چرا تجارت سیب ایران نابود شد؟

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت از کاهش ۷۹ درصدی صادرات ارزشی سیب در شش ماهه اول سال جاری خبر داد.
چرا تجارت سیب ایران نابود شد؟

به گزارش صنعت نویس، محمود بازاری اظهار کرد: در شش ماهه اول سال جاری صادرات سیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۷۶ درصد و از نظر ارزش ۷۹ درصد کاهش داشته است؛ چرا که در این مدت قیمت‌ها در بازار داخلی به نسبت مناسب بوده و بار چندانی برای صادرات وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه برداشت محصول سیب نیز پس از این تاریخ آغاز شده، از افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و عراق و امارات به عنوان عمده بازارهای سیب ایرانی یاد کرد و گفت: در کشور عراق نیز مدتی است بحث‌هایی مبنی بر قرنطینه مطرح شده که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی این موضوع به زودی حل و فصل شود؛ چرا که می‌تواند اثرات مثبتی بر حجم صادرات بر جای بگذارد.

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی همچنین اظهار کرد: طبق آمارهای گمرکی در شش ماهه اول سال جاری رقمی معادل ۴۰ هزار تن سیب درختی به ارزشی حدود ۱۲ میلیون دلار صادر شده است.

اما بازاری در پاسخ به این سوال که با توجه به حجم بالای سیبی که اکنون تولید شده و بدون مصرف باقی مانده و گاه حتی مدفون می‌شود چرا امکان صادرات آن فراهم نمی‌شود، گفت: امسال در این زمینه با حالت پرمحصولی مواجه شدیم و حتی در پاسخ به نمایندگان مجلس که این سوال را مطرح می‌کردند که چرا برای صادرات این محصول اقدامی نمی‌شود، توضیح دادیم که ذائقه مصرف‌کننده خارجی در مباحث صادراتی امری مهم است که بر اساس این ذائقه لازم است کیفیت و ظاهر محصول صادراتی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات برای ما رقبایی بسیار جدی وجود دارد که معمولا مکانیسم بازاریابی بسیار قوی دارند و مباحثی را مورد توجه قرار می‌دهند که شاید از سوی صادرکنندگان ما کمتر مورد توجه قر ار گیرد. به عنوان مثال در حوزه بسته‌بندی دقت نظر خوبی از سوی آنها صورت می‌گیرد و استانداردهای بالایی برای محصولات صادراتی آنها وجود دارد.

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی همچنین بحث قیمت تمام شده کالا را از موضوعات مهمی دانست که در بازار صادراتی و رقابت در این بازار تاثیری بسزا دارد.

به گفته وی اکنون برای رسیدن محصولات از تولیدکننده به صادرکننده واسطه‌های متعددی وجود دارد که موجب می‌شود قیمت تمام شده کالا به مراتب بالاتر برود.

بازاری ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در برخی استان‌ها، یک کیلو سیب درختی بر اساس سطح زیر کشتی که از سوی تولیدکننده وجود دارد، قیمتی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان داشته و در باغ‌ها به قیمت معادل ۱۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد؛ اما لازم است که در ارتباط با قیمت تمام شده این کالا شفاف‌سازی لازم صورت گرفته و وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را مورد توجه قرار دهد تا با ایجاد شفافیت بیشتر در بازار قیمت و همچنین کم شدن واسطه‌ها شرایط بهتری برای صادرکنندگان فراهم شود.

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی نکته مهم دیگر را بحث اطلاع قبلی صادرکنندگان از وضعیت برداشت محصول دانست و گفت: لازم است که صادرکنندگان ما سه تا چهار ماه قبل از برداشت محصول از شرایط سال آگاه شوند تا بتوانند برای صادرات کالا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند اما متاسفانه این اتفاق معمولا رخ نمی‌دهد و بر همین اساس مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد می‌شود.

وی در پایان گفت: نکته دیگری که در بحث تنظیم بازار سیب مورد توجه قرار نمی‌گیرد، آنکه معمولا با توجه به اینکه در شب عید این محصول در داخل کشور مصرف بالایی داشته و قیمت خوبی برای آن تعیین می‌شود، در موارد متعدد شاهدیم که تولیدکنندگان از ارائه کالا به صادرکننده خودداری می‌کنند. این در حالی است که صادرکنندگان باید طبق تعهدات انجام شده اقلامی که به خریداران خارجی وعده داده‌اند تامین کنند بر همین اساس در بازار سیب در موارد متعدد مشکلاتی ایجاد می‌شود که لازم است این موارد ساماندهی شود تا صادرکنندگان بتوانند طبق قراردادهای خود کار را پیش برند.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید