- کد مطلب : 23285 |
- تاریخ انتشار : 20 تیر, 1396 - 11:39 |
- ارسال با پست الکترونیکی
نسخه نجات از شهرفروشی
به گزارش صنعت نویس، محتوای طرح نمایندگان، 7 دگرگونی مثبت همچون «تغییر افزایشی نرخ سه عوارض شهری و تعریف دو عوارض جدید» را برای مالیه شهرداریها تدارک دیده است. مرکز پژوهشها اعتقاد دارد تحقق کامل اهداف طرح، نیازمند «کاهش دورهای سهم عوارض ساختوساز و همزمان افزایش سهم ناچیز عوارض نوسازی تا 50 درصد بودجه شهرداریها بهعنوان الگوی جهانی شارژ شهری» است.
مرکز پژوهشهای مجلس طرح درآمدهای پایدار را در آستانه شکلگیری دوره جدید مدیریت شهری مورد بررسی کارشناسی قرار داد. مجلس شورای اسلامی اواخر سال گذشته به دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحهای با همین عنوان و مضمون که در سال 92 تدوین شده و قرار بود اواخر سال 94 در هیات دولت تصویب شود بهصورت موازی در دستور کار خود قرار داد و اکنون بنا دارد تکلیف بر زمین مانده برنامه پنجم را مبنی بر «تامین منابع پایدار برای شهرداریها و اعمال ممنوعیت در ادامه تراکمفروشی و تغییر کاربری» بدون «انتظار بیشتر بابت اقدام دولت» به سرانجام برساند. تدوین لایحه و طرح درآمدهای پایدار شهری با اتکا به دو ماده قانونی صورت گرفته است. ماده اول مربوط به قانون بودجه سال 62 میشود که براساس آن دولت مکلف به ارائه لایحه خودکفایی شهرداریهای کشور حداکثر ظرف مدت سه سال شده است. معلق ماندن اجرای این قانون و افزایش سهم عوارض ساختمانی در بودجه شهرداریها سبب شد تا علاوه بر خودکفایی شهرداریها، مساله ناپایداری درآمدهای شهرداریها مورد توجه قرار گیرد. براین اساس در سال 89 قانون برنامه پنجم توسعه تکلیفی برای شوراها و شهرداریها برای تدوین نظام درآمدهای پایدار شهرداریها به تصویب رسید و براساس آن شهرداریها مکلف شدند سهم درآمدی عوارض ساختمانی را کاهش دهند، سهم شهروندان در تعیین هزینه خدمات عمومی مشخص شود، عوارض ساختوساز به عوارض بر مصرف تبدیل شود و همچنین دولت ضمانت اجرایی این تغییر و تحولات را لحاظ کند.
اما با تاخیر دولت در ارائه لایحه درآمدهای پایدار، طرحی با همین عنوان اواخر اسفند 95 در قالب 23 ماده نوشته شد و در ابتدای سال جاری با امضای 71 نفر از نمایندگان مجلس اعلام وصول شد. این طرح به دنبال ایجاد تغییر و تحول مثبت در منابع درآمدی شهرداریها برای عبور از چالشهای موجود شهرها است که با اتکا به دو ماده قانونی تهیه و تنظیم شدهاست. هدف کلیدی این طرح قطع یا کاهش وابستگی شهرداریها به تراکمفروشی بهعنوان ناپایدارترین و مخربترین منابع مالی اداره شهر به ویژه در کلانشهرها است.
این طرح به درخواست کمیسیونهای اقتصادی، برنامه و بودجه، شوراها و عمران مجلس که در حال بررسی آن هستند مورد بحث و نقد کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس قرار گرفته است. این مرکز برای ارزیابی اولیه این طرح، به مقایسه محتوای آن با اصول مالیه شهرداریها پرداخته است. منظور از مالیه شهرداریها نحوه مدیریت منابع و مصارف شهری است که مرکز پژوهشهای مجلس با استفاده از راهنمای جهانی تامین مالی شهرداریها که سازمان ملل در سال 2009 اعلام کرده برای آن هشت ویژگی تعریف کرده است.
این ویژگیها شامل تخصیص بهینه منابع، یکسان کردن مالیات یا عوارض برای خدمات شهری با هزینه نهایی خدمات، تعیین و متناسب کردن عوارض با میزان مصرف خدمات شهری، پاسخگویی مدیریت شهری در برابر نحوه هزینهکرد عوارض دریافتی، شفافیت نظام درآمد و هزینهکرد و پایداری درآمدها است. علاوه بر این شهرداریها باید به لحاظ مالی خودکفایی بیشتر و وابستگی کمتر به دولت مرکزی داشته باشند و درآمدها و منابع شهرداری باید تناسب قابل قبولی با جمعیت و فعالیتهای اقتصادی شهر داشته باشد. همچنین شهرداریها باید از طریق مالیه کارآمد قابلیت اثرگذاری بر کیفیت زندگی و بهبود محیط کسب و کار را داشته باشند و به همین منظور باید خلاقیت و نوآوری در تامین مالی را ارائه دهند و شهر را برای سرمایهگذاری جذاب کنند.
با این وجود همانطور که کارشناسان شهری طی سالهای اخیر عنوان میکنند بررسیهای مرکز پژوهشهای مجلس مشخص میکند مهمترین مشکل نظام درآمدی شهرها وابستگی بیش از حد به درآمد حاصل از ساختوساز است که حداقل دارای چهار اشکال اساسی است. اشکال نخست این نوع درآمد شهری ناپایداری است و چون درآمدهای حاصل از این منبع وابسته به چرخههای اقتصادی مسکن است میتواند حجم آن تغییر کند و با نوسان همراه باشد. علاوه بر این امکان برنامهریزی بلندمدت و منظم را برای دخل و خرج شهر سلب میکند. چراکه در دورههای رکود درآمد حاصل از این محل کاهش پیدا میکند و بالطبع بودجه سالانه شهرداریها دچار کسری میشود و شهرداری به دلیل بدهکاری از پروژههای حیاتی و ضروری چشمپوشی میکند. در مقابل در دورههایی از چرخه تجاری بازار مسکن که رونق اتفاق میافتد و ساختوساز افزایش پیدا میکند، منابع شهر دچار اضافه درآمد میشود در نتیجه مدیران شهری به خرجتراشی و اجرای پروژههای غیرضرور و بعضا نمایشی در شهر روی میآورند. تجربه نشان دادهاست که این پروژهها غالبا ابرپروژهها هستند و منابع زیادی را به سمت خود جذب میکنند و متاسفانه در دورههای رکود در اولویت تامین مالی قرار میگیرند. اما سومین اشکال این نوع تامین مالی وابسته به ساختوساز این است که ساختوساز غیر هدفمند را تحریک میکند، باعث افزایش ظرفیت جمعیتپذیری شهرها خارج از حد و گنجایش شهر میشود و نهایتا این گسترش جمعیتپذیری اشکال چهارم یعنی ایجاد فشار به فاکتورهای زیستمحیطی شهر همچون آب را شکل میدهد.
با نگاهی به این اشکالات طرح درآمدهای پایدار شهرداریها، بودجه و مالیه شهرداریها را در هفت محور اصلی دچار تغییر و تحول اساسی کرده است. برمبنای محور اول یک ردیف جدید درآمدی را به بودجه شهرداریها اضافه میکند و براساس آن شهرداریها اجازه پیدا میکنند از طریق مشارکت با بخش خصوصی، درآمد حاصل از مشارکت در سرمایهگذاری شهری را در خدمت هزینهکردهای اداره شهر قرار دهند. (محل مشارکتهای شهرداری معمولا زمین یا پروانه ساختمانی است) اگرچه در سالهای اخیر شهرداریها از جمله مدیریت شهری پایتخت بخشی از منابع خود را از این مسیر تامین کرده است اما از آنجا که ساختار مشخصی برای این نوع تامین مالی در قوانین وجود نداشت همواره ابهاماتی در مشارکتهای شهرداری با بخش خصوصی وجود داشت و به دغدغه همیشگی اعضای شورای شهر بدل شده بود. اما این ردیف درآمدی ساختار تامین مالی مشارکتی شهرداریها را شفاف میکند. محور دومی که در این طرح برای ایجاد تحول اساسی در تامین مالی شهرداریها پیشنهاد شده تعریف یکسری عوارض برای دستهای از املاک در شهر است که به واسطه اجرای پروژههای شهری دچار ارزش افزوده میشوند. محور سوم تحول منابع مالی شهرداریها، تغییر و بهروزرسانی پایه یکسری عوارض و مالیاتهای شهری است. بهعنوان مثال براساس این محور عوارض صدور گذرنامه از 5 درصد فعلی به 10 درصد، عوارض نقل و انتقال خودرو به یک درصد و افزایش عوارض پسماند برای شرکتها به یک درصد ارزش فروش برسد. در عین حال پیشبینی شده شهرداریها در بخشی از درآمد دولت از محل مالیات مستقیم سهم داشته باشند.
برمبنای چهارمین محور تعریف شده، شهرداریها اجازه پیدا میکنند عوارض سوخت یا عوارض حاصل از مصرف بنزین در شهرها دریافت کنند. البته این عوارض فقط برای شهرهای دارای مترو همچون تهران است. بنابراین اگر این طرح به تصویب برسد معادل 10 درصد قیمت فروش بنزین عوارض سوخت تصویب میشود و منابع آن در اختیار شهرداری قرار میگیرد. بررسیها نشان میدهد در ابرشهرهای توسعه یافته دستکم 40 درصد از منابع مالی موردنیاز برای توسعه شبکه حملو نقل عمومی از محل دو نوع عوارض تردد و عوارض سوخت حاصل میشود. محور پنجم برای ایجاد تحول اساسی در منابع مالی شهرداریها، تغییر مسیر واریز عوارض مربوط به شهرهای حریم است. تاکنون عوارض شهری شهرهای واقع در حریم شهرهای بزرگ مستقیم توسط شهرداری شهرهای مادر دریافت میشد اما در قالب این طرح مسیر واریز تغییر میکند و به حساب استانداریها واریز میشود تا از طریق استانداریها به حساب شهرداریهای مادر و شهرهای اطراف پرداخت شود.
هدف این تغییر مسیر توزیع عادلانه منابع بین شهرهای یک استان برحسب جمعیت هر شهر و سایر شاخصهای تعادلبخشی است. محور ششم نیز کاهش درآمد عوارض صدور پروانه ساختمانی و کاهش سهم این نوع درآمد بهعنوان ناپایدارترین درآمد شهرداری در بودجه مدیریت شهری است. براساس این محور سهم عوارض ساختوساز در یک دوره 10 ساله، باید سالانه 10 درصد کاهش پیدا کند و نهایتا سهم این نوع درآمد ناپایدار در بودجه به صفر برسد. در حال حاضر سهم این نوع درآمد شهری در بودجه سالانه شهرداری پایتخت دستکم 40درصد است و نهایتا محور آخر این طرح تعیین سازوکار وصول منابع و درآمدهای جدید برای شهرداری است.
بررسیهای کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس از هفت محور تغییر و تحول منابع درآمدی شهرداریها که در طرح درآمدهای پایدار شهرداریها آمده است حاکی از آن است که اگرچه محتوای این طرح به منظور ایجاد تحولات عنوان شدهاست اما برخی از این محورها با اصول مالیه شهرداریها در مغایرت است. ضمن آنکه در این طرح بیشتر به تعاریف و تعیین نرخها پرداخته شده و انگیزهای برای مدیریت شهری برای فاصلهگرفتن از درآمد ساختوساز وجود ندارد. بنابراین میتواند به راحتی تغییرات ذکر شده در هفت محور اتفاق نیفتد؛ چراکه شهرداری با این وضعیت طرح (کاهش سالانه 10 درصد از درآمد حاصل از عوارض ساختمانی)قدرت جبران و پوشش درآمد جایگزین را ندارند.
از این رو مرکز پژوهشها در جمعبندی گزارش خود عنوان کرده است که طرح به شکل فعلی قابلیت کامل و کافی برای اجرایی شدن را ندارد؛ اما از آنجا که بخشی از محتوای طرح مناسب است این طرح میتواند با یک چکش کاری اساسی به تصویب برسد و هدف نهایی این طرح اصلاح و پایدارسازی درآمد شهرداریها است محقق شود. مرکز پژوهشهای مجلس برای اجرای چکشکاری اساسی در این طرح پیشنهادهایی را ارائه میدهد. برمبنای پیشنهاد اولیه این مرکز مناسب است فرآیند اصلاح و تصفیه بودجه شهرداریها از عوارض ساخت بهصورت تدریجی و با طی دوره گذار اتفاق افتد و تاکید دارد اصلاح ساختار مالیه شهرداریها به یک پیششرط از بابت بازتنظیم رابطه دولت و شهرداریها برای تعیین تکلیف مسوولیتهای مدیریت شهری نیاز دارد. براساس پیشنهاد این مرکز رابطه دولت وشهرداریها به یک بازنگری اساسی نیاز دارد و باید تکلیف مدیریت یکپارچه شهری از طریق تمرکززدایی از دولت مرکزی تعیین شود.
همچنین پیشنهاد میدهد فرآیند کاهش عوارض ساختوساز و کاهش سهم این نوع درآمد از بودجه سالانه شهرداریها به جای 10 سال در یک دوره 15 ساله دیده شود. نکته مهم دیگر نیز آن است که به جای آنکه هدف، کاهش سهم عوارض ساختمانی صفر درصد باشد باید این عوارض در دوره 15 ساله به 50 درصد مجموع درآمدهای سالانه کاهش پیدا کند. همزمان با این اتفاق نیز سهم عوارض نوسازی به 50 درصد بودجه سالانه شهرداریها برسد. به عبارت دیگر شارژ شهری باید جانشین عوارض حاصل از ساختوساز شود.
مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد در دنیا دولتهای محلی به جای آنکه بودجه را به عوارض ساخت و تولید وابسته کنند به عوارض مصرفی املاک متکی کردهاند؛ چراکه از یکسو مستمر و پایدار است و از سوی دیگر درآمد حاصل از این محل در دورههای مختلف اقتصادی با نوسان مواجه نیست. به عبارت دیگر آنچه هماکنون تحت عنوان عوارض نوسازی در شهرهای کشور دریافت میشود در سایر کشورها عوارض سالانه بر مصرف و بهرهبرداری از املاک است که در دنیا بین یک تا 3 درصد قیمت روز املاک است و 30 درصد منابع شهری برخی از ابرشهرهای دنیا را تشکیل میدهد. اما در ایران اگرچه عوارض نوسازی وجود دارد ولی به جای آنکه پایه دریافت این عوارض قیمت روز املاک باشد قیمت منطقهای املاک ملاک عمل است و در حال حاضر نرخ عوارض نوسازی 5/ 1 درصد قیمت منطقهای املاک (قیمت منطقهای 10 درصد قیمت روز املاک است) تعیین شده است. این فرمول که مبلغ ناچیزی را بهعنوان شارژ شهری تعریف کردهاست بهطور متوسط در شهر تهران بین 70 تا 100 هزار تومان است. این نوع تعریف فرمول عوارض نوسازی سبب شده تا سهم این عوارض به کمتر از 2 درصد از بودجه سالانه شهرداری پایتخت برسد.
مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد داده است برای آنکه سهم عوارض نوسازی از 2 درصد فعلی در بودجه شهرداری به 50 درصد برسد پایه فرمول آن باید از قیمت منطقهای به قیمت روز املاک تغییر پیدا کند. سازوکار ایجاد این تغییر نیز باید از سوی وزارت کشور ظرف 9 ماه تعیین شود و به تصویب برسد. کارشناسان شهری معتقدند تغییر پایه عوارض نوسازی عدالت مالیاتی را در شهر برقرار میکند. این در حالی است که هماکنون ساکنان کمبرخوردار شهر بازندگان اصلی پایتخت هستند. چراکه در حال حاضر عدم تناسب سطح توسعهیافتگی مناطق و میزان پرداخت عوارض شهری به زیان ساکنان محلات کمبرخوردار شهر شدهاست.
به گفته کارشناسان اگر پایه دریافت عوارض نوسازی قیمت روز املاک شود از آنجا که قیمت املاک در مناطق شمالی شهر بالاتر از مناطق کمبرخوردار است بهطور اتوماتیک عوارض نوسازی که مالکان پرداخت میکنند تناسب معقول با سرویس خدمات شهری به آنها پیدا میکند. مرکز پژوهشهای مجلس در پایان این گزارش کارشناسی به صراحت عنوان میکند که باید این ماده واحده بهعنوان گام نخست برای واقعیسازی اهداف طرح پایدارسازی درآمدهای شهرداریها در آن لحاظ شود. در متن این ماده واحده آمده است: وزارت کشور با همکاری دبیرخانه کلانشهرها مکلف است، برای پایدارسازی درآمد شهرداریها، ظرف 9 ماه، سازوکار اجرایی عوارض ساختمانی را به میزان 50 درصد در کلانشهرها از طریق جانشینسازی عوارض نوسازی با احتساب قیمتهای روز طی یک دوره 15 ساله تدوین و عملیاتی کند.
براساس دیدگاه مرکز پژوهشهای مجلس تصویب و اجرای این ماده واحده از یکسو پایداری و استمرار درآمدهای شهرداریها را تضمین میکند و از سوی دیگر، شرط عدالت برای دریافت عوارض نوسازی بهعنوان درآمد پایدار جایگزین عوارض ساختمانی را رعایت میکند.
منبع:دنیای اقتصاد
آخرین اخبار
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
- افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گلگهر
- حضور نماینده سیرجان در گل گهر
- پاتک بانک مرکزی به متخلفان ارز مسافرتی
- نتایج تکمیل ظرفیت کنکور اعلام شد
- آغاز ثبتنام ۹ مدل خودروی وارداتی
- پیشبینی بازار سرمایه در سال آینده
- ورود سامانه بارشی جدید به کشور
- تعیین نرخ کرایه اتوبوس، تاکسی و مترو برای سال ۱۴۰۳
- پاسخ به 17 پرسش درباره کالابرگ الکترونیکی
- بی محلی خودروسازان به قطعه سازهای داخلی
- پژوپارس به آخر خط رسید
- مجمع عمومی فوقالعاده شرکت گلگهر برگزار شد
- زوایای ناپیدای حراج سکه
- سیف، اقدام بانک مرکزی را پسندید
- سیل در سیستان/عکس
- مسدودی 10 روزه جاده چالوس و آزادراه تهران_شمال
- رتبه ایران در تولید گاز
- واردات خودرو فقط با کارت بازرگانی
- عرضه کنسرو ماهی با ۱۵ درصد تخفیف
- بارش دوباره در کشور
- کارنامه مردود دولت در واردات خودرو
- تداوم افزایش درآمد عملیاتی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- چگونه خودرو مزایده ای بخریم؟+ شرایط
- ارزش آلتکوینها بهزودی از مرز ۳ تریلیون دلار خواهد گذشت!
افزودن نظر جدید