- کد مطلب : 32060 |
- تاریخ انتشار : 27 دی, 1396 - 12:30 |
- ارسال با پست الکترونیکی
حال سیستم حملونقل کشور خوش نیست!
به گزارش صنعت نویس، بیش از سه میلیون و 500 هزار وسیله نقلیه باری مسئول جابجایی کالاها در جادههای ایران هستند. سیمان، ترکیبات نفتی و شیمیایی، کالاهای فلزی، کالاهای ساختمانی، کالاهای معدنی، مواد غذایی، مواد کشاورزی، کالاهای دامی و انواع چوب به ترتیب بیشتر سهم از بار و سیستم ترابری ایران را به خود اختصاص دادهاند. اما به گزارش سازمان راهداری کشور، با توجه به تعداد خودروهای موجود و پتانسیل رشد این بازار، چیزی حدود 45 درصد از ظرفیت ناوگان حملونقل باری ایران بلااستفاده مانده است.
موقعیت جغرافیای ایران برای حمل بار یکی از مزیتهای برجسته اقتصادی است که متاسفانه مورد توجه قانونگذاران و مسوولان این بخش قرار نمیگیرد. هر سال بیش از 1.5 میلیارد دلار بابت شرایط نامساعد حمل بار و تردد یکسره خالی کامیونها در جادههای ایران به اقتصاد ایران زیان وارد میشود و عوامل متعددی باعث شدهاست تا این شرایط رقم بخورد.
حدود 90درصد از حملونقل بار در ایران به عهده کامیونهاست؛ اما بازیگران اصلی این بازار سه گروه شرکتهای باربری، رانندگان کامیون و دلالها هستند که به طور مستقیم نهتنها بر سیستم حملونقل و ترابری موثرند، بلکه بر قیمت نهایی کالاها و البته رضایت صنفی رانندگان کامیون هم تاثیرگذارند.
سیستم ترابری چگونه کار میکند؟
«شرکتهای حمل و نقل جادهای به دو دسته تقسیم میشوند. اول، شرکتهای حامل که به نوعی مالک کامیون هستند و نسبت به آن اختیار دارند. گروه دوم، شرکتهای گاراژدارها هستند که با صاحبان بار و رانندگان در تعامل هستند و واسطه انتقال بار خواهند بود. هریک از این شرکتها قوانین و تعهدات خود را در قبال راننده و صاحب بار دارند و چیزی به عنوان واسطه در این میان وجود ندارد.» این بخشی از صحبتهای سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران است. او معتقد است «واسطه اصلی شرکتهای حمل و نقلی هستند که تابع قوانین رفتار میکنند و قطعا فعالیت هر واسطه دیگری در این بازار غیرقانونی است.»
به عقیده رییس کمیته حمل و نقل، گمرک و ترانزیت اتاق بازرگانی تهران، خود رانندگان هستند که به پدیده واسطهگری دامن میزنند. مقیمی میگوید: «راننده موظف است فقط از کانال شرکت خودش وارد بازار بار شود ولی این کار را نمیکند و با توسل به واسطهها به این قصه دامن میزند. اگر رانندهها از واسطهها استقبال نکنند، قطعا این ماجرا نمیتواند ادامه پیدا کند.»
او معتقد است «اگر رانندگان در چارچوب شرکتهای حمل و نقل فعالیت کنند، هم حقوقشان حفظ میشود و هم پدیده غیرقانونی واسطهگری در این حد رشد نمیکند.»
دل خون رانندگان کامیون
اما رانندگان از شرکتهای حمل و نقل دل پُرخونی دارند. به گفته آنها، «توزیع ناعادلانه بار در برخی شرکتها و دیر تسویه کردن سهم راننده است که زمینه نارضایتی رانندهها و در نتیجه رونق واسطهگری را فراهم کرده است.» عباس پرویزی، راننده تریلی میگوید: «اگر بخواهیم از قوانین پیروی کنیم و از طریق شرکت بارگیری کنیم، باید چندین روز در پایانه بیکار بنشینیم و منتظر بمانیم. ما هم زندگی داریم و این ماشین وسیله امرار معاشمان است. نمیشود همینطور بیکار نشست. بارها منصفانه توزیع نمیشود و بعضیها سهمشان از بازار بیشتر است. تازه کمیسیونی که شرکتها برمیدارند خیلی زیاد است؛ حتی بعضی شرکتها تا 50 درصد هم کمیسیون برمیدارند! کار کردن با شرکتها برای ما صرف ندارد. ما از اینجا رانده و از آنجا ماندهایم. دلمان نمیخواهد سراغ دلالها برویم، ولی وقتی شرکت هوای راننده را ندارد، چارهای به جز واسطهها نمیماند.»
در چنین شرایطی، واسطهها هم از آب گلآلود ماهی میگیرند. آنها راننده را مجبور میکنند هر نرخی را قبول کند. هیچ قانونی هم وجود ندارد و نرخ بار به روش« چانهزنی» مشخص میشود. این عدم شفافیت قیمتها هم به ضرر رانندگان تمام میشود، هم به ضرر صاحبان بار، چون صاحبان باردقیقا نمیدانند که قیمت واقعی چیست و رانندگان هم با یک مبلغ کمیسیون توافقی روبرو هستند که همیشه در حال کم و زیاد شدن است. نتیجه این وضعیت نارضایتی دو سویه صاحبان بار و رانندگان کامیون بهعنوان بازیگران اصلی این بازار است. هرچند که واسطهها که گاه در شرکتهای باربری مشغول هستند و گاه در شرکتهای صاحب بار از این وضعیت سود میبرند.
طارمی میگوید هفته پیش، از یک بارنامه یک میلیون و 700 هزار تومانی، فقط یک میلیون تومانش به او رسیده و 700 هزار تومان را دلال برداشته است: « این عادلانه است که من شب و روز در جاده باشم و کسی که راحت سرجایش نشسته، معادل من، آن هم بی هیچ زحمتی و غیرقانونی، پول دربیاورد؟! اگر هم بخواهم اعتراض کنم میگوید ناراحتی برو جای دیگر!»
او و دوستان رانندهاش همگی اعتقاد دارند شرایط آنقدر غیرمنصفانه است که اگر کامیون را بفروشند و با پولش دکه ساندویچی بزنند، وضعشان بهتر خواهد شد. آنها نه راه پس دارند، نه راه پیش. نه از شرکتها دل خوشی دارند و نه از معامله با واسطهها. درآمدی که از راه حمل و نقل به دست میآید، جوابگوی نیازهای این رانندهها و خانوادههایشان نیست. استهلاک ماشینها بالاست و هزینهها سرسامآور.
از سوی دیگر، بسیاری از کامیونها و تریلیهای ناوگان حمل و نقل، فرسوده و قدیمی شدهاند. این ماشینها علاوه بر هزینههای بالای تعمیرات و خطراتی که در ایجاد سوانح جادهای ایجاد میکنند، سهم عمدهای هم در آلودگی محیط زیست دارند. اما هدررفت سرمایه در این حوزه، فرصت بهبود ناوگان حمل و نقل را نمیدهد و تنها محل رد و بدل شدن درآمدهای کلانی است که به جیب واسطهها میرود.
منبع:خبرآنلاین
آخرین اخبار
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- رئیس جمهور ایران شهید شد
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
افزودن نظر جدید