- کد مطلب : 24200 |
- تاریخ انتشار : 4 مرداد, 1396 - 00:30 |
- ارسال با پست الکترونیکی
پایههای لرزان توسعه صنعت خودرو
منظور از استراتژی، برنامهریزیها و راهبردهایی است که از سوی مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صنعت خودرو در یک بازه زمانی مشخص تدوین میشود.در این استراتژیها به مسائل مختلفی از جمله تیراژ و صادرات خودرو، سطح کیفی، مصرف سوخت، آلایندگی و حتی نوع مشارکتهای خارجی پرداخته میشود و طبق آن، مجموعه صنعت خودرو ملزم به اجرای مفاد مربوطه خواهد بود.
هرچند شور و شوق ابتدایی تدوینکنندگان این استراتژیها، نوید اتفاقاتی مثبت را در صنعت خودرو کشور داده و گمان میرود این صنعت به سر منزل مقصود رهنمون خواهد شد، با این حال گذر زمان از جدیتها برای اجرای استراتژیهای موردنظر میکاهد. بهعبارت بهتر، تجربه چند ساله و چند باره نشان داده عملا تضمینی برای اجرای استراتژیها در خودروسازی کشور (چه در سطح کلان و چه در جزئیات) وجود ندارد و این دست استراتژیها یا اصلا به اهداف خود نمیرسند و یا معمولا ویرایش شده و تغییر و تحولات زیادی در آنها لحاظ میشود. در این شرایط پرسش اینجاست که چرا استراتژیها در خودروسازی کشور بینتیجه مانده و ضمانتی برای اجرای آنها وجود ندارد؟ آیا ایراد از مدل استراتژیها است یا آنها که باید در نقش مجریان آن حاضر شوند، مقصرند؟ مرور تجربههای قبلی، پاسخ روشنی به این پرسشها میدهد، چه آنکه همواره تغییر وزرا و جابهجایی مدیران در خودروسازی و همچنین دخالتهای پیدا و پنهان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بزرگترین موانع بر سر راه اجرای استراتژیهای صنعت خودرو بودهاند.
در کنار اینها البته وجود ناهماهنگی میان دستگاههای ذیربط و مسوول، دلیل دیگری است که به نوبه خود اجازه به سرانجام رسیدن استراتژیهای تدوین شده برای صنعت خودرو کشور را نمیدهد.در مورد عوامل سهگانه ابتدایی (تغییر وزرا، جابهجایی مدیران خودروسازی و دخالتهای نمایندگان مجلس)، میتوان با ذکر چند مثال، ماجرا را شرح داد. مثال اول به ماجرای پیچیده قرارداد پلتفرم مشترک X90 مربوط میشود، قراردادی که متاثر از تغییر وزرا و دخالتهای نمایندگان مجلس، سراسر حاشیه شد و در نهایت با تاخیر فراوان و با کلی خسارت، به اجرا درآمد.این قرارداد در دولت دوم اصلاحات و در وزارتخانه تحت مدیریت اسحاق جهانگیری میان خودروسازان داخلی و رنو منعقد شد و قرار بر این بود که از دل آن، خانوادهای از محصولات با کیفیت و دارای قیمت مناسب، بیرون بیاید. با این حال با آغاز دولت نهم و حضور علیرضا طهماسبی در وزارت صنایع، قرارداد رنو برای مدت زیادی معلق ماند؛ زیرا مسوولان وقت وزارتخانه اعتقادی به ادامه این پروژه نداشتند. در آن دوران برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز هم صدا با وزیر صنعت، مانع اجرای پروژه پلتفرم مشترک X90 برای مدت حدود دو سال شدند. این در حالی بود که استفاده از پلتفرم مشترک بهعنوان یک راهکار مناسب برای توسعه، در استراتژی آن زمان خودروسازی کشور لحاظ شده بود.مثال دیگر اما به تولید محصولی داخلی در ایرانخودرو به نام رانا مربوط میشود. رانا در دوران مدیرعاملی منوچهر منطقی در ایران خودرو و در راستای استراتژی تولید محصولات داخلی، طراحی و رونمایی شد و قرار بود حتی به بازار آمریکا نیز صادر بشود، با این حال منطقی از ایران خودرو رفت و مدیرعامل جدید (جواد نجمالدین) این خودرو را کنار گذاشت. از نظر وی، تولید رانا توجیه اقتصادی نداشت؛ بنابراین با وجود آن همه سرمایهای که صرف آن شد، به بایگانی ایران خودرو رفت. هرچند در نهایت ایران خودروییها تصمیم به تولید رانا گرفتند، اما این اتفاق زمانی رخ داد که دیگر امکان دستیابی به اهداف قیمتی آن وجود نداشت.
این مثالها در کنار اتفاقات ریز و درشت دیگر نشان میدهند اجرایی شدن استراتژیها چه در کلان ماجرا و چه در موارد جزئی، با وجود تغییر و تحولات مدیریتی، چندان امکانپذیر نیست. ریشه این ماجرا در اینجاست که در کشور ما، مدیران صنعت خودرو و البته وزاری صنعت، در کل اعتقاد چندانی به اصل استراتژی تدوین شده، نداشته و هر یک میخواهند سلایق و آرمانهای خود را در خودروسازی پیاده کنند.بهعبارت بهتر، وزرای صنعت و مدیران خودروسازی ایران، به جای آنکه مجری استراتژیهای موجود باشند، گاه در مقام تدوینکنندهای دوباره ظاهر شده و سلیقه خود را در حوزههای مختلف صنعت خودرو (از تیراژ گرفته تا مشارکتهای خارجی) اعمال میکنند. از همین رو معمولا تضمینی بابت اجرایی شدن استراتژیها (هرچند دارای ایراد) نیست و این علایق و سلایق شخصی مدیران و وزاری صنعت است که خودروسازی را پیش میبرد.این وسط البته دخالتهای پیدا و پنهان نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به نوبه خود گاهی بر عدم اجرای استراتژیها اثرگذار بوده است، چه آنکه آنها نیز در مواردی به دنبال اعمال علایق و سلایق خود در استراتژیهای خودروسازی کشور بوده و هستند.
در کنار اینها اما ناهماهنگی میان نهادهای اجرایی نیز اثر غیرقابلانکاری در اجرایی نشدن تمام و کمال استراتژیها دارد. بهعنوان مثال، در استراتژی صنعت خودرو عنوان شده از سال 1400 باید خودروها با استاندارد یورو5 تولید و عرضه شوند، با این حال بهتازگی رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرده این استاندارد در سال 98 اجرا خواهد شد. این وسط البته وزارت نفت نیز که مسوول تامین سوخت مناسب با استاندارد یورو5 است، نظر خاص خود را دارد و ممکن است نه با خودروسازان هماهنگ باشد و نه با سازمان محیط زیست.با این شرایط، بهنظر میرسد تا وقتی وزرای صنعت و مدیران خودروساز نسبت به اجرای استراتژیها تعهد لازم را نداشته و نهادی مانند مجلس شورای اسلامی نیز نظارتی بر حسن اجرای آنها نکند، نمیتوان به عملی شدن استراتژیها امیدی داشت. صد البته ایجاد هماهنگی میان نهادهای اجرایی نیز تضمین دیگری است بر اجرای استراتژیها در صنعت خودرو، که اگر نباشد، حتی با وجود پایبند بودن وزرای صنعت و مدیران خودروساز (به استراتژیها) نیز نمیتوان انتظار عملی شدن آن را داشت.
دنیای اقتصاد
آخرین اخبار
- واردات خودرو بالای ۲۵۰۰سی سی به مناطق آزاد مجاز شد
- شرکتهایی که عملکرد بهتری در بورس داشتند
- اعلام زمان پیشفروش بلیت پروازهای اربعین
- گلایههای فعالان اقتصادی به وزیر صمت
- گرانترین شهرهای جهان در 2025
- راه عبور از بحران بیآبی
- مهاجرانی: لازم باشد، باز هم تعطیل میکنیم
- معافیت گمرکی واردات ماشین آلات با فناوری روز ابلاغ شد
- هشدار؛ مصرف برق آمپر میچسباند
- قانون تعلیق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابلاغ شد
- سکونت اتباع غیرمجاز در مازندران ممنوع شد
- محدودیتهای جدید خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن
- آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد
- گل گهر یکی از مراکز اصلی اقتصادی کشور
- رکورد تولید روزانه کارخانجات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- بررسی پدافند غیرعامل منطقه گل گهر
- پایان این داستان به دست ایران نوشته خواهد شد
- مجموعه جشن های «شب های سیرجان» با حضور هنرمندان مطرح کشوری در گهر پارک
- ورود۲۱ هزارموبایل قاچاق به کشور
- جزییات انتشار اوراق مالی جدید
- شورای رقابت: ایرانخودرو حق قیمتگذاری ندارد
- ۲.۱ همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد
- دپوی عمدی هزاران دستگاه محصول در ایرانخودرو
- واکنش توانیر به خبر فروش کولر دولتی
- رکود عمیق در بازار لوازم خانگی
- توضیح اژهای درباره پرونده قتل الهه حسیننژاد
- ۱۲ روز تا پایان مهلت استفاده از اعتبار کالابرگ
- زنی که میگوید همسر تتلو است+عکس
- تشنگی 23 استان ایران
- بیتوجهی وزیر صمت به خودروسازی
- پایان کار جشنواره مدیریت استعداد «تج» با معرفی آثار برگزیده
- محصولات ایرانخودرو در بورس کالا عرضه میشود
- قدردانی سرلشکر باقری از شرکت گل گهر به پاس حمایت از جشنواره فیلم کوتاه مقاومت
- دریافت اولین نشان ملی اقتصاد مقاومتی توسط شرکت گل گهر
- گل گهر «روابط عمومی برتر» وزارت صمت شد
- نشست صمیمی مدیرعامل شرکت گل گهر با نمایندگان کارگری شرکت های منطقه
- ناوگان شرکت گهرترابر تجهیز شد
- امضای قرارداد احداث بلوک سوم «مجتمع نیروگاهی گهران سیرجان » با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات
- استقبال بی نظیر از اولین گردهمایی بزرگ کارگری منطقه گل گهر
- رکورد تولید کارخانه گندله سازی شماره ۱
- رکودهای تولید فروردین ماه گل گهر
- مسابقه دو صحرانوردی – پویش ملی "دویدن هوشمندانه برای ایرانآباد"
- حذف یارانه ۱۷ میلیون ایرانی!
- طلا به ۵ میلیون میرسد؟
- جزئیات وام 400 میلیون تومانی به دهکهای 1 تا 4
- راه اندازی آزمایشگاه اکتشافات معدنی در شرکت گل گهر
- مسوولیت های اجتماعی شرکت گل گهر در حوزه درمان
- ایرانیان مقیم خارج بخوانند؛ شرایط و جزئیات واردات خودرو در ۱۴۰۴
- واکنش سازمان ملل به تهدیدات ترامپ علیه ایران: از اظهارات تنش زا خودداری کنند
- دیدار نوروزی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با همکاران و کارکنان
- رکورد تولید هشتم فروردین در گل گهر
- ترامپ: به لحظات نهایی با ایران رسیدهایم
- رکورد تولید در اولین روز سال ۱۴۰۴ گل گهر
- رکود تولید در اسفندماه ۱۴۰۳ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- کمک ۱۰ میلیارد تومانی شرکت های منطقه گل گهر برای آزادی زندانیان
- ثبت 50 رکورد و رشد 5 درصدی تولید در گل گهر
- توزیع بیش از ۱۲ هزار بسته غذایی به ارزش ۱۸ میلیارد تومان جهت نیازمندان سیرجان
- وزیر کار: افزایش حداقل دستمزد کارگران نزدیک به تورم خواهد بود
- موفقیت گل گهر در کسب مجدد تندیس بلورین جایزه ملی تعالی سازمانی
- افزایش سرمایه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت گل گهر
- برگزاری دومین رویداد ملی کافه دانش در شرکت معدنی و صنعتی گلگهر
- شرکت گل گهر در ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت HSE سازمان ایمیدرو اول شد
- تجلیل از مدیران عامل منطقه گل گهر
- افتتاح ۴ پروژه عظیم صنعتی و گردشگری در منطقه گل گهر سیرجان
- انرژی تجدیدپذیر میتواند مشکلات انرژی ایران را حل کند؟
- پیرمحمدی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شد
- آموزش کاربرد هوش مصنوعی در حل چالش های مراکز معدنی و صنعتی
- واکنش قوه قضائیه به روند واگذاری ایرانخودرو
- توقف موقت صدور مجوز خریدوفروش آنلاین طلا
- افتتاح ۵ پروژه صنعتی در منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- ترامپ جنگ تجاری علیه چین و اروپا را کلید زد
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- سکه جدید با تاریخ ۱۴۰۳عرضه میشود
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
افزودن نظر جدید