- کد مطلب : 43195 |
- تاریخ انتشار : 21 آبان, 1399 - 17:09 |
- ارسال با پست الکترونیکی
پاسخ به سوال روز:خودرو در کارخانه ارزان می شود؟

به گزارش صنعت نویس،این توقع از آنجا ناشی شده که خودروسازان بزرگ کشور در دوران صعود نرخ ارز، خواستار افزایش قیمت محصولات خود شدند و تنها طی امسال، سه مجوز در این راستا برای آنها صادر شد. بنابراین حالا که نرخ ارز (در نتیجه شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا و غلبه جو بایدن بر وی) پایین آمده، انتظار عمومی این است قیمت کارخانهای خودروها نیز کم شود. اما آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟ آیا خودروسازان بزرگ کشور تن به پایین آوردن قیمت محصولاتشان مطابق با انتظار شهروندان میدهند یا باز هم سودای گرانی در سر خواهند داشت؟
توقع افکار عمومی
پیش از پاسخ به این پرسش، ابتدا باید به این پرسش پاسخ بدهیم که اصلا چرا نرخ ارز در افتو خیز قیمت خودروهای داخلی نقش دارد. با وجود آنکه خودروسازی و قطعهسازی ایران در این سالها بخش قابلتوجهی از قطعات را داخلیسازی کردهاند، اما همچنان وابستگی نسبتا زیادی چه در بخش مواد اولیه و چه در حوزه قطعه، به خارج دارند، بنابراین ارزبر هستند. در این بین، قطعاتی که در داخل تامین میشوند، خود صد درصد داخلی به شمار نمیروند، زیرا بخشی از مواد اولیه آنها از خارج تامین میشود و نیاز به ارز دارد. طبعا هرچه نرخ ارز بالا برود، هزینه تامین مواد اولیه نیز افزایش خواهد یافت و این موضوع خود را در هزینه تولید خودرو نشان میدهد. از آن سو اما قطعاتی نیز که از خارج تامین میشوند، نیاز به ارز دارند و طبیعی است که هرگونه افت و خیز نرخ دلار و یورو و یوآن و...، هزینه تامین آنها را بالا و پایین خواهد کرد. به همین دلیل، خودروسازان و قطعهسازان هر گاه نرخ ارز صعود میکند، بهطور ویژه خواستار افزایش قیمت محصولاتشان میشوند، چه آنکه هزینههای تولید آنها در پی این اتفاق بالا میرود. هرچند صعود نرخ ارز تنها عامل رشد هزینههای تولید در خودروسازی کشور نیست، اما اثرگذاری آن به خصوص در دوران تحریم و کمبود ارز (که منحنی قیمت رشد شدیدی را تجربه میکند)، بیشتر به چشم میآید. حرف شرکتهای خودروساز این است که با توجه به ضریب بالای نرخ ارز در هزینه تولید آنها، قیمت تمامشده محصولاتشان در دوران رشد نرخ ارز بالا میرود و این مساله باید از ناحیه افزایش قیمت نهایی (قیمتی که نهادهای بیرونی بهصورت دستوری تعیین میکنند) جبران شود. البته خودروسازان در درخواستهای خود مبنی بر افزایش قیمت، تنها به نرخ ارز استناد نمیکنند و از تورم عمومی و صعود قیمت مواد اولیه نیز نام میبرند، با این حال معمولا «ارز» نقطه اتکای آنها برای گرفتن مجوز گرانی است. در واقع در این سالها سرکشیهای بازار ارز دستاویز اصلی خودروسازان برای رشد قیمت بوده و معمولا نیز با خواسته آنها موافقت نسبی شده است. بهویژه طی امسال که نرخ ارز در چند مرحله صعود کرد و خود را به بالای ۳۰ هزار تومان رساند، شورای رقابت (مرجع تعیین قیمت خودروهای داخلی) سه بار مجوز افزایش قیمت را برای خودروسازان صادر کرد و احتمالا مجوز چهارم را نیز زمستان در اختیار آنها خواهد گذاشت. حالا اما با توجه به کاهش نرخ ارز، افکار عمومی توقع دارد همان طور که قیمت خودرو با آسانسور ارز بالا رفت، حالا پایین بیاید. این توقع افکار عمومی ریشه در اظهارات مسوولان صنعت خودرو در دورانی است که نرخ ارز بالا میرود و آنها خواستار افزایش قیمت میشود. بهعبارت بهتر، وقتی خودروسازان میگویند هزینه تولیدشان وابستگی زیادی به ارز دارد، معنایش از دید افکار عمومی این است که اگر نرخ ارز افزایش یابد، قیمت تمام شده تولید بالا میرود و طبعا وقتی ارز ارزان شود، هزینه تولید افت خواهد کرد. بنابراین شهروندان با توجه به این معادله که خود خودروسازان آن را ساختهاند، حالا منتظر کاهش قیمت کارخانهای خودروها از ناحیه افت هزینههای تولید در پی نزولی شدن نرخ ارز هستند.
خودروسازان چه میگویند؟
توقع افکار عمومی بابت کاهش قیمت خودروهای داخلی در پی نزولی شدن نرخ ارز در حالی است که خودروسازان پاسخ مثبتی به آن نمیدهند و قبلا نیز ندادهاند. اتفاقا همین دو روز پیش، دبیر انجمن خودروسازان آب پاکی را روی دست شهروندان ریخت و تاکید کرد قیمت خودرو (در کارخانه) کاهش نخواهد یافت. به گفته احمد نعمتبخش، اگرچه با کاهش نرخ ارز، هزینه تولید خودرو پایین میآید و حتی ممکن است به خروج خودروسازان از زیان و سوددهی مختصر آنها بینجامد، اما به معنای کاهش قیمت رسمی محصولات نیست. هرچند به جز دبیر انجمن خودروسازان، تا امروز اظهارنظر رسمی دیگری از سوی فعالان صنعت خودرو و قطعهسازان مبنی بر کاهش قیمت به واسطه نزولی شدن نرخ ارز، مطرح نشده، با این حال با توجه به مواضع آنها در گذشته و تجربههای قبلی، بعید است دیگران نیز صحبت از کاهش قیمت خودرو به میان بیاورند. در این سالها زیاد پیش آمده که افکار عمومی خواستار کاهش قیمت خودرو به دلایل مختلف به خصوص افت نرخ ارز شدهاند، اما پاسخ خودروسازان به آنها همواره منفی بوده است. در مقطع فعلی نیز با توجه به استدلالهای خودروسازان، بعید بهنظر میرسد اتفاق خاصی مبنی بر کاهش قیمت کارخانهای خودروها رخ بدهد، هرچند این موضوع به معنای عدمکاهش تورم خودرو نیست. در واقع بحث ارزانی و تورم خودروهای داخلی (در کارخانه) دو موضوع جدا از یکدیگر است که وقوع اولی بسیار بعید بهنظر میرسد اما امکان رخ دادن دومی وجود دارد.
اینکه چرا نمیتوان به کاهش قیمت کارخانهای خودروها دلخوش بود، بیش از هر مساله دیگری به زیاندهی خودروسازان مربوط میشود. ادعای خودروسازان بزرگ داخلی این است که در پی اجرای سیاست نرخگذاری دستوری در این سالها، آنها در مسیر ثبت زیان قرار گرفتهاند؛ زیرا در بیشتر اوقات، قیمتهای تحمیلی (دستوری) محصولات آنها کمتر از هزینه تولید بوده است. در واقع حرف خودروسازان این است که طی این سالها قیمت فروش محصولات آنها متناسب با هزینههای تولید (بهویژه نرخ ارز) بالا نرفته که حالا بخواهد با نزولی شدن تنها یک فاکتور (ارز) پایین بیاید. به گفته فعالان صنعت خودرو، نزولی شدن فاکتورهای اثرگذار در تولید، هزینهها و قیمت تمام شده را پایین میآورد؛ اما چون آنها سالهاست در زیان هستند، امکان کاهش قیمت فروش محصولات نیست. خودروسازان احتمالا در واکنش به تداوم فشار افکار عمومی بابت کاهش قیمت خودرو، دست روی زیان انباشته ۴۰ هزار میلیارد تومانی خود که تا پایان شهریور امسال به ثبت رسیده است، خواهند گذاشت و این گونه استدلال خواهند کرد که کاهش قیمتهای احتمالی صرف جبران زیانهای قبلی خواهد شد. مساله دیگری که خودروسازان در باب عدمکاهش قیمت محصولات خود با توجه به نزولی شدن نرخ ارز، عنوان میکنند، دیگر فاکتورهای اثرگذار بر هزینه تولید است. تورم عمومی، تورم مواد اولیه و همچنین افزایش نرخ دستمزد، از جمله موردی هستند اثر مستقیم بر قیمت تمامشده خودرو دارند و به گفته خودروسازان، آنها نیز مانند ارز، مطابق با واقعیتهای موجود، در قیمت فروش خودروها لحاظ نشدهاند. در واقع خودروسازان بر این باورند که قیمتهای ارائهشده برای محصولات آنها از سوی نهادهای بیرونی، نه متناسب با نرخ ارز بوده و نه در تناسب با تورم عمومی، تورم مواد اولیه و دستمزدها قرار داشتهاند. در کل، حرف اصلی خودروسازان این است که کاهش قیمت عوامل اثرگذار بر تولید (بهویژه ارز)، در زیانهای پیشین آنها حل میشود و جایی برای کاهش قیمت نخواهد گذاشت، بنابراین نمیتوان به ارزانی خودرو در مبدأ (کارخانه) دلخوش بود.
کاهش تورم خودرو
عدم کاهش قیمت کارخانهای خودروهای داخلی اما در حالی است که کاهش تورم خودرو اتفاقی محتمل بهنظر میرسد و ممکن است قیمت کارخانهای خودروهای داخلی با سرعت کمتری نسبت به گذشته بالا برود یا حتی ثباتی نسبی را تجربه کند. کاهش تورم خودرو به معنای پایین آمدن هزینههای تولید است و الزاما ارزانی این کالا را بهدنبال نخواهد داشت. بهعبارت بهتر، با توجه به روند نزولی نرخ ارز و در صورت تداوم آن، کاهش هزینه تولید خودرو در آینده، محتمل است. بنابراین احتمالا رشد قیمت کارخانهای خفیفتر از قبل خواهد بود. بهعنوان مثال، اگر قیمت خودرو در دوران ارز بالای ۳۰ هزار تومان، ۲۰ درصد بالا رفته، انتظار میرود در زمان ارز ۲۵ هزار تومانی، کمتر افزایش پیدا کند و این همان کاهش تورم قیمت خودرو است. بهعبارت بهتر، آنچه احتمالا از ناحیه نزولی شدن نرخ ارز نصیب مشتریان خودرو در ایران خواهد شد، «کمتر گران شدن» است نه ارزانی.
منبع:دنیای اقتصاد
آخرین اخبار
- معافیت گمرکی واردات ماشین آلات با فناوری روز ابلاغ شد
- هشدار؛ مصرف برق آمپر میچسباند
- قانون تعلیق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابلاغ شد
- سکونت اتباع غیرمجاز در مازندران ممنوع شد
- محدودیتهای جدید خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن
- آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد
- گل گهر یکی از مراکز اصلی اقتصادی کشور
- رکورد تولید روزانه کارخانجات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- بررسی پدافند غیرعامل منطقه گل گهر
- پایان این داستان به دست ایران نوشته خواهد شد
- مجموعه جشن های «شب های سیرجان» با حضور هنرمندان مطرح کشوری در گهر پارک
- ورود۲۱ هزارموبایل قاچاق به کشور
- جزییات انتشار اوراق مالی جدید
- شورای رقابت: ایرانخودرو حق قیمتگذاری ندارد
- ۲.۱ همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد
- واکنش توانیر به خبر فروش کولر دولتی
- رکود عمیق در بازار لوازم خانگی
- توضیح اژهای درباره پرونده قتل الهه حسیننژاد
- ۱۲ روز تا پایان مهلت استفاده از اعتبار کالابرگ
- زنی که میگوید همسر تتلو است+عکس
- تشنگی 23 استان ایران
- پایان کار جشنواره مدیریت استعداد «تج» با معرفی آثار برگزیده
- محصولات ایرانخودرو در بورس کالا عرضه میشود
- قدردانی سرلشکر باقری از شرکت گل گهر به پاس حمایت از جشنواره فیلم کوتاه مقاومت
- دریافت اولین نشان ملی اقتصاد مقاومتی توسط شرکت گل گهر
- گل گهر «روابط عمومی برتر» وزارت صمت شد
- نشست صمیمی مدیرعامل شرکت گل گهر با نمایندگان کارگری شرکت های منطقه
- ناوگان شرکت گهرترابر تجهیز شد
- امضای قرارداد احداث بلوک سوم «مجتمع نیروگاهی گهران سیرجان » با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات
- استقبال بی نظیر از اولین گردهمایی بزرگ کارگری منطقه گل گهر
- رکورد تولید کارخانه گندله سازی شماره ۱
- رکودهای تولید فروردین ماه گل گهر
- مسابقه دو صحرانوردی – پویش ملی "دویدن هوشمندانه برای ایرانآباد"
- حذف یارانه ۱۷ میلیون ایرانی!
- طلا به ۵ میلیون میرسد؟
- جزئیات وام 400 میلیون تومانی به دهکهای 1 تا 4
- راه اندازی آزمایشگاه اکتشافات معدنی در شرکت گل گهر
- مسوولیت های اجتماعی شرکت گل گهر در حوزه درمان
- ایرانیان مقیم خارج بخوانند؛ شرایط و جزئیات واردات خودرو در ۱۴۰۴
- واکنش سازمان ملل به تهدیدات ترامپ علیه ایران: از اظهارات تنش زا خودداری کنند
- دیدار نوروزی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با همکاران و کارکنان
- رکورد تولید هشتم فروردین در گل گهر
- ترامپ: به لحظات نهایی با ایران رسیدهایم
- رکورد تولید در اولین روز سال ۱۴۰۴ گل گهر
- رکود تولید در اسفندماه ۱۴۰۳ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- کمک ۱۰ میلیارد تومانی شرکت های منطقه گل گهر برای آزادی زندانیان
- ثبت 50 رکورد و رشد 5 درصدی تولید در گل گهر
- توزیع بیش از ۱۲ هزار بسته غذایی به ارزش ۱۸ میلیارد تومان جهت نیازمندان سیرجان
- وزیر کار: افزایش حداقل دستمزد کارگران نزدیک به تورم خواهد بود
- موفقیت گل گهر در کسب مجدد تندیس بلورین جایزه ملی تعالی سازمانی
- افزایش سرمایه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت گل گهر
- برگزاری دومین رویداد ملی کافه دانش در شرکت معدنی و صنعتی گلگهر
- شرکت گل گهر در ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت HSE سازمان ایمیدرو اول شد
- تجلیل از مدیران عامل منطقه گل گهر
- افتتاح ۴ پروژه عظیم صنعتی و گردشگری در منطقه گل گهر سیرجان
- انرژی تجدیدپذیر میتواند مشکلات انرژی ایران را حل کند؟
- پیرمحمدی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شد
- آموزش کاربرد هوش مصنوعی در حل چالش های مراکز معدنی و صنعتی
- واکنش قوه قضائیه به روند واگذاری ایرانخودرو
- توقف موقت صدور مجوز خریدوفروش آنلاین طلا
- افتتاح ۵ پروژه صنعتی در منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- ترامپ جنگ تجاری علیه چین و اروپا را کلید زد
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- سکه جدید با تاریخ ۱۴۰۳عرضه میشود
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
افزودن نظر جدید