- کد مطلب : 44933 |
- تاریخ انتشار : 10 خرداد, 1400 - 13:02 |
- ارسال با پست الکترونیکی
چه بر سر شریک ایرانی فولکس آمد؟
به گزارش صنعت نویس، "بم خودرو" با هدف توسعه خودروسازی بخش خصوصی و برای دستیابی به فناوری پیشرفته و تولید خودرو منطبق با استانداردهای معتبر جهانی تاسیس شد و از همان ابتدا لقمه بزرگی برداشت: «فولکس واگن، غول خودروسازی جهان.» گفته میشود خطوط تولید بم خودرو که در حال حاضر ظرفیتی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه دارد، همان زمان منطبق با استانداردهای فولکس واگن ساخته شد و این شرکت قرار بوده به مرکز منطقهای غول آلمانی تبدیل شود.
ابتدا همه چیز برای بمیها خوب پیش رفت و با پایان مراحل ساخت و تجهیز خطوط تولید، فولکس نمایندهاش با نام گل (GOL) را به آنجا فرستاد تا تحت لیسانس این شرکت، مونتاژ شود. فولکس نمیخواست از همان ابتدا ریسک کند و پرقدرت در بازار کشور حاضر شود، بلکه قصد داشت کارش را با مونتاژ محدود محصول آغاز و پس از بازارسنجی لازم، قدمهای بعدی را برای حضور گستردهتر در ایران بردارد. رویای بمیها برای تولید فولکس در واپسین روزهای سال ۸۳ تعبیر شد و بم خودرو تولید آزمایشی مدل گل را آغاز کرد. گل آن زمان در شعبه برزیل فولکس واگن به تولید میرسید، بنابراین قطعات منفصلهاش از این کشور به ایران ارسال میشد. با آغاز سال ۸۴، تولید فولکس در ایران از حالت آزمایشی وارد فاز رسمی شد تا پس از سالها، محصولی متعلق به برندهای معتبر جهان مهمان خودروسازی کشور شود. در آن دوران، اصلی ترین خودروهای بازار ایران را پیکان، پراید، پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ تشکیل میدادند و سمند نیز در حال «رو آمدن» بود. بنابراین ورود فولکس، یک اتفاق بزرگ به شمار میرفت؛ به خصوص آن که مسئولان وقت بم خودرو عنوان میکردند قصد دارند به تیراژ ۴۰۰ هزار دستگاهی در سال برسند و ایران را به یکی از قطبهای تولید این خودروساز در منطقه تبدیل کنند. این همان هدفی است که فولکس نیز داشت؛ چه آن که مسئولان وقت این شرکت به اهمیت بازار ایران و موقعیت استراتژیک آن پی برده بودند و خوب میدانستند با استقبال مشتریان ایرانی مواجه خواهند شد. آن زمان قرار بود فولکس گل با قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان به بازار عرضه شود که با توجه به سطح تکنولوژیاش و این که متعلق به غول خودروسازی جهان بود، جذابیت لازم را برای جاافتادن در ایران داشت. از همین رو هم فولکس و هم بم خودرو حساب ویژهای روی «گل» باز کرده بودند. این خودرو در واقع میتوانست زمینهساز سهمگیری بزرگ فولکس در بازار خودروی ایران باشد؛ اتفاقی که اگر رخ میداد، برای کل صنعت و بازار خودرو کشور نیز منفعت داشت.
رویایی که تعبیر نشد
مرور اظهارات حدودا دو دهه پیش مسئولان فولکس واگن و بم خودرو درباره همکاری مشترکشان، این واقعیت را که خودروساز آلمانی برنامههای زیادی برای بازار ایران داشت و به آن به چشم یک هاب منطقهای نگاه میکرد، بیشتر نمایان میکند. به عنوان مثال، وایسگربر، عضو هیاتمدیره فولکسواگن در آن دوران، درباره فعالیت این شرکت در ایران و بم خودرو گفته بود که «دو شرکت ابتدا همکاری خود را «با مونتاژ محدود یک محصول» آغاز میکنند و بعد به آرامی فعالیتشان را گسترش میدهند. مواردی از جمله داخلیسازی و سرمایهگذاری مشترک نیز در صورت مناسب بودن شرایط انجام میشود.» این گفته وی به وضوح نشان میدهد فولکس میخواسته آرامآرام وارد بازار خودروی ایران بشود و با سفتکردن جای پای خود، سهمی بزرگ و شاید سهم غالب آن را از آن خود کند.
درباره برنامههای بزرگ فولکس و بم خودرو گفتوگوهای داخلی جالبی هم وجود دارد. به عنوان مثال مصاحبهای از بهرام شریعت، قائم مقام کرمان خودرو در سال ۸۴، وجود دارد که وی در آن وعده تولید ۲۰۰ هزار دستگاه فولکس گل را در سال (فقط در فاز نخست) میدهد. وی در آن مصاحبه این را هم میگوید که در فاز دوم، تولید فولکس در بم خودرو به سالانه ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. اهداف فولکس واگن و بم خودرو اما هرگز محقق نشد که اگر میشد، ضمن حضور دیگر محصولات فولکس در ایران و اتصال قویتر بم خودروییها به این خودروساز بزرگ، رقیبی گردنکلفت برای خودروهای داخلی و همچنین پژو که آن روزها در مسیر تبدیل به شریک اصلی خودروسازی کشور قرار داشت، رخ مینمود. این در حالی بود که رویای فولکس در ایران تعبیر نشد و خودروساز آلمانی کشور را پس از حدودا شش سال ترک کرد. در پاییز سال ۸۸ خبرهایی مبنی بر توقف تولید فولکس گل به گوش رسید. هرچند بمیها این اخبار را با تاخیر تایید کردند با این حال میگفتند قرار است به جای «گل» مدلهای دیگری از فولکس به ایران بیاید. این وعده محقق نشد و فولکس واگن رفت تا پرونده تولید «گل» در بم خودرو با تیراژی تنها ۱۱ هزار دستگاهی بسته شود. هیچگاه رسما اعلام نشد که فولکس چرا در ایران نماند اما به نظر میرسد سیاستهای داخلی و البته تحریمهای بینالمللی، نقش اصلی را در خروج این شرکت داشتهاند. فولکس واگن البته در دوران پسابرجام به ایران بازگشت و حتی با یکی از خودروسازان بخش خصوصی نیز بر سر همکاری مشترک مذاکره کرد اما این بار نیز تحریم مانع شکلگیری رویای بزرگ (تولید گسترده فولکس در ایران) شد.
«لوبو» به جای پولو
بمیها میگفتند با رفتن گل مدلی دیگر از فولکس با نام «پولو» را مونتاژ خواهند کرد اما به جای این خودروی مشهور، محصولی ضعیف به نام «لوبو» از شرکتی گمنام در چین (هافیموتور) راهی خطوط تولید بم خودرو شد. این خودرو از آنجا که نه ظاهر جذابی داشت و نه از کیفیت مناسبی برخوردار بود، نتوانست بم خودرو را نجات دهد و خیلی زود از خطوط تولید این شرکت کنار رفت. با توقف مونتاژ لوبو (خودرویی که نقطهای تاریک در کارنامه خودروسازان بم محسوب میشود)، بم خودرو عملا تعطیل شد، زیرا محصولی برای مونتاژ نداشت. خودروسازی که روزی میخواست به هاب منطقهای فولکسواگن تبدیل شود، حالا درمانده شده بود و با وجود خطوط تولید مجهز و وسیعش، محصولی برای ساختن نداشت. این اتفاق نتیجه سندروم مخصوص بخش خصوصی خودروسازی ایران یعنی بیتوجهی به تولید داخل و برندسازی بود زیرا بم خودرو نیز مانند همصنفان خود تمرکزش را صرفا روی مونتاژ گذاشت و توجهی به ساخت داخل و ساخت برند نکرد. اگر بمیها طی دهه نخست عمرشان، داخلیسازی و برندسازی را جزو برنامههای اصلی خود قرار میدادند، شاید در دهه ۹۰ تا این حد از تحریم آزار نمیدیدند و با وجود ظرفیت بالای تولید، تعطیلی موقت را تجربه نمیکردند.
«چینیهای بیوفا»
سرنوشت بم خودرو پس از تجربه ناموفق «لوبو» بار دیگر با چینیها و این بار با جیلیموتورز گره خورد. جیلی برعکس هافیموتورز، جزو برندهای خودروسازی مشهور چین به شمار میرفت و بمیها امیدوار بودند با کمک این شرکت بازگشتی پر قدرت به عرصه خودروسازی داشته باشند. با توجه به این که طی دهه ۹۰، خودروسازی بخش خصوصی کشور به اشغال چینیها درآمد، بم خودرو نیز چاره را در اعتماد دوباره به چشمبادامیها دید و به سراغ جیلی رفت. مونتاژ جیلی در بم خودرو طی سال ۹۶ (وقتی که کشور هنوز در دوران پسابرجام به سر میبرد) آغاز شد و بمیها قصد داشتند همکاری خود را با دوست چینیشان گسترش دهند و به سمت تولید قطعات نیز ببرند. حتی در ماههای پایانی دوران پسابرجام (بهمن ۹۶) خبر رسید خط بدنهسازی شرکت خودروسازان بم، با ظرفیتی برابر ۱۵۰ دستگاه در روز برای تولید خودروهای سواری جیلی راهاندازی شده است. این در حالی بود که سه ماه بعد، آمریکا از توافق هستهای و برجام خارج شد تا کشور در آستانه تحریمهای سخت و طاقتفرسا قرار گیرد. اتفاقا اولین بخشی که تحریم شد، خودروسازی بود و بم خودروییها تحت تاثیر این ماجرا، دوست چینی البته بیوفایشان را از دست دادند. چینیها در دوران تحریمهای دهه ۹۰، نهتنها از خودروسازی ایران نرفتند، بلکه فعالیت خود را گسترش نیز دادند و جیلی نیز جزو شرکتهایی بود که محصولاتش را راهی بازار کشور کرد. با توجه به این تجربه گمان میرفت این بار نیز چینیها در ایران بمانند و منجی خودروسازی در روزهای سخت تحریم باشند اما این اتفاق در مورد برخی شرکتهای بخش خصوصی از جمله بم خودرو رخ نداد. با آغاز تحریم، تولید جیلی در بم خودرو رو به افت رفت و سرانجام نیز در اواخر سال ۹۸ متوقف شد. با رفتن جیلی، دست بم خودروییها در پوست گردو ماند و این شرکت ضربه سنگین دیگری از تحریم خورد تا باز هم برای مدتی عملا تعطیل شود.
«میزبانی از لیفان»
هرچند گمان میرفت با توجه به دو تجربه ناکام بم خودرو در همکاری با چینیها، آنها این بار سراغ خودروسازی از کشور دیگر بروند اما تحریم اجازه خروج از این محدوده را نداد. دوست چینی جدید بمیها لیفانموتورز چین است؛ خودروسازی نامآشنا در ایران که پیشتر مهمان کرمانموتور بود. بم خودرو البته مونتاژ یکی از محصولات جدید لیفان به نام X70 را بر عهده گرفته و مسئولیتی نیز در قبال خدمات پس از فروش لیفانهای قبلی ندارد و کرمانموتور خدمات لازم را به آنها ارائه میدهد. آمار و ارقام میگویند فعلا تیراژ این محصول در بمخودرو بسیار پایین است اما امکان دارد در آینده و پس از لغو تحریمها، رقم تولید بسیار بالاتر برود. بم خودرو البته در کنار لیفان، ازسرگیری همکاری با جیلی را نیز در دستور کار قرار داده و حتی قصد دارد در آینده به سمت خرید مالکیت برخی از محصولات این شرکت نیز برود. در کنار چینیها بمیها گوشه چشمی نیز به تولید محصولات اروپایی دارند؛ به نحوی که گفته میشود ممکن است در آیندهای نه چندان نزدیک، برخی زیرمجموعههای فولکس واگن مهمان بمخودرو شوند.
در بم خودرو چه میگذرد؟
بم خودرو این اواخر به لحاظ مالی و جنبه تولید اوضاع خوبی نداشته است؛ تا جایی که حتی گفته میشود خط تولید اتوبوسسازی این شرکت به دلیل بدهی به بانک مصادره شده است. با این حال، اوضاع شرکت کمکم در حال رسیدن به شرایطی نسبتا پایدار است و اگر تحریمها لغو شوند، بم خودرو میتواند روزهای بهتری را در آینده تجربه کند. یک مقام مسئول در «خودروسازان بم» که نخواست نامش فاش شود، در مورد اوضاع فعلی این شرکت به «دنیای اقتصاد» میگوید: در حال حاضر مشغول تولید لیفان جدید (مدل ایکس ۷۰) هستیم و تا به حال حدود ۳۰۰ دستگاه از این خودرو را به تولید رساندهایم.
وی با بیان این که خط تولید لیفان از کرمانموتور به «خودروسازان بم» منتقل شده، میافزاید: از این پس ما نماینده لیفان در حوزه تولید محصولات این شرکت چینی هستیم اما خدمات پس از فروش مربوط به مدلهای قبلی لیفان را همچنان کرمانموتور ارائه میدهد.
این مقام مسئول با بیان این که بمخودرو فعلا تیراژ خیلی بالایی را برای تولید لیفان در نظر نگرفته، تاکید میکند: برای امسال حداقل تولید را پنج هزار دستگاه در نظر گرفتهایم زیرا فعلا شرایط کار به دلیل مسائل ناشی از تحریم مانند سختیهای حواله پول و همچنین مدت زمان حمل از چین، اجازه نمیدهد لیفان را در تیراژ بالایی به تولید برسانیم؛ الان تضمینی نیست که پول را بدهیم و قطعه به دستمان برسد و حتی گاهی ممکن است پولمان بلوکه شود، چون به نوعی در سیستم سایه بانکی فعالیت داریم.
اظهارات وی در حالی است که زمزمههای دستیابی ایران و آمریکا به توافق هستهای و برجام و لغو تحریم به گوش میرسد و این اتفاق میتواند سرعت تولید خودرو در بم خودرو را افزایش دهد. او در این مورد میگوید: در صورت لغو تحریم، احتمالا نرخ ارز کاهش خواهد یافت، ضمن آن که مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول نیز حل میشود، بنابراین قطعات بیشتری وارد میشود و تولید افزایش مییابد.
این مقام مسئول با بیان این که در صورت لغو تحریمها و رفع محدودیتها، تیراژ لیفان تا ۱۰ هزار دستگاه نیز افزایش خواهد یافت، میگوید، بمخودرو بزرگترین خط تولید را در بین خودروسازان حاضر در منطقه ارگ جدید دارد، همین الان میتوان تا ۱۰۰ هزار دستگاه محصول را در آن تولید کرد. او اما در پاسخ به این پرسش که تکلیف همکاری بم خودرو با جیلی چین چه میشود، میگوید: ما با جیلی قرارداد معتبری داریم و با توجه به ظرفیت بالای خطوط تولید، در صورت لغو تحریمها همکاری با این شرکت را نیز ادامه خواهیم داد.
او تاکید میکند: در حال حاضر ارتباط با جیلی با توجه به احتمال احیای برجام، به نوعی برقرار شده و این شرکت حتی از ما برای ادامه همکاری در طول پنج سال آینده برنامه نیز خواسته است، بنابراین جیلی حتما باز خواهد گشت. به گفته این مقام مسئول، بم خودرو قصد دارد پنج محصول جدید جیلی را در ایران تولید و عرضه کند، محصولاتی که در رده نسبتا لوکس (به لحاظ قیمتی) قرار میگیرند و احتمالا بالای ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت. او این را هم میگوید که بم خودرو روی داخلیسازی هم حساب ویژهای باز کرده؛ به نحوی که شروع فعالیت جدید شرکت با داخلیسازی ۳۰درصدی است، ضمن آن که امکان دارد در آینده نسبت به خرید مالکیت و خطوط تولید برخی خودروهای متعلق به جیلی یا لیفان، اقدام شود. این روش مشابه همانی است که کرمان موتور و گروه بهمن در پیش گرفتهاند.
این مقام مسئول در بم خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشت فولکس واگن و ادامه همکاری با این شرکت آلمانی نیز بعد از لغو تحریم وجود دارد، تاکید میکند: ما قرار بود با تیراژی ۴۰۰ هزار دستگاهی در سال، به هاب منطقهای فولکس تبدیل شویم اما شرایط آن طور که باید، پیش نرفت و فولکس نیز راهی هند شد. در حال حاضر نیز مدیران فولکس واگن گوشه چشمی به همکاری با شرکت ماموت دارند اما ما نیز روی برندهای وابسته به فولکس حساب کردهایم.
به گفته وی اگر شرایط پس از لغو تحریمها مساعد شود، امکان دارد بم خودرو با اشکودا یا سئات (دو زیرمجموعه مشهور فولکسواگن در جمهوری چک و اسپانیا) وارد فعالیت مشترک شود.»
دنیای اقتصاد
آخرین اخبار
- بازدید معاون اول رییس جمهور از غرفه گل گهر در نمایشگاه باشگاه تولید و تحول
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
- افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گلگهر
- حضور نماینده سیرجان در گل گهر
افزودن نظر جدید