- کد مطلب : 46181 |
- تاریخ انتشار : 26 مهر, 1400 - 14:22 |
- ارسال با پست الکترونیکی
چند درصد خودروهای تولیدی در کشور ناقص هستند؟
به گزارش صنعت نویس، مشکل نقدینگی و عدم تامین تراشههای الکترونیک دو دلیل عمده افزایش خودروهای ناقص در دو شرکت بزرگ خودروساز کشور است. تولید محصولات ناقص از سوی ایرانخودرو و سایپا بار دیگر اوج گرفته به طوری که نگرانی از این موضوع بازرسان، معاونان و کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور را روز جمعه روانه دو شرکت خودروساز کرد.
طبق اعلام منابع رسمی، معاونان و کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی آخرین وضعیت خودروهای ناقص و تاخیر در فرآیند تحویل خودرو در دو شرکت خودروساز حضور یافتند. در این بازدید مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا گزارشی از تعداد محصولات ناقص ارائه کردند به طوری که فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایرانخودرو و سایپا از تولید ۹۷ هزار خودرو ناقص و دپوی محصولات مذکور در پارکینگهای این شرکت خبر داده و میرجواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا نیز به وجود ۴۵ هزار محصول ناقص در این شرکت اذعان کرده است. طبق اظهارات مدیران عامل این دو شرکت در حال حاضر ۱۴۲ هزار خودروی ناقص در پارکینگ ایرانخودرو و سایپا به دلیل عدم تامین قطعه دپو شده است.
به اینترتیب با توجه به تولید ۴۱۷ هزار دستگاه خودروی سواری در نیمه نخست سال به این نتیجه میرسیم که ۳۴ درصد محصولات خودروسازان بهطور ناقص تولید شده است. همچنین با توجه به آمار تولید اینطور پیشبینی میشود که خودروسازان روزانه دوهزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو تولید کردهاند که از این تعداد ۷۶۴ دستگاه به جای عرضه به بازار، در پارکینگها دپو شدهاند.
همانطور که عنوان شد دلیل اصلی ایجاد خودروهای کف، مشکل نقدینگی خودروسازان و همچنین عدم تامین تراشههای الکترونیک است. این بدان معناست که تولید ناقصیها دو منشأ داخلی و خارجی دارند، هر چند که منشأ خارجی آن بیارتباط به مشکلات داخلی خودروسازان نیست. اما آمارهای عجیبی از لیست خودروهای ناقص منتشر شده است، آمارهایی که نشان میدهد در شرایط کنونی ۳۸ هزار خودروی پارس و ۱۴ هزار خودروی ۲۰۷ در پارکینگ خودروساز به دلیل نبود قطعه دپو شده است. آمارها همچنین از تولید ۱۳ هزار خودروی ناقص دنا و دپوی ۷ هزار ۲۰۶ حکایت دارد. به اینترتیب تنها در ایرانخودرو ۹۷ هزار محصول ناقص تولید شده است.
اما در جلسه روز جمعه مدیرعامل ایرانخودرو به کسری برخی از قطعات نیز اشاره کرده بود. با توجه به اظهارات وی و برخی از دستاندرکاران صنعت خودرو مشخص است که بحران جهانی کسری تراشههای الکترونیکی از سال گذشته و عدم تامین مجموعه الکترونیکی خودرو مانند ACU و ECU، مالتی مدیا، BCM، دوربین، FAM، کیسه هوا، نمایشگر، چراغها و... امکان تجاریسازی بسیاری از محصولات تولیدی را گرفته و آنها را روانه پارکینگها کرده است. تنها در یک شرکت خودروساز به ازای تولید هر خودرو ۱۲ قطعه کسری وجود دارد. اما بحران جهانی کسری تراشههای الکترونیکی که تمامی خودروسازان جهانی را درگیر خود کرده، تولیدکنندگان کشورمان را نیز از ابتدای سال جاری به چالش جدی کشیده است. در حال حاضر بسیاری از محصولات داخلی به دلیل افزایش سطح فناوری نیاز به تراشهها پیدا کردهاند این در شرایطی است که از میانگین ۱۲ قطعه کسری، ۳ قطعه مربوط به تراشهها است. اما تامین این قطعات موضوع مهمی در خودروسازهای کشور است به طوری که طبق برخی از اخبار موثق تامین تراشهها از ۸ هفته به ۴۸ هفته رسیده است که همین عامل به کسری قطعات خودرو دامن زده است. همانطور که عنوان شد تامین این قطعات نیاز به پیشپرداخت برای سفارشگذاری حتی با فرض تامین تا یک سال آینده دارد حال آنکه مشکلات مالی این گزینه را برای شرکتهای خودروساز سخت و ناممکن کرده است.
چرا خودروهای کف افزایشی شد؟
همانطور که عنوان شد دو چالش درونی و بیرونی بر تعداد محصولات ناقص خودروسازان افزود. مشکلات بیرونی همان تامین تراشههای الکترونیکی است که طی یکسال گذشته خودروسازان جهانی را هم درگیر کرده است. اما مشکلات درونی شرکتهای خودروساز که بر تولید ناقصیها دامن زده همان کاهش توان نقدینگی ناشی از قیمت دستوری خودرو است. در کنار قیمتگذاری دستوری، افزایش هزینههای تامین قطعات و مواد اولیه، مشکلات تامین نقدینگی مورد نیاز جهت خرید ارز و همچنین تبعات تحریمها و بدعهدی سازندگان خارجی در ارسال به موقع قطعات نیز خودروسازان را با چالش جدی مواجه کرده است. همراه با قیمتگذاری دستوری، تولید هر خودرو با زیان فراوانی همراه شده است. قیمتگذاری شورای رقابت با هزینههای تولید خودروسازان همخوانی ندارد که همین امر افزایش زیان و ضرردهی تولید را رقم زده است.
بدینترتیب یکی از عوامل ایجاد خودروهای کف، مشکلات نقدینگی به واسطه قیمتگذاری دستوری عنوان میشود. در همین راستا برخی از کارشناسان افزایش ناقصیها را فرضیهای میخوانند از سمت خودروساز تا بلکه با فشار به سیاستگذار بتوانند مسیر آزادسازی قیمت را هموار کنند. صحت این فرضیه البته در سالهای گذشته اثبات شد با این حال بهطور یقین نمیتوان رشد محصولات دپویی را در شرایط کنونی به این فرضیه وصل کرد. با این حال خودروسازان از سیاستگذار خودرو خواستهاند که مشکلات نقدینگی آنها را هموار کنند تا جهت خرید فوری چیپستها از بازار آزاد برای حداقل تولید ۳ ماه آینده اقدام کنند. همچنین خودروسازان با مشکلات کنونی امکان پیشپرداخت و سفارشگذاری را ندارند و از آن جهت از سیاستگذار خواستهاند که با رفع مشکلات مالی به تحقق برنامه تولید مهر ۱۴۰۱ به بعد کمک کنند. بر این اساس خودروسازان این هشدار را نیز به سیاستگذار دادهاند که در صورت عدم تزریق فوری منابع مالی و تسهیل فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز، خودروی کف از مرز ۲۰۰ هزار دستگاه گذشته و عملا جریان تولید قفل خواهد شد. به اینترتیب حالا باید دید که سیاستگذار کدام جریان و مسیر را برای تداوم تولید در شرکتهای خودروساز انتخاب خواهد کرد. ادامه مسیر کنونی که تبعات اجتماعی کمتری دارد با این حال نفعی برای مصرفکننده و تولیدکننده نخواهد داشت یا مسیری که خودروساز را در تولید همراهی کرده و زمینه رضایت عمومی را در بازار ایجاد خواهد کرد.
سیکل معیوب تامین قطعه
همانطور که عنوان شد زمینگیر شدن محصولات شرکتهای خودروساز در کف پارکینگ آنها به دلیل کسری قطعه بار دیگر پای شرکت بازرسی کل کشور را به شرکتهای خودروساز باز کرده است. این دیدار اما در کنار بررسی تولید محصولات ناقص، شائبههایی را ایجاد کرده که قطعهسازان به نوعی از تحویل قطعات به خودروسازان اجتناب میکنند تا تکلیف طلبهای خود را مشخص کنند.
در این ارتباط محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی به «دنیای اقتصاد» میگوید: قطعهسازان از تحویل قطعه به خودروسازان امتناع نمیکنند، آنچه سبب شده شاهد افزایش تعداد خودروهای ناقص باشیم را باید در بحران جهانی ریزتراشهها جستوجو کرد که گریبان خودروسازان بینالمللی را نیز گرفته است. وی ادامه میدهد: در کنار این چالش صعودی شدن نمودار بدهی خودروسازان به قطعهسازان نیز مزید بر علت شده تا شرکتهای قطعهساز برای سفارشگذاری قطعات الکتریکی که از مسیر منابع خارجی تامین میشود، دچار چالش شوند. نجفیمنش معتقد است چنانچه خودروسازان این امکان را داشتند تا بدهی شرکتهای قطعهساز را به موقع پرداخت کنند، زنجیره خودروسازی کشور از بحران جهانی ریز تراشهها خسارت کمتری میدید.
به گفته رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی، با این وضعیت نقدینگی، شرکتهای قطعهساز مجبور هستند که به صورت محدود اقدام به سفارشگذاری کنند و با توجه به بحران یاد شده تحویل قطعات سفارشگذاری شده نیز زمانبر خواهد بود. نجفیمنش در کنار بحث چالش نقدینگی و بحران جهانی ریزتراشهها معتقد است که مساله تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی چالشی است که قطعهسازان را برای واردات قطعات مورد نیاز تحت فشار قرار میدهد.
سعید مدنی، مدیرعامل پیشین خودروسازی سایپا نیز به خبرنگار ما میگوید: بعید است شرکتهای قطعهساز از تحویل قطعه به شرکتهای خودروساز خودداری کرده باشند و آنچه سبب زمینگیر شدن تعداد بیشتری از محصولات به صورت ناقص در کف پارکینگ شرکتهای خودروساز شده است را باید در چالش نقدینگی این شرکتها جستوجو کرد.
مدیرعامل پیشین سایپا ادامه میدهد: در حال حاضر خودروسازان برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند و همین اتفاق سبب میشده تا آنها نتوانند بدهی خود به شرکتهای قطعهساز را در زمانهای تعیین شده، پرداخت کنند. آنطور که مدنی میگوید عدم تزریق به موقع نقدینگی به قطعهسازان سبب شده آنها نتوانند روند پیشین سفارشگذاری قطعاتی را که از مسیر واردات تامین میشود، طی کنند و همین اتفاق منجر به کند شدن تامین قطعات از سوی آنها شده است.
این کارشناس خودرو تاکید میکند: در کنار باریک شدن مسیر پرداخت شرکتهای خودروساز، افزایش نرخ ارز و جهش آن از ۳ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان طی سه سال گذشته نیز سبب شده توان قطعهسازان برای سفارشگذاری در منابع تامینکننده خارجی تحلیل رود. مدیرعامل پیشین سایپا معتقد است ریشه اصلی تولید خودروهای ناقص را باید در سیاست قیمتگذاری دستوری جستوجو کرد. مدنی میگوید: ناتوانی خودروسازان در پرداخت بدهی به شرکتهای قطعه به این دلیل اتفاق افتاده که خودروسازان محصولات تولیدی خود را زیر قیمت تمام شده به بازار عرضه میکنند و به جای اینکه سود را در صورتهای مالی خود درج کنند هر ماه شاهد بالا رفتن دیوار زیاندهی آنها هستیم. مدیرعامل پیشین سایپا معتقد است: اگر بخواهیم چالش تولید خودرو را حل کنیم و این امکان وجود داشته باشد تا خودروهای تولیدی به جای زمینگیر شدن در پارکینگ به بازار عرضه شوند، باید هر چه سریعتر به سمت تعیین تکلیف قیمت کارخانهای خودرو حرکت کنیم تا این امکان برای خودروسازان فراهم شود تولید همراه با ضرر را متوقف و محصولات خود را بر اساس قیمت تمام شده به علاوه سود به بازار عرضه کنند.
مدنی درباره اینکه خودروسازان برای حل این مشکل خود مستقیم اقدام به واردات قطعات کنند، گفت: وقتی خودروسازان در پرداخت بدهی شرکتهای قطعهساز ناتوان هستند، نشان میدهد که خودشان نیز در تامین نقدینگی برای واردات مستقیم قطعات با مشکل روبهرو خواهند شد. مدیرعامل پیشین سایپا میگوید: البته نباید از نظر دور داشت که واردات قطعه برای خودروسازان با توجه به شرایط تحریمی سختتر از شرکتهای قطعهساز است.
حسن کریمیسنجری، کارشناس خودرو نیز با مدنی موافق است. این کارشناس خودرو در ارتباط با افزایش تعداد خودروهای ناقص و عدم امکان تجاری شدن آنها به خبرنگار ما میگوید: تا زمانی که سیاست قیمتگذاری دستوری مدنظر باشد وضعیت شرکتهای خودروساز همینگونه خواهد بود، زیرا توان مالی آنها هر روز بیش از گذشته تحلیل میرود و برای پرداخت بدهی شرکتهای قطعهساز ناتوانتر میشوند. کریمیسنجری معتقد است: ناتوانی خودروسازان در تزریق نقدینگی به شرکتهای قطعهساز باعث میشود این شرکتها نیز برای تولید و عرضه قطعات مورد نیاز خودروساز دچار مشکل شوند. این کارشناس خودرو ادامه میدهد: روند یاد شده باعث تشکیل یک سیکل معیوب میشود، در این سیکل خودروساز بدهی خود به قطعهسازان را پرداخت نمیکند، قطعهساز برای تولید و عرضه قطعات دچار مشکل میشود و نمیتواند قطعات مورد نیاز خودروسازان را به موقع به خطوط تولید تزریق کند، همین اتفاق منجر به افزایش تعداد خودروهای ناقص و افت عرضه خودروسازان میشود، بنابراین مسیر ورود نقدینگی به حساب خودروسازان باریکتر میشود و این چرخه ادامه مییابد. کریمیسنجری تاکید میکند: بنابراین نباید در ارتباط با افت عرضه خودروسازان آدرسهای غلط داد، بلکه ریشه مساله سیاست قیمتگذاری دستوری و ناتوانی خودروسازان در تجدید منابع مالی خودشان است.
منبع:دنیای اقتصاد
آخرین اخبار
- افتتاح ۵ پروژه صنعتی در منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- رئیس جمهور ایران شهید شد
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
افزودن نظر جدید