سهم‌خواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي

خودروسازان داخلی هر کدام یک محصول به لیست خودرو‌های برقی وارداتی اضافه کردند و کنار آن‌ها اسم چهار شرکت وارد‌کننده دیگر به‌چشم می‌خورد.
سهم‌خواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي

صنعت نويس: لیست خودرو‌های برقی وارداتی به‌شکل رسمی دراختیار متقاضیان قرار گرفت و برخلاف چیزی که از ساعات ابتدایی روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در رسانه‌ها عنوان شد، به‌جای پنج خودرو با شش محصول مختلف در سامانه خودرو‌های برقی وارداتی سروکار داریم.
ایران‌خودرو و سایپا یکبار دیگر جلوتر از بقیه شرکت‌های وارد‌کننده در صف اول قرار دارند و کنار آن‌ها بهمن‌خودرو، کرمان موتور، معین‌خودرو و شرکت گمنام دیگری تحت‌عنوان اروین‌خودرو هر کدام با یک نماینده وارد رقابت شدند. کاتالوگ خودرو‌های برقی وارداتی مشخص می‌کند مدل‌های عرضه‌شده توسط خودروسازان داخلی به ناوگان تاکسیرانی اضافه می‌شوند و آنطور که پیداست با مدل‌هایی در بازه قیمت ۱۵ تا ۴۵ هزار دلار ملاقات خواهیم کرد.
LUNA-GRE؛ ۱۵ تا ۱۸ هزار دلار
LUNA-GRE اولین خودرو وارداتی برقی ایرانخودرو محسوب می‌شود که برخلاف شایعات روز‌های اخیر مبنی بر عرضه و فروش در سال آینده، همین امسال به لیست خودرو‌های برقی وارداتی اضافه شده است.

LUNA-GRE جزو خودرو‌های برقی اقتصادی دسته‌بندی می‌شود و اساسا بین ۱۵ تا ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. یعنی به پول خودمان باید حداقل ۹۰۰ و حداکثر یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان فروخته شود.
LUNA-GRE برخلاف پنج مدل دیگر حاضر در لیست خودرو‌های برقی وارداتی، بدون ارائه کاتالوگ در سامانه قرار گرفته و اطلاعات رسمی از خودرو وارداتی ایرانخودرو وجود ندارد. با این حال گفته می‌شود پیشرانه LUNA-GRE می‌تواند ۱۱۰ کیلووات توان و ۲۲۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و حداکثر سرعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ این محصول به‌ترتیب ۱۴۰ کیلومتربرثانیه و ۹.۵ ثانیه خواهد بود.

قیمت LUNA-GRE در اولین عرضه خودرو‌های برقی به‌شکل علی‌الحساب ۹۴۵ میلیون تومان درنظر گرفته شد و قاعدتا خرید خودرو برقی ایرانخودرو شامل هزینه‌های بیشتری می‌شود. فراموش نکنید فعلا بحث اضافه شدن LUNA-GRE به ناوگان تاکسیرانی مطرح است و هنوز کسی از فروش این محصول برای عموم مردم خبر ندارد.

سینوگولدتانگو ۵؛ ۲۲ هزار دلار
سینوگولدتانگو ۵، خودرو برقی سایپاست و بعد اضافه شدن به لیست خودرو‌های برقی وارداتی کاتالوگش در اختیار متقاضیان قرار گرفته.

کاتالوگ سینوگولدتانگو ۵ مشخص می‌کند سایپا نیز برای اضافه کردن محصول جدید برقی به ناوگان تاکسیرانی اقدام کرده و رسما با نسخه برقی چری آریزو ۵ مدیران‌خودرو طرف هستیم.

سینوگولدتانگو ۵ از صدقه‌سر پیشرانه برقی ۱۰۰ کیلووات می‌تواند ۱۳۴ اسب‌بخار و ۱۷۵ نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌ها منتقل کند. از طرفی باتری سینوگولدتانگو ۵ برد تقریبا ۴۰۰ کیلومتری دارد.

سینوگولدتانگو ۵ در خود چین چیزی حدود ۱۶۰ هزار یوآن یعنی حول‌وحوش ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود که با احتساب نرخ امروز دلار معادل یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

همین الان تو نوبیتکس ثبت‌نام کن و از صعود بازار عقب نمون!
تبلیغ
همین الان تو نوبیتکس ثبت‌نام کن و از صعود بازار عقب نمون!
ثبت نام
yn-ad
هوندا ENS1؛ حداقل ۲۷ هزار دلار
هوندا ENS۱ را اروین‌خودرو به‌عنوان یک شرکت تازه‌تاسیس در میان خودروسازان داخلی به لیست خودرو‌های برقی وارداتی اضافه کرده است. اولین‌بار در نمایشگاه سال ۱۴۰۲ خودرو تهران از هوندا ENS۱ رونمایی شد و حالا کاتالوگ هوندا ENS۱ مشخص می‌کند کراس‌اوور برقی وارداتی می‌تواند ۲۰۴ اسب‌بخار و ۳۱۰ نیو‌تن‌متر گشتاور خروجی را به چرخ‌ها برساند.

هوندا ENS۱ تقریبا با همان آپشن‌های قابل انتظار به لیست خودرو‌های برقی وارداتی پیوسته و دست کم ۲۷ هزار دلار و در گران‌ترین تیپ تا ۳۳ هزار دلار ارزش دارد.

هوندا ENS۱ البته در همان نسخه پایه یعنی ۲۷ هزار دلار به کشور می‌آید که تقریبا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ارزش دارد.

قیمت هوندا ENS۱ البته در اولین مرحله فروش خودرو‌های برقی که اواسط اردیبهشت امسال کلید خورد، به شکل علی‌الحساب اعلام شد و خریداران باید چیزی نزدیک یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون برای آن کنار می‌گذاشتند.

لیست خودروهای برقی وارداتی؛ دوئل ایرانخودرو و سایپا با چهار شرکت خصوصیبرخلاف آنچه گفته شده بود روی سامانه خودرو‌های برقی وارداتی به‌جای پنج خودرو با شش محصول مختلف سروکار داریم

آئودی Q5؛ ۴۵ هزار دلار
بدون دردسر ارز دیجیتال بخر | ثبت نام رایگان در نوبیتکس
تبلیغ
بدون دردسر ارز دیجیتال بخر | ثبت نام رایگان در نوبیتکس
ثبت نام کنید
yn-ad
آئودی Q5 را باید اولین محصول برند سرشناس آلمانی در ایران بدانیم. کراس‌اووری با ظاهری نسبتا اسپرت که البته با اقتصادی‌ترین نسخه آن در سامانه خودرو‌های برقی وارداتی یعنی آئودی Q5 e-tron طرف خواهیم بود.

قیمت آئودی Q5 e-tron البته در همین نسخه اقتصادی تقریبا ۴۵ هزار دلار است. یعنی با محصولی سروکار داریم که در گمرک بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ارزش دارد و آنوقت با تزریق به بازار آزاد می‌تواند تا چند برابر این رقم قیمت‌گذاری شود. آئودی Q5 e-tron که از باتری ۸۴ کیلووات‌ساعت کمک می‌گیرد، می‌تواند تا حدود ۵۰۰ کیلومتر برد داشته باشد.

هونگچی E-QM5؛ حداقل ۳۰ هزار دلار
هونگچی E-QM5 توسط بهمن‌موتور یکی دیگر از خودروسازان داخلی به لیست خودرو‌های برقی وارداتی پیوسته است. جزو اولین خط‌شکن‌های برقی است که در دسته خودرو‌های سدان قرار می‌گیرد

قیمت هونگچی E-QM5 برقی تقریبا ۳۰ هزار دلاربرآورد می‌شود که هیمن عدد حول‌وحوش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون است.

قیمت هونگچی E-QM5 طبق چیزی که قبلا در سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی دیده می‌شد، حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون است. اما این عدد قیمت علی‌الحساب هونگچی E-QM5 است و باید منتظر رقم‌های بیشتری بابت خرید هونگچی E-QM5 باشیم. هونگچی E-QM5 به کمک موتور برقی که دارد، ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیو‌تن‌متر گشتاور خروجی آزاد می‌کند و آن را از طریق گیربکس موجود روی محور عقب، به چرخ‌ها می‌رساند.

KMC J7؛ حداقل ۲۰ هزار دلار
KMC J7 برقی مثل نسخه بنزینی توسط کرمان‌موتور آخرین شرکت در میان این خودروسازان داخلی وارد می‌شود. این وسط قیمت‌گذاری خوردو‌های برقی در چین باعث شده ارزان‌ترین تیپ KMC J7 برقی چیزی معادل گرانقیمت‌ترین تیپ KMC J7 بنزینی ارزش داشته باشد. یعنی تقریبا ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار آمریکا.

KMC J7 البته از حیث فنی، یک سرو‌گردن بالاتر از KMC J7 بنزینی قرار می‌گیرد و ۱۹۰ اسب‌بخار و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور خروجی آزاد می‌کند. شتاب تقریبا ۷.۵ ثانیه‌ای گواهی بر توانایی فنی خودرو برقی کرمان‌موتور است که البته حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتری آن در کاتالوگ KMC J7 می‌تواند یکی از نقاط ضعف این خودرو محسوب شود.

KMC J7 به‌کمک باتری ۶۴ کیلووات‌ساعت می‌تواند تا حدود ۵۵۰ کیلومتر دوام داشته باشد و کاتالوگ این خودرو نشان می‌دهد برای تکمیل شارژ باتری باید تقریبا هشت و نیم ساعت انتظار کشید.

منبع: فرارو

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید