پیغام خطا

  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
فقط ایران خودرو و سایپا حق افزایش قیمت ندارند

سکوت در برابر موج گرانی خودروهای چینی

در شرایطی که گفته می شود افزایش قیمت خودروسازان دولتی با عتاب نهادهای نظارتی منتفی شده است، واردکنندگان و شرکت های بخش خصوصی به خصوص چینی ها، بی هیچ دردسر و فشاری از بیرون، قیمت محصولات شان را افزایش داده اند.
سکوت در برابر موج گرانی خودروهای چینی

به گزارش خبرنگار صنعت نویس، بنابر شنیده ها، نهادهای نظارتی با تحت فشار قرار دادن خودروسازان بزرگ داخلی (ایران خودرو و گروه سایپا) مانع افزایش قیمت محصولات آنها شده اند تا از این راه قیمت خودرو را کنترل کنند. جدای از اینکه افزایش قیمت خودروها با توجه به بالا رفتن هزینه های تولید از یک سو و قدرت خرید پایین مشتریان از سوی دیگر ماجرا، تا چه حد می تواند منصفانه یا به دور از انصاف باشد، مسئله دیگر اینجاست که چرا هیچ کس به خودروسازان خصوصی به خصوص چینی ها و همچنین شرکت های واردکننده بابت افزایش قیمت محصولات شان طی چند وقت اخیر خرده نمی گیرد.
در حال حاضر چندین خودروساز بخش خصوصی در کشور مشغول فعالیت اند و بیشتر آنها نیز محصولاتی چینی را مونتاژ می کنند و هر چند وقت یکبار نیز قیمت خودروهای خود را بالا می برند. به عنوان مثال، همین چند روز پیش کرمان موتور حدود 10 میلیون تومان به قیمت جک S5 خود اضافه کرد، بی آنکه آب از آب تکان خورده و مورد نقد و عتاب نهادهای نظارتی قرار گیرد. این شرکت البته در چند نوبت قیمت هیوندایی های مونتاژی خود را نیز افزایش داد و با هیچ نقد و عتابی هم مواجه نشد.
یا مثلا مدیران خودرو (مونتاژکننده محصولات ام وی ام و تیگو) نیز به تازگی قیمت محصولات خود را افزایش داد، درست مانند بم خودرو و گروه بهمن و کارمانیا و... که آنها نیز به بهانه های مختلف از جمله صعود نرخ ارز، محصولات شان را گران کردند. با این حال نه سازمان بازرسی کل کشور و نه هیچ نهاد نظارتی دیگر که همواره یقه خودروسازان دولتی را بابت مسائل مختلف می گیرند (چه به حق و چه به نا حق)، در مورد موج گرانی خودروهای مونتاژی و وارداتی سکوت اختیار کرده اند.
در چنین شرایطی، این پرسش پیش می آید که اگر افزایش قیمت بد است، پس چرا فقط برای ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو بدی دارد و سایرین اعم خودروسازان خصوصی و واردکنندگان، از این قائده مستثنی هستند؟
تردیدی وجود ندارد که قیمت خودرو در حالت ایده آل باید در مکانیزم بازار تعیین شود و دخالت نهادهای نظارتی در قیمتگذاری پذیرفته نیست؛ با این حال اگر قرار است این دخالت ها در خودروسازی و بازار خودرو ایران همچنان ادامه داشته باشد، پس بهتر است همه در برابر این "جبر" یکسان باشند. طبعا اگر نهادهای نظارتی از باب آرامش بازار و کاستن فشار بر مشتریان، مانع افزایش قیمت خودروها شده و می شوند، نباید برخی بابت افزایش قیمت مورد عتاب قرار گیرند و برخی دیگر مبرا باشند. البته که برچیده شدن قیمتگذاری دستوری، بهتر و ایده آل است، اما حالا که دولت و نهادهای نظارتی نمی خواهند سایه خود را از سر خودروسازی و بازار خودرو کم کنند، چه بهتر که همه عرضه کنندگان خودرو، به یک چشم دیده شوند و نظارت و قانون و مصلحت، واردکنندگان و مونتاژکاران و چینی ها را هم در برگیرد، نه اینکه تیغش فقط آبی و نارنجی های جاده مخصوص را ببرد.
اینکه برخی می خواهند با جلوگیری از افزایش قیمت خودرو در نقش قهرمان ملت ظاهر شده و دل مردم را با این اقدامات مقطعی به دست بیاورند، ایرادی ندارد، اما بهتر آنکه سایر عرضه کنندگان و گران فروشان خودرو (به زعم مخالفان افزایش قیمت) نیز از قلم نیفتند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید