- کد مطلب : 32845 |
- تاریخ انتشار : 22 بهمن, 1396 - 13:46 |
- ارسال با پست الکترونیکی
رقابت محصول جدید ایران خودرو با برلیانس
به گزارش صنعت نویس، ما هم امروز یک نماینده پر ادعای وطنی بنام دنا پلاس را در مقابل یکی از موفق ترین چینی های بازار "که البته در کشور خودمان مونتاژ میشود" قرار داده ایم تا شاید مشخص شود که کدامیک ماشین بهتری هستند.
طراحی ظاهری
باید اعتراف کنم که هر دو میهمان امروزمان از نظر ظاهری شرایط قابل قبولی دارند و اگر آنها را با ماشین های گرانتر مقایسه نکنیم میتوان حتی جذاب خطابشان کرد. نکته مثبت برلیانس در بازی هماهنگ خطوط و حالت عضلانی بدنه اش نهفته است که توانسته اتومبیل را کم نقص و مستحکم نشان بدهد؛ در قسمت جلو چشمان بادامی و جلوپنجره ای آشنا در ترکیب با یک سپر اسپرت چهره ای زیبا را خلق کرده اند و در زاویه کناری هم گلگیرهای برجسته و خطوط ساده حالتی قدرتی و در عین حال شیک به اتومبیل بخشیده اند. البته در بخش انتهایی اوضاع به خوبی دماغه نیست و طراحان نتوانسته اند این قسمت را به زیبائی مدل هاچ بک "H320" از کار در بیاورند؛ اما در مجموع برلیانس ماشین خوش قیافه ای است و به قول معروف میتواند روی چهره اش برای جذب مشتری حساب باز کند. نگاهی هم به محصول ایرانخودرو بیندازیم. بر خلاف برلیانس، دماغه دنا مملو از زوایای تند و تیز و خشونت بار است. جلوپنجره بزرگش که تا پائین سپر امتداد یافته و اخم چراغها، ظاهری تند مزاج به اتومبیل داده اند و استفاده از نئون و ال ای دی باعث شده که قیافه نه چندان مدرن دنا کمی امروزی تر به نظر برسد.
در بخش جانبی هم خطوط جدید که به نوعی مهم ترین تفاوت میان دنا و دنا پلاس می باشند جلب نظر مینمایند و در انتها چراغ های به روز شده، بالاتر از سپری برآمده خود نمائی میکنند. اما در مقابل تمامی تعاریفی که از دنا کردیم یک نکته منفی هم وجود دارد و آن اینکه اجزاء این اتومبیل چندان با یکدیگر همخوانی ندارند.
در حقیقت اکثر قطعات دنا به خودی خود زیبا هستند و حتی بسیاری از آنها از برلیانس هم جذاب تر طراحی شده اند اما وقتی این قطعات کنار هم قرار میگیرند حاصل کار از کمبود هارمونی رنج میبرد و از این حیث میتوان H330 را شکیل تر دانست. البته همه اینها فقط یک سری نکات طراحی بود و در نهایت سلیقه هر شخص زیبائی را از دیدگاه خود تعریف خواهد نمود.
محیط داخلی
با گشودن درب H330 با فضائی ساده روبرو میشویم که به نسبت ظاهر اتومبیل در سطح پائین تری قرار دارد و کمی اقتصادی تر به نظر میرسد. غربیلک فرمان و خطوط اصلی نیز در سادگی به سر میبرند و حرف خاصی برای گفتن ندارند اما کنسول میانی و پشت آمپرها از جذابیت کافی برخوردارند. ممکن است بگوئید رنگ های نقره ای، کرم و طوسی بکار رفته در داشبورد خیلی باهم هارمونی ندارند اما به هر حال این ترکیب توانسته کابین برلیانس را از سادگی کسالت بار دور نماید و این قضیه در کنار رنگ روشن سایر قسمت ها محیط داخلی را دلباز تر از رقیب نشان داده است.
اما سری هم به داخل دنا بزنیم. برخلاف قسمت بیرونی که از کمبود هماهنگی میان خطوط شکایت داشتیم، داشبورد دنا خیلی خوب طراحی شده و ضمن تناسب در داخل، با ظاهر خودرو نیز سازگاری دارد. مثلا حالت عمودی کنسول میانی و استفاده از خطوط زاویه دار در جای جای کابین، به نوعی یادآور حالت دماغه ماشین می باشند.
فرمان چهارشاخه اش هم به لطف وجود کلیدهای بیشتر، کمی مدرن تر از غربیلک H330 به نظر میرسد و ظاهر کنسول و پشت آمپر نیز به اتومبیل های گرانتر از این رنج شباهت دارد. جدای از اینها قسمت های طرح چوب استفاده شده با اینکه کیفیت فوق العاده ای ندارند اما حس و حال لوکس تری به اتومبیل بخشیده اند.
خوب اینها فقط ظاهر بود و بیائید کمی هم در مورد فضا و کیفیت صحبت کنیم. با نشستن بر روی صندلی ها متوجه شدیم که هر دو اتومبیل جای کافی برای استفاده های خانوادگی را در اختیار قرار میدهند اما باید بگوئیم که طراحان برلیانس در خصوص مدیریت فضا، عملکرد بهتری داشته اند، زیرا علیرغم فاصله بیشتر میان محورهای دنا، جای پا و سر سرنشینان پشتی در محصول چینی اندکی بهتر ارزیابی شد. شاید این حرفمان عجیب باشد اما محیط داخلی دنا نسبت به سمند مقداری کوچک تر شده که علت اصلی آن را می بایست در جلو آمدن داشبورد جستجو کنیم.
صندلی های برلیانس کمی پهن تر هستند اما در عوض نشیمنگاه دنا، کناره های بدن را بهتر در آغوش میگیرد. کیفیت متریال داخلی هر دو اتومبیل نیز در یک سطح قرار دارد اما به نظر میرسد پارس خودروئی ها دقت بیشتری در مونتاژ به خرج داده اند.
و در آخر اینکه صندوق عقب دنا 500 لیتری است که این یعنی 40 لیتر بیشتر از برلیانس فضا در اختیار دارید اما این را هم در نظر داشته باشید که ارتفاع بیشتر صندوق H330 برای قرار دادن اجسام حجیم کارآمد تر است.
آپشن ها
برلیانس های دنده ای از لحاظ سطح آپشن در شرایط کاملاً متوسطی به سر میبرند و با داشتن امکاناتی مثل ایربگ های راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ABS و EBD، سنسور دنده عقب، شیشه ها و آینه های برقی و این جور چیزها کاملاً معمولی به نظر میرسند؛ اما نمونه های اتوماتیک مثل همین ماشین مورد تست، به گزینه های بیشتری از قبیل سانروف برقی، سامانه ورود و استارت بدون کلید، سیستم مالتی مدیا و رهیاب و.. نیز تجهیز شده اند و حالا میشود گفت که میزان امکانات قابل قبول است. اما دنا پلاس با لیست بزرگ تری از آپشن ها نظیر 4 عدد ایربگ (دو تا جلو و دو تا جانبی)، ترمزهای مجهز به سیستم ABS و EBD ، کروز کنترل، پخش تصویری بهمراه رهیاب، صندلی های تمام برقی جلو، سنسور و دوربین دنده عقب، بلوتوث، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه ها و آینه های برقی مجهز به سیستم تاشو برقی آینه ها، چراغ ولکام ودی لایت و... به استقبالمان آمده که کاملاً راضی کننده است.
البته اگر چند ماه پیش این بررسی را انجام میدادیم میگفتم همین جعبه دنده خودکار برلیانس میتواند برای خیلی ها مهمتر از آپشن های اضافه دنا باشد اما با توجه به اینکه به زودی نمونه اتوماتیک دنا هم تحویل مشتریان خواهد شد دیگر باید محصول وطنی را برنده بی چون و چرای قسمت تجهیزات بدانیم.
ایمنی
هر دو خودرو در مورد امنیت سرنشینان ادعاهایی دارند. مثلاً ایران خودرو گفته که دنا پلاس از لحاظ استحکام، تقویت شده و حتی توسط یک موسسه آلمانی هم مورد تست قرار گرفته است.
خوب ما هم امیدواریم که همینطور باشد چون تستی که به تازگی از طریق شبکه "اسمش را نبر" بر روی پلتفرم مشترک دنا یعنی سمند انجام و تصاویرش پخش گردید اصلاً امیدوار کننده نبود. البته اضافه شدن ایربگ های جانبی در مدل پلاس حرکتی رو به جلو محسوب میشود که امیدواریم این روند به سایر محصولات وطنی نیز سرایت کند. از طرف دیگر طرفداران H330 نیز بر نتایج خوب محصول ارزانتر برلیانس یعنی H220 "که 5 ستاره چینی از موسسه CNCAP گرفته" استناد میکنند که متاسفانه این قضیه هم چیزی را در خصوص میهمان امروزمان، به ما اثبات نخواهد کرد. در واقع اچ 330 از نقطه نظر ایمنی خودرویی کاملا ناشناخته است.
خلاصه امر اینکه هر دو خودرو میخواهند صرفاً با "حرف" خیالمان را از بابت امنیت راحت نمایند؛ اما از آنجایی که ما نمیتوانیم فقط به حرف ها استناد کنیم و مالکین هم اجازه تست عملی شاخ به شاخ را به ما نمیدهند(!) پس مجبوریم این قسمت مقاله را به نوعی سمبل کنیم و بگوئیم: لطفاً با احتیاط برانید!
موتور و توانایی های حرکتی
خوب بیائید ببینیم زیر کاپوت چه خبر است. موتور دنا پلاس که همان پیشرانه نه چندان جدید EF7 می باشد که با 1646 سی سی حجم قادر است 115 اسب بخار قدرت را در دور 6000 آزاد نماید و در دور 4500 نیز گشتاور را به 157 نیوتن متر برساند. همانطور که مشاهده میکنید اعداد خیلی شگفت انگیز نیستند اما وقتی نگاهی به قیمت و مشخصات رقیب میندازیم میتوانیم از این عملکرد راضی باشیم. برلیانس موتوری با حجم کمتر یعنی 1498 سی سی در سینه دارد که با 103 اسب بخار قدرت در دور 5800 و 138 نیوتن متر گشتاور در دور 3800 ضعیف تر از دنا ظاهر میشود. البته موتور برلیانس حداکثر قدرت و گشتاورش را در دور پائین تری ارائه میکند اما این قضیه در حدی نیست که در عمل کمبود قدرتش را جبران نماید.
ولی طرفداران H330 هم نا امید نباشند چرا که این موتور ضعیف تر نیز نکات مثبت خودش را دارد. مثلاً با استاندارد آلایندگی یورو 5 نسبت به موتور یورو 4 دنا کمتر هوا را آلوده میکند و با مصرف 6.7 لیتر (نوع دنده ای 6.4 لیتر) در حدود 1.2 لیتر کم مصرف تر از پیشرانه EF7 ظاهر میشود. البته این را هم داخل پرانتز بگوئیم که در ارتفاع تهران آنهم در شرایط آلودگی هوا و کیفیت پائین سوخت و ترافیک شدید پایتخت (خدایا شکرت از این همه نعمت!) این اعداد مصرف سوخت به این راحتی بدست نمی آیند و میبایست حداقل 15 درصد به آنها اضافه کنیم. راستی این را هم از قلم نیندازم که برای موتور برلیانس بجای تسمه تایم از زنجیر استفاده شده که هزینه کمتری در دراز مدت روی دوش مالکش خواهد گذاشت.
تجربه رانندگی
بعد از بررسی ظاهری و مشاهده اعداد و ارقام، چرخی هم با ماشین ها زدیم تا با نقاط ضعف و قدرتشان بیشتر آشنا شویم.
در ابتدا باید بگویم که دید به اطراف در هر دو خودرو کافی است و از نظر ارگونومی ادوات نیز، هر دو شرایط قابل قبولی دارند. فقط برای رویت پشت سر با محدودیت هایی مواجه بودیم که آنهم به کمک تکنولوژی های روز دیگر نقطه ضعف به حساب نمی آید.
در شروع حرکت و پر کردن اولین دنده متوجه شدم که صدا و لرزش پیشرانه برلیانس کمتر از دنا است و یا حداقل کمتر به درون کابین نفوذ میکند. فرمان H330 نیز با توجه به وجود سیستم کمکی برقی به راحتی زیر دست میچرخد و خود را با شرایط وفق میدهد. گیربکس اتوماتیکش هرچند با تاخیر و ناز و کرشمه به دستورات ما گوش میدهد اما به نسبت برخی از رقبای این سطح از بازار عملکرد قابل قبولی دارد. البته این را هم اشاره کنیم که متاسفانه بدلیل تفاوت در سیستم انتقال قدرت اتومبیل های مورد تست، مقایسه در این بخش کمی غیر اصولی شده اما به هر حال بدلیل محدودیت های بازار داخلی گاهی مجبوریم فقط به کلاس بدنه و رنج قیمتی بنگریم و از این تفاوت ها چشم بپوشیم؛ انشالله به زودی یک مقاله جداگانه در مورد نمونه اتوماتیک دنا نیز ارائه خواهیم کرد.
به بررسی بازگردیم؛ همانطور که میدانید ذات گیربکس های اتوماتیک بدلیل استفاده از مبدل گشتاور به شکلی است که پِرت انرژی بیشتری دارند و این قضیه در کنار تعویض های نه چندان سریع و تعداد کم دنده ها در اتومبیل های ارزان قیمت باعث میشود که اکثر ماشین های اقتصادی که مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند، نسبت به انواع دنده ای از شتاب کمتری برخوردار باشند. خوب برلیانس امروز ما هم از این قاعده مستثنی نیست و در شتابگیری در برابر برادر منوال خود کم میاورد. حال با توجه به اینکه موتور برلیانس هم نسبت به دنا از قدرت کمتری برخوردار است میتوان حدس زد که شتاب و کشش ضعیف تری نسبت به رقیب امروزش داشته باشد و در تست انجام شده نیز، این قضیه برایمان به اثبات رسید. البته کندی H330 آنقدرها هم آزار دهنده نیست و برای رانندگی عادی در شهر و جاده مشکل خاصی به وجود نمی آورد اما در صورت بروز چالش هایی مثل سبقت گیری در سربالایی ها، چندان به اتومبیلتان افتخار نخواهید کرد.
در طرف مقابل دنا با موتور حجیم تر، اسب و گشتاور بالاتر و ضریب دنده های نزدیکتر واکنش های بهتری به پدال گاز نشان میدهد و پرشتاب تر از میهمان آسیای شرقیمان به جلو میتازد. البته نمیخواهیم بگوئیم دنا از نظر ضرائب گیربکس و کشش در بهترین شرایط ممکن است اما در قیاس با برلیانس اتوماتیک یک سر و گردن بالاتر ظاهر میشود. ضمناً با نگاهی به حداکثر سرعت 189 کیلومتری دنا، که 19 کیلومتر بیشتر از برلیانس است میتوان فهمید که این برتری تا انتها پابرجا خواهد بود.
در مورد سیستم تعلیق نیز هر دو خودرو در شرایط رانندگی عادی و پستی و بلندی های معمول، رفتار مناسب و مشابهی از خود نشان میدهند و سخت است که یکی را برتر از دیگری بدانیم اما وقتی با سرعت گیرهای پلاستیکی و دست اندازهای تند و تیز مواجه شدیم عملکر دنا اندکی بهتر ارزیابی شد و کوبش های کمتری را به کابین منتقل نمود.
در مورد ترمزها و پایداری نیز با در نظر گرفتن قیمت و توانایی های حرکتی، هر دو خودرو شرایط نسبتاً مناسبی داشتند اما اگر بخواهیم کمی ریزبین تر شویم به نظر میرسد که حرکات گهواره ای برلیانس اندکی کمتر است اما در عوض ترمزهای دنا مقداری نرم تر عمل میکنند.
نتیجه گیری
انصافاً انتخاب میان این دو کار دشواری است. از طرفی دنا با آپشن های بیشتر، موتور قوی تر و کابین زیباتر میتواند برنده رقابت باشد و از طرف دیگر برلیانس با موتور کم مصرف تر و ظاهر به روز تر و استهلاک پائینش قادر است نظر خیلی ها را به خود جلب نماید. البته همانطور که گفتیم به زودی اولین نمونه های اتوماتیک دنا با موتور توربو پر بازده و مصرف سوخت مناسب به بازار عرضه خواهند شد که اگر بحث اختلاف قیمت و استهلاک را در نظر نگیریم آن مدل همه جوره برلیانس را پشت سر خواهد گذاشت. اما در مورد رقابت امروزمان باید بگوئیم اگر خیلی اهل شتاب و سرعت نیستید و بدنبال اتومبیلی کم مصرف و کم دردسر میگردید که با جعبه دنده خودکار شما را در ترافیک شهری یاری نماید می بایست برلیانس را انتخاب کنید؛ ولی در صورتیکه قابلیت های حرکتی و آپشن های پر شمار از اولویت های شما به حساب می آیند بدون شک دنا پلاس گزینه بهتری برایتان خواهد بود.
منبع:خودروبانک
آخرین اخبار
- نایب قهرمانی گل گهر در مسابقات آتش نشانی معادن کشور
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
- افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گلگهر
- حضور نماینده سیرجان در گل گهر
- پاتک بانک مرکزی به متخلفان ارز مسافرتی
- نتایج تکمیل ظرفیت کنکور اعلام شد
- آغاز ثبتنام ۹ مدل خودروی وارداتی
- پیشبینی بازار سرمایه در سال آینده
- ورود سامانه بارشی جدید به کشور
- تعیین نرخ کرایه اتوبوس، تاکسی و مترو برای سال ۱۴۰۳
- پاسخ به 17 پرسش درباره کالابرگ الکترونیکی
- بی محلی خودروسازان به قطعه سازهای داخلی
- پژوپارس به آخر خط رسید
- مجمع عمومی فوقالعاده شرکت گلگهر برگزار شد
- زوایای ناپیدای حراج سکه
- سیف، اقدام بانک مرکزی را پسندید
- سیل در سیستان/عکس
- مسدودی 10 روزه جاده چالوس و آزادراه تهران_شمال
- رتبه ایران در تولید گاز
- واردات خودرو فقط با کارت بازرگانی
- عرضه کنسرو ماهی با ۱۵ درصد تخفیف
- بارش دوباره در کشور
- کارنامه مردود دولت در واردات خودرو
- تداوم افزایش درآمد عملیاتی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
افزودن نظر جدید