- کد مطلب : 47047 |
- تاریخ انتشار : 24 بهمن, 1400 - 14:04 |
- ارسال با پست الکترونیکی
خودروسازان در مسیر خروج از زیان
![خودروسازان در مسیر خروج از زیان](https://sanatnevis.ir/sites/default/files/styles/large/public/post_image/4w9zl4b0vfzlo915cgm_8.jpg?itok=j-gs-La5)
به گزارش صنعت نویس، اصلاح قیمت هرچند به شکل کامل صورت نگرفته است، اما سرانجام خودروسازان بزرگ کشور را در مسیر کاهش زیاندهی قرار داد و آنها را به سر به سر شدن هزینههای خام تولید و مبلغ فروش در سال آینده، امیدوار کرد. بنابر آنچه خودروسازان در قالب صورتهای مالی به بورس ارائه کردهاند، در 9 ماه امسال، فاصله بین «مبلغ فروش» و «بهای تمام شده» محصولات خودروسازان، کاهش یافته و پیشبینی شده این روند در 3 ماه پایانی سال نیز ادامه داشته باشد. همچنین بنابر پیشبینی خودروسازان، فاصله بین «مبلغ فروش» و «بهای تمام شده» محصولات آنها در سال آینده به حداقل ممکن خواهد رسید، به نحوی که به نوعی سر به سر خواهند شد. طبق پیشبینی خودروسازان، جمع بهای تولید آنها در سال آینده، بیش از 283هزارمیلیارد تومان خواهد بود که به مبلغ فروش بسیار نزدیک است.
به نظر میرسد دلیل اصلی شکلگیری این روند، اصلاح قیمتی است که آذر ماه امسال لحاظ شد. با تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت کارخانهای خودروهای داخلی به طور میانگین 18درصد افزایش یافت تا با احتساب افزایش 10درصدی (به طور متوسط) قیمت در خرداد، در مجموع طی سالجاری 28درصد به قیمت خودروها در مبدا افزوده شود. این افزایش قیمت (بهخصوص 18درصد آذر)، کمک زیادی بابت کاهش فاصله بین هزینه خام تولید و مبلغ فروش، به خودروسازان کرد و سبب شد سرعت زیاندهی آنها کند شود.
بررسی روند زیاندهی خودروسازان از سال 95 به بعد نشان میدهد در سال 1400، از سرعت تولید زیان کاسته شده، آن هم در حالی که سیاستگذار همچنان بر قیمتگذاری دستوری اصرار دارد و شیوه «افزایش گاه به گاه قیمت» را به کار میبندد. در واقع همین اصلاح ناقص قیمت نیز تاثیر خود را بر کاهش زیاندهی خودروسازان و نزدیک کردن بهای تمام شده تولید به مبلغ فروش، گذاشته است. پیام این اتفاق برای سیاستگذار این است که میتوان با اصلاح کامل قیمت، نهتنها زیاندهی خودروسازان را به صفر رساند، بلکه آنها را در مسیر سوددهی نیز قرار داد. البته برداشت اشتباه از اتفاقی که اکنون رخ داده، میتواند سیاستگذار را به سمت تمدید سیاست فعلی (قیمتگذاری دستوری) ببرد. درست است که فاصله بهای تولید و مبلغ فروش خودروها کم شده و پیشبینی خودروسازان برای سال آینده، سر به سر شدن این دو با یکدیگر است، اما این به معنای پایان تولید زیان در صنعت خودرو کشور نیست. منظور از «بهای تمام شده» در صورتهای مالی خودروسازان، هزینههای خام تولید است، حال آنکه برای محاسبه قیمت نهایی باید هزینههای مالی را نیز به آن اضافه کرد. ادعای خودروسازان این است که چیزی بین 15 تا 20درصد از قیمت واقعی محصولات آنها را هزینههای مالی (بهخصوص هزینههای مربوط به تسهیلات بانکی) تشکیل میدهد. در واقع این هزینه در «بهای تمام شده تولید خودرو» محاسبه نمیشود، بنابراین حتی با وجود سر به سر شدن آن با مبلغ فروش (طبق پیشبینی خودروسازان برای سال آینده)، زیاندهی آنها تداوم خواهد داشت.
با این حساب اگر قرار بر خروج کامل خودروسازان بزرگ از زیاندهی باشد، نسخه آن، کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری و سپردن قیمت به نظام عرضه و تقاضاست. البته در مورد آزادسازی قیمت، نظرات مختلفی وجود دارد، به نحوی که برخی آن را واجب و مانع فروپاشی صنعت خودروی کشور میدانند و برخی هم معتقدند در شرایط فعلی و با وجود تحریم، ممنوعیت واردات، تشدید انحصار و رشد شدید قیمت در بازار، آزادسازی شوک بزرگی به مشتریان و حتی شاید تولید، وارد خواهد کرد. به اعتقاد آنها، آزادسازی و نزدیک کردن قیمت کارخانه به بازار، دست بخش قابلتوجهی از مشتریان را از خرید خودرو کوتاه خواهد کرد و این موضوع میتواند فروش و در نتیجه تولید شرکتهای خودروساز را تهدید کند. این دست از کارشناسان البته مخالف مطلق آزادسازی قیمت خودرو نیستند، بلکه زمان آن را با توجه به تحریم، ممنوعیت واردات و قیمتهای هنگفت (در بازار) مناسب نمیدانند و پیشنهادشان این است که دولت هرچند وقت یک بار و مطابق با هزینههای تولید، مجوز افزایش قیمت را برای خودروسازان صادر کند.
این در حالی است که مدافعان آزادسازی قیمت نیز معتقدند سیاست قیمتگذاری دستوری چیزی جز آسیب و خسارت به صنعت خودرو، دلالپروری و ایجاد تقاضای کاذب به دنبال نداشته و ادامه آن، تمدید این مسائل است. به هر حال آنچه در آن تردیدی نیست، خسارت بار بودن قیمتگذاری دستوری و تداوم مشکلات مالی در صنعت خودرو به واسطه ادامه این سیاست است. نکته حائز اهمیت دیگر این است که صورتهای مالی خودروسازان نشان میدهد اصلاح قیمت حتی به صورت ناقص، توانسته از سرعت تولید زیان بکاهد و این موضوع با توجه به تاثیر مثبت روی نقدینگی، میتواند زمینهساز بهبود تولید شود.
جزئیات دخل و خرج خودروسازان
اما نگاهی به جزئیات دخل و خرج خودروسازان از سال 95 به بعد بیندازیم تا مشخص شود آنها چه روندی را در زیاندهی پشت سر گذاشتهاند. در این بین، ایرانخودرو در سال 95 حدود ۲۳هزار و ۵۵۰میلیارد تومان صرف تولید محصولاتش کرده و در مقابل، مبلغ فروش این شرکت نزدیک به ۲۵هزار و ۷۹۰میلیارد تومان بوده است. بنابراین طی سال تحت بررسی، اختلاف مبلغ فروش و تولید خام ایرانخودروییها 2هزار و ۲۴۰میلیارد تومان بوده و آنها بدون احتساب هزینههای مالی، سود کردهاند. طبق صورتهای مالی ایرانخودرو، این شرکت در سال ۹۶ نیز مبلغ فروشی بیش از بهای خام تولید داشته است. آبیهای جاده مخصوص توانستهاند در این سال مبلغ فروش خود را به حدود ۳۱هزار و ۴۵۰میلیارد تومان برسانند، حال آنکه بهای تمام شده خام تولیدشان حول و حوش ۲۹هزار و ۵۹۰میلیارد تومان برآورد شده است. با این حساب، درآمد فروش بزرگترین خودروساز ایران در سال تحت بررسی نیز از هزینه خام تولید این شرکت پیشی گرفته است. با این حال این موضوع الزاما به معنای سوددهی ایرانخودرو نیست، زیرا هزینههای مالی در آن لحاظ نشده است. سالهای 95 و 96 جزو دوران برجام به شمار میروند، بنابراین مشخص میشود که ایرانخودرو در آن مقطع حداقل توانسته هزینههای خام تولید را مدیریت و در مقایسه با مبلغ فروش (بدون احتساب هزینههای مالی)، سود هم به دست بیاورد. این در حالی است که شرایط برای ایرانخودرو در سال 97 و با آغاز تحریمهای آمریکا علیه صنعت خودروی کشور، برعکس شده است. طبق صورتهای مالی ارائه شده به بورس، این شرکت در سال ۹۷ حدود ۲۳هزار و ۶۲۰میلیارد تومان صرف تولید کرده، اما بهای فروش آن ۲۰هزار و ۴۰۵میلیارد تومان بوده است. بنابراین روند سوددهی ایرانخودرو (از ناحیه مقایسه هزینه خام تولید و مبلغ فروش) در سال 97 متوقف و این شرکت تماما به محدوده زیاندهی ورود کرده است. در سال 98 هم ایرانخودرو حدود ۳۸هزار و ۲۱۰میلیارد تومان صرف تولید محصولات خود کرده اما در مقابل، درآمدی حدود ۳۳هزار و ۳۲۰میلیارد تومان از ناحیه فروش نصیب این شرکت شده است. بنابراین زیاندهی مطلق ایرانخودروییها در این سال نیز با توجه به تداوم تحریم و مشکلات مالی، ادامه یافته است. اوضاع برای ایرانخودرو در سال 99 وخیمتر نیز شده، به نحوی که فاصله بین مبلغ فروش و بهای تمام شده تولید رشد قابلتوجهی را در مقایسه با سالهای 97 و 98 به خود میبیند. ایرانخودرو در این سال بیش از 78هزار و 300میلیارد تومان صرف هزینه خام تولید کرده و مبلغ فروشش کمی بیش از 67هزارمیلیارد تومان بوده است، یعنی اختلافی 11هزارمیلیارد تومانی. بنابراین مشخص میشود که تحریم در کنار سیاستهای دستوری داخلی، نقش بسیار مهمی در رشد زیاندهی بزرگترین خودروساز ایران داشته است.
ایرانخودروییها اما در 9 ماه امسال و با توجه به رشد 28درصدی قیمت محصولاتشان در کارخانه، اوضاع بهتری نسبت به 3 سال قبل از آن داشتهاند. بر این اساس، ایرانخودرو بالغ بر 76هزار و 800میلیارد تومان صرف هزینه تولید کرده، حال آنکه مبلغ فروش آن کمی بیش از 74هزار و 200میلیارد تومان بوده است. بنابراین اختلاف بین این دو فاکتور (زیان خودروسازان) در مقایسه با سال 99 حدود 75درصد کاهش یافته است. ایرانخودرو همچنین پیشبینی کرده که اختلاف بین مبلغ فروش و بهای تولید خام این شرکت در 3 ماه پایانی سال کمی بیش از 1200میلیارد تومان باشد. پیشبینی این شرکت برای سال آینده نیز هزینهای بالغ بر 189هزار و 400میلیارد تومان در مقابل 186هزارمیلیارد تومان مبلغ فروش است، یعنی اختلافی (زیانی) 2هزار و 600میلیارد تومانی.
از ایران خودرو بگذریم و به سایپا برویم. دومین خودروساز بزرگ ایران که طی سال ۹۵ حدود 4هزار و ۹۲۰میلیارد تومان بهای تمام شده تولیدش بوده، اما بهای فروش آن 5هزار و ۸۷۲میلیارد تومان اعلام شده است. در سال ۹۶ نیز سایپاییها حدود 7هزار و ۱۰۴میلیارد تومان صرف تولید محصولاتشان کردهاند و در مقابل، حدودا ۹هزار و ۴۳میلیارد تومان مبلغ فروششان بوده است. بنابراین نارنجیهای جاده مخصوص در سالهای 95 و 96 به عنوان دوران طلایی برجام، سود به دست آوردهاند (البته بدون احتساب هزینههای مالی).
در سال ۹۷ اما نسبت هزینه خام تولید و فروش محصولات سایپا برعکس شده؛ بهنحویکه ۱۰هزار و ۴۳۰میلیارد تومان بهای تمامشده این شرکت بوده، اما مبلغ فروش، عدد 8هزار و ۴۷۵میلیارد تومان را نشان میدهد. در سال ۹۸ اما بهای تولید محصولات سایپا به ۱۳هزار و ۳۷۷میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با مبلغ 13هزار و 500میلیارد تومانی فروش، سود (بدون احتساب هزینههای مالی) را نشان میدهد. طی سال 99 نیز این شرکت حدود 16هزارمیلیارد تومان درآمد فروش داشته، در حالی که هزینه خام تولیدش بیش از 18هزار و 200میلیارد تومان بوده است. سایپاییها اما در 9 ماه امسال بیش از 32هزارمیلیارد تومان هزینه خام تولیدشان بوده که در مقایسه با مبلغ فروش، کمتر از 800میلیارد تومان اختلاف را نشان میدهد. این رقم در مقایسه با سال 98 نصف شده که این موضوع تاثیر اصلاح قیمت روی کاهش زیاندهی سایپا (درست مانند ایرانخودرو) است. طبق پیشبینی سایپا، مبلغ فروش این شرکت در سال آینده از هزینه خام تولید آن پیشی خواهد گرفت.
در نهایت اما پارسخودروییها نیز روندی نسبتا مشابه ایرانخودرو و سایپا در حدود 6 سال اخیر داشتهاند. در سال ۹۵ مبلغ فروش پارسخودرو 4هزار و ۳۳۳میلیارد تومان بوده، اما بهای خام تولید این شرکت حدودا 3هزار و ۸۹۶میلیارد تومان ثبت شده است. در سال ۹۶ نیز مبلغ فروش پارسخودرو عدد ۶هزار و ۶۷۹میلیارد تومان را به ثبت رسانده، اما بهای تمامشده تولید آن، ۶هزار و ۱۴۶میلیارد تومان اعلام شده است. بنابراین این شرکت در دوران طلایی برجام، (بدون احتساب هزینههای مالی) سود کسب کرده است. طی سال ۹۷ اما بهای تمام شده تولید پارسخودرو با عدد 4هزار و ۲۵۴میلیارد تومان از مبلغ فروش آن یعنی3هزار و ۸۵۲میلیارد تومان جلو زده است. در سال 98 نیز پارسخودرو هزار و ۱۵۲میلیارد تومان صرف تولید محصولاتش کرده و از محل فروش، هزار و ۹۶میلیارد تومان به دست آورده است. طی سال 99 هم این شرکت کمتر از4هزار و 800میلیارد تومان صرف هزینه خام تولید کرده و در مقابل، حدود4هزار و 250میلیارد تومان درآمد فروش داشته است. این در حالی است که طی 9 ماه امسال، اختلاف هزینه خام تولید و مبلغ فروش پارسخودرو به حدود 500میلیارد تومان کاهش یافته است. پیشبینی پارسخودروییها این است که در سال آینده سودی بیش از 2هزارمیلیارد تومانی (بدون احتساب هزینههای تولید) نصیبشان خواهد شد.
منبع:دنیای اقتصاد
آخرین اخبار
- پیرمحمدی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شد
- آموزش کاربرد هوش مصنوعی در حل چالش های مراکز معدنی و صنعتی
- واکنش قوه قضائیه به روند واگذاری ایرانخودرو
- توقف موقت صدور مجوز خریدوفروش آنلاین طلا
- افتتاح ۵ پروژه صنعتی در منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- رئیس جمهور ایران شهید شد
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
افزودن نظر جدید