت نیروی اضافی را تعدیل میکنند،. اما ما اگر قرار باشد این کار را بکنیم بلافاصله با اعتراضهای شدید مواجه میشویم، جاده تهران-کرج را بند میآورند و مسائل اجتماعی ایجاد میشود. اصلاً فضای کسب و کار ما با کشورهای توسعه یافته قابل مقایسه نیست. مجوزها و بروکراسیهایی که وجود دارد تولید کننده را مستأصل میکند.
برآورد من از صحبتهای شما چنین است که با وجود قیمتهای بالایی که وجود دارد، باز هم سود نمیکنید. واقعاً اوضاع چنین است؟
مسأله فقط همین است که گفتید، اجازه نمیدهند کالاهایمان را به حاشیه بازار بفروشیم. قیمتهایمان را فریز کردهاند. شورای رقابت ما را بیچاره کرده است. دستمزدها خیلی بالاتر از درآمدها بوده است. سایپا همین چند وقت اخیر در مجمعاش اعلام کرد که 1700 میلیارد تومان زیان کرده است. ما که شورای رقابت را اصلاً قبول نداریم، خودروهای بالای 45 میلیون تومان را هم وزیراجازه افزایش قیمت نمیدهد. مثلاً سراتوی سایپا در کارخانه 113میلیون و در بازار 170 میلیون است. این وسط تمام سودش را دلال میخورد. ما میگوییم اجازه دهید خود کارخانه سود بگیرد و از زیاندهی خارج شود. قیمت هم به 170 میلیون نرسد. زمانی که کارخانه سود بگیرد، آخر سر هم مالیاتش را میدهد و حساب و کتاب دارد. اما با ساز و کار کنونی پول فقط به جیب دلال میرود و به نفع آنهاست.
چه شده است که هم شما ناراضی هستید و هم مردم ؟ شما میگویید سود نمیکنید، مردم هم میگویند تولیداتتان کیفیت ندارد.
من را مجبور میکنید باز هم تکرار کنم که ظرف سه سال فقط 12 درصد افزایش قیمت به ما دادند. اصلاً قابل مقایسه با هزینههای تولید ما نیست. آلومینیوم از 6200 تومان در اسفند 94 به 12 هزار و 700 تومان در اسفند 96 رسیده است. قراضهای که در جدول 1500 بود، الآن 2 هزار و خردهای شده است. فولاد آلیاژی یزد مدام گران میشود. الآن برایتان توضیح میدهم که چطور به خاطر همین سرکوب قیمت، کیفیت بالا نمیرود. قطعه ساز ما به خودروساز مراجعه کرده و میگوید که هزینه مواد اولیه و کارگر گران شده و 30درصد افزایش قیمت میخواهد. سایپا و ایران خوردو میگویند که 7درصد بیشتر اجازه افزایش نداریم. اینجا چه میشود؟ قطعه ساز مجبور است که از جنس و کیفیت بزند. قطعه ساز باید سود ببرد تا بتواند قطعهسازی کند. 86 درصد خودرو قطعه است ولی وقتی قطعه ساز سودی گیرش نیاید، نمیتواند کیفیت تولیدش را به روز کند.
باز هم توجیه نمیشوم که چرا در تمام سالها و دهههای گذشته هیچ زمانی نبوده است که مصرف کننده از پولی که میپردازد و محصولی که دریافت میکند، رضایت داشته باشد. حداقل از طرف مردم، باور عموم این است که همیشه سود کلان نصیب خودروساز بوده است.
دقیقاً به همین خاطر است که همیشه دولتها سرکوب مالی میکنند و گران شدن خودرو را یک معضل میدانند. از سال 84 تا 96 ظرف 12 سال، همه کالاها گران شده است اما کافی است با گرانی خودرو مقایسه کنید. کسانی که مدام میگویند چرا خودرو گران است، به اینها هم توجه کنند. بعضیها میگویند که خودرو کالای سرمایهای است. من خودرو را با کالای سرمایهای مثل آپارتمان و سکه مقایسه کردم. در سال 84، سکه 124 هزار تومان بود. در اسفند 96، یک میلیون و 500 هزار تومان شد. آیا خودرو هم به همین میزان افزایش قیمت داشته است؟
منطق قیمت خودرو و سکه اصلاً با هم قابل مقایسه نیست! یک مشکل جدی همین است که خودرو به جای آنکه کالای مصرفی باشد به خاطر قیمت بالایش به کالای سرمایهای تبدیل شده است.
بالاخره خودرو یا کالای مصرفی است یا کالای سرمایهای. من قیمت خودرو را با نان سنگک با بنزین و... هم مقایسه کردهام. اصلاً افزایش قیمتها قابل مقایسه نیست. همه 10 برابر شدهاند و فقط خودرو قیمتش نهایتاً 3 برابر شده است. ببینید مثلاً یک روز با 5 تا سکه یک پراید میخریدیم، امروز با 7 تا سکه پراید میخریم. همین هم نشان میدهد که افزایش قیمت خودرو هیچ وقت واقعی نبوده است.
با تمام این بحثها و به عنوان سؤال آخر، فکر میکنید اگر که خودرو مانند دیگر کالاها به حاشیه بازار برود، قیمتش مثلاً در مدل 206 چه تغییری خواهد کرد؟
این سؤال را الآن نمیتوان پاسخ داد. یک زمان ارز ما 4200 تومان است و بر مبنای آن میتوان برآورد کرد. ولی الآن چون بحث بازار ثانویه است، نمیدانیم عدد چند میشود. حتی آقای همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم گفتند که باید صبر کنیم و ببینیم قیمت ارز در بازار ثانویه چند میشود. در این شرایط قیمت هر خودرویی به میزان ارزبری آن افزایش پیدا میکند. در هر صورت اگر اجازه دهند که خودرو به حاشیه بازار رود، هم کارخانه سود میبرد و هم قیمت بازار برای مصرف کننده پائین میآید.
منبع:ایران
آخرین اخبار
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- باید قدر سرمایه های معنوی شهرستان را دانست
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- گل گهر کارفرمای برتر سلامت محور کشور
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- دستاورد موفقیتآمیز گلگهر در کسب و استقرار استاندارد ISO 10015
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- نایب قهرمانی گل گهر در مسابقات آتش نشانی معادن کشور
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
افزودن نظر جدید