- کد مطلب : 27170 |
- تاریخ انتشار : 1 مهر, 1396 - 11:19 |
- ارسال با پست الکترونیکی
عامل زیان ده بودن برخی خودروها با وجود تیراژ بالا
به گزارش صنعت نویس، جدای از اینکه این ادعای خودروسازان داخلی تا چه اندازه صحت دارد، پرسش مهم اینجاست که چطور با وجود تیراژ بالای برخی محصولات در صنعت خودرو کشور، صحبت از زیانده بودن آنها میشود؟بهطور طبیعی، وقتی تیراژ کالایی بالا باشد، قیمت تمام شده آن کاهش مییابد و طبعا خودرو نیز بهعنوان یک محصول صنعتی، از این قاعده مستثنی نیست. اگر نگاهی به خودروسازان بزرگ دنیا بیندازیم، متوجه خواهیم شد آنها توانستهاند بهواسطه تیراژ منطقی و اقتصادی (بسته به میزان تقاضا) و همچنین رعایت مسائلی مانند بهرهوری و پرهیز از نیروی کار مازاد و البته تامین مالی کمهزینه، قیمت تمام شده محصولات را پایین آورده و در نتیجه سودی مناسب را حاصل کنند.
بهعبارت بهتر، خودروسازان بزرگ دنیا با رعایت اصول مهمی از جمله بهرهوری و تامین مالی با حداقل هزینه، نه تنها سود منطقی خود را تضمین کردهاند، بلکه محصولات تولیدی را نیز با قیمتهایی مناسب و متناسب با سطح کیفی موجود، در اختیار مشتریان قرار دادهاند. البته نکته بسیار مهم و اثرگذار دیگر در سودده بودن تولیدات خودروسازان دنیا، فضای غیردستوری و رقابتی در حوزه قیمتگذاری است. بر این اساس، خودروسازان جهانی قیمت محصولات خود را جدای از در نظر گرفتن شرایط تقاضا و بازار، متناسب با هزینههای تولید لحاظ میکنند و هیچ نهادی در این مورد برای آنها تصمیم نمیگیرد. در واقع خودروسازان خارجی قیمت نهایی محصول را برای عرضه به بازار، بهواسطه فرمول «هزینههای تولید بهعلاوه سودی منطقی»، تعیین میکنند، هرچند البته میزان سود لحاظ شده، بستگی مستقیم به شرایط تقاضا و بازار و مسائلی از این قبیل دارد. این در شرایطی است که در خودروسازی ایران، یک نهاد بیرونی برای قیمت نهایی خودروها تصمیم میگیرد و بنا به ادعای شرکتهای خودروساز، این تصمیمات همواره با هزینههای مالی و قیمت تمامشده محصولات، متناسب نیست. در حال حاضر، شورای رقابت با دریافت آنالیز قیمتی خودروها و محاسبه مولفههای اثرگذار در فرمول مربوطه، دستورالعمل قیمتی را تهیه و خودروسازان باید مطابق با آن، قیمت محصولات خود را تعیین کنند. ازآنجاکه معمولا و به گفته خودروسازان، حساب و کتابهای شورای رقابت با هزینههای تولید آنها (شرکتهای خودروساز داخلی)، همخوانی ندارد، از این موضوع بهعنوان یکی از دلایل سود کم یا حتی زیانده بودن محصولات یاد میشود.
گذشته از اینها اما نحوه تامین مالی در خودروسازان دنیا نیز متفاوت از آنچه در صنعت خودرو ایران اتفاق میافتد، بوده و همین تفاوت یکی از دلایل اصلی بالا بودن هزینههای تولید خودرو در کشور و منطقی بودن این هزینهها در صنعت خودرو جهان بهشمار میرود. داستان از این قرار است که خودروسازان دنیا تا حد امکان نقدینگی لازم را از بازار سرمایه تامین و کمتر به سراغ سیستم بانکی میروند؛ بنابراین هزینه مالی شان پایین است. البته آنها حتی اگر از سیستم بانکی نیز جذب نقدینگی کنند، باز هم چندان با هزینههای مالی بالا مواجه نخواهند شد، زیرا منابع بانکی با حداقل بهره به دست شان میرسد. این در شرایطی است که خودروسازان ایرانی معمولا تکیهگاه اصلی شان برای جذب نقدینگی، سیستم بانکی است و بانکها نیز به دلایل مختلف، منابع خود را همراه با بهره بالا به صنعت خودرو تزریق میکنند. در مجموع و آن طور که کارشناسان عنوان میکنند، تفاوتهای ساختاری خودروسازان داخلی و خارجی بهعلاوه شرایط و فضای اقتصادی غیرقابل مقایسه در خودروسازی ایران و جهان، دلیل اصلی سود کم یا زیانده بودن برخی خودروهای داخلی (به ادعای خودروسازان) و سود مناسب خودروهای خارجی است. در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو کشور میگوید: اینکه ادعای خودروسازان داخلی در مورد زیانده بودن برخی محصولات حتی پرتیراژ خود، درست است یا نه، بحث دیگری است، با این حال اگر فرض را بر صحت بگذاریم، میتوان مسائل ساختاری درونی و عوامل خارجی را دلیل این ماجرا دانست. وی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی اثرگذار بر قیمت تمام شده خودروها و در نتیجه سودده یا زیانده بودن آنها، نرخ بهرهوری است، میگوید:پایین بودن این نرخ، سبب افزایش هزینههای تولید میشود و بنابراین چون خودروسازان کشور با محدودیت قیمتگذاری مواجه هستند، گاهی نمیتوانند قیمت محصولات شان را متناسب با هزینههای تولید تعیین کنند.
کریمی تاکید میکند: با این حال خودروسازان خارجی علاوهبر اینکه محصولات را در فضایی با بهرهوری بالا به تولید میرسانند، قیمت نیز از سوی خود آنها تعیین میشود نه به صورت دستوری؛ با این حساب معمولا قیمت خودروهای خارجی از فرمول «هزینه تولید بهعلاوه سودی منطقی»، تبعیت میکند.این کارشناس ادامه میدهد: نکته دیگر به محل تامین نقدینگی در خودروسازی ایران و جهان مربوط میشود. به گفته وی، خودروسازان ایرانی مجبورند بخش قابلتوجهی از نقدینگی موردنیاز خود را از سیستم بانکی و آن هم با بهره بسیار بالا تامین کنند و این موضوع تاثیر زیادی روی بالا رفتن هزینههای تولید آنها دارد. کریمی اما با تاکید بر اینکه خودروسازان خارجی معمولا از بازار سرمایه تامین مالی میکنند، میگوید:حتی اگر تامین مالی از بانکها نیز صورت گیرد، بهدلیل بهره بسیار پایین، هزینههای تولید خودروسازان خارجی افزایش چندانی نخواهد داشت و بنابراین آنها میتوانند با سودی منطقی، قیمت نهایی خودروهای خود را تعیین کنند.
این کارشناس اما در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تیراژ بالای برخی خودروها، صحبت از زیانده بودن آنها میشود، میگوید: ممکن است خودروسازان برخی محصولات خود را با سود حداقل یا زیان تولید و عرضه کنند که در این حالت، منفعت اصلی آنها ناشی از رقم بالای فروش است؛ بهعنوان مثال، امکان دارد خودرویی با تیراژ N، دو واحد سود داشته باشد، اما خودرویی دیگر با تیراژی بالاتر، سودی یک واحدی را متوجه خودروساز کند که در حالت دوم، تیراژ بالا عامل کسب سود موردنظر خودروسازان بهشمار میرود.
منبع:دنیای اقتصاد
آخرین اخبار
- نایب قهرمانی گل گهر در مسابقات آتش نشانی معادن کشور
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
- افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گلگهر
- حضور نماینده سیرجان در گل گهر
- پاتک بانک مرکزی به متخلفان ارز مسافرتی
- نتایج تکمیل ظرفیت کنکور اعلام شد
- آغاز ثبتنام ۹ مدل خودروی وارداتی
- پیشبینی بازار سرمایه در سال آینده
- ورود سامانه بارشی جدید به کشور
- تعیین نرخ کرایه اتوبوس، تاکسی و مترو برای سال ۱۴۰۳
- پاسخ به 17 پرسش درباره کالابرگ الکترونیکی
- بی محلی خودروسازان به قطعه سازهای داخلی
- پژوپارس به آخر خط رسید
- مجمع عمومی فوقالعاده شرکت گلگهر برگزار شد
- زوایای ناپیدای حراج سکه
- سیف، اقدام بانک مرکزی را پسندید
- سیل در سیستان/عکس
- مسدودی 10 روزه جاده چالوس و آزادراه تهران_شمال
- رتبه ایران در تولید گاز
- واردات خودرو فقط با کارت بازرگانی
- عرضه کنسرو ماهی با ۱۵ درصد تخفیف
- بارش دوباره در کشور
- کارنامه مردود دولت در واردات خودرو
- تداوم افزایش درآمد عملیاتی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
افزودن نظر جدید