- کد مطلب : 19775 |
- تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت, 1396 - 00:51 |
- ارسال با پست الکترونیکی
تغییر الگوی مشارکت خارجی خودروسازان
به گزارش صنعت نویس،برنامه اعلام شده از سوی وزارت صنعت در واقع همان سند استراتژی صنایع کشور از جمله خودروسازی است که تصویری از سال 1404 صنعت ایران ارائه میدهد. در این بین، اگرچه سند استراتژی 1404 خودروسازی کشور در ویرایش دوم نیز تغییر چندانی نکرده، اما باز هم بر لزوم مشارکتهای خارجی برای توسعه این صنعت تاکید و به برنامهها و الزامات برای دستیابی به اهداف موردنظر پرداخته شده است.بر این اساس، وزارت صنعت در بخشی از سند مربوطه به نام «برنامههای اجرایی در راستای راهبردهای تعیین شده»، به شرایط لازم برای ارتقای توانمندی بنگاههای خودروساز کشور اشاره کرده است.در بند اول این برنامه راهبردی، به لزوم طراحی و تولید خودرو با نام و نشان تجاری داخلی اشاره شده است؛ بهنحویکه مسوولان وزارت صنعت بر استفاده از پلتفرم مشترك توسط يک يا چند خودروساز داخلي يا معتبر جهاني با حفظ مزيت رقابتي/ صادراتي تاکید کردهاند. همچنین «ايجاد و ارتقاي مراكز طراحي قطعات و مجموعههاي خودرو» و «تاسیس و گسترش مراكز تحقيق و توسعه بهويژه در بخش قواي محركه» نیز از دیگر موارد مطروحه وزارت صنعت در برنامه راهبردی خودروسازی کشور بهشمار میرود.
این وزارتخانه همچنین «طراحي محصول و توسعه در حوزه فناوريهاي نوين در بخش قواي محركه بهويژه موتورهاي پايه گازسوز، بنزيني، ديزلي، برقي و هيبريدي» را نیز جزو برنامه راهبردی خود برای توسعه خودروسازی آورده است. نگاهی به موارد مطروحه در سند استراتژی صنعت خودرو تا سال 1404 نشان میدهد وزارت صنعت بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر مشارکتهای خارجی خودروسازان کشور تاکید و این موضوع را لازمه توسعه دومین صنعت بزرگ داخلی میداند. بدون شک مسائلی مانند طراحی محصول و پلتفرم مشترک، با توجه به ضعفهای بزرگ خودروسازان داخلی در این حوزهها، نیازمند مشارکتهای خارجی است. بهعبارت بهتر، خودروسازی ایران به دلایل مختلف از جمله تحریمهای بینالمللی و البته کاهلی خودروسازان و ضعف در سرمایهگذاری و جذب دانش فنی روز، از صنعت خودرو دنیا عقب مانده و بنابراین برای احیا و توسعه خود نیاز به همکاران معتبر جهانی دارد.نگاهی به تجربه خودروسازان کشور در دوران تشدید تحریمها طی سالهای 91 و 92 بهخوبی نشاندهنده این واقعیت است که صنعت خودرو ایران نمیتواند بدون همکاری و مشارکت با برندهای معتبر خارجی (چه در حوزه خودروسازی و چه قطعهسازی) راه به جایی برده و مسیر توسعه و رشد را طی کند.
البته این همکاری و مشارکت به معنای وابستگی صرف به خارجیها و تداوم مونتاژ کاری در خودروسازی کشور نیست؛ بلکه در اصل بر انتقال تکنولوژی و فناوری (از سوی شرکتهای خارجی به صنعت خودرو ایران) و دستیابی به قدرت طراحی و توسعه محصول تاکید میکند. در واقع طبق استراتژی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشارکتهای بینالمللی خودروسازان باید در راستای سرمایهگذاری خارجی، انتقال تکنولوژی، توسعه صادرات و دستیابی به دانش و قدرت طراحی (چه در حوزه محصول و چه در بخش قطعات و پلتفرم) باشد.بر این اساس، شرکتهای خودروساز خارجی که قصد حضور در ایران را دارند، باید ضمن سرمایهگذاری مستقیم، دانش فنی خود را نیز به خودروسازان داخلی انتقال داده و همچنین داخلی سازی قطعات را نیز پیش ببرند.
جدای از اینکه خودروسازان خارجی تا چه حد به این الزامات پایبند خواهند بود و وزارت صنعت و خودروسازان نیز تا چه اندازه در این ماجرا حساسیت و اهتمام به خرج خواهند داد، مساله اصلی اینجاست که بدون مشارکت خارجی نمیتوان انتظار توسعه و رشد را از خودروسازی کشور داشت.این در حالی است که خودروسازان کشور پس از توافق هستهای و برجام اقدام به عقد چند قرارداد و تفاهمنامه با همتایان خارجی خود کردند تا از این راه، ضمن جبران عقبماندگیهای چند سال گذشته، روند رشد و توسعه را سریعتر طی کنند.با این حال، نگاهی به تجربه برخی شرکتهای خودروساز موفق و هم دوره ایران نشان میدهد آنها روشی دیگر را برای توسعه برگزیده و از همان ابتدا به سراغ همکاری مشترک با همتایان خود (سایر شرکتهای خودروساز) نرفتهاند.
بر این اساس، خودروسازان ایرانی همواره طی این سالها (قبل از برجام و پس از برجام)، از روش مشارکت «خودروساز-خودروساز» بهره بردند اما شرکتهایی مانند هیوندایی کره جنوبی، از حربهای دیگر به نام «خودروساز-قطعهساز-طراح» استفاده و اتفاقا مسیری موفقیتآمیز را نیز طی کردند. اگر داستان توسعه هیوندایی را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه میشویم این شرکت که تقریبا با خودروسازی ایران هم دوره است، به جای تمرکز بر همکاری با شرکتهای خودروساز، به سراغ قطعهسازان و بزرگان طراحی رفت و کار را با آنها پیش برد.
بهعبارت بهتر، هیوندایی برای رشد و توسعه و تبدیل شدن به یک خودروساز واقعی، به جای شرکتهای خودروساز جهانی، به سراغ طراحان و تامینکنندگان درجه یک دنیا رفت و شالوده خود را روی زیرساختهای فنی و مهندسی و طراحی بنا نهاد.این شرکت همچنین در کنار چنین رویکردی، مدیران ارشد خودروسازی جهان را به خدمت گرفت یا با آنها ارتباط برقرار کرد و با مجموع این اقدامات توانست به دانش کامل طراحی، توسعه و تولید محصول جدید دست پیدا کند. در واقع نزدیک شدن به شرکتهای طراحی، مهندسی و تامینکنندگان خارجی، مهمترین راهبردی بود که هیوندایی برای انتقال و اکتساب فناوری از منابع خارجی، در پیش گرفت تا به جای یک شرکت مونتاژکار، به تولیدکنندهای طراح در سطح بینالمللی و صادرات محور تبدیل شود.
این در شرایطی است که صنعت خودرو ایران چه قبل از تحریم و چه پس از توافق هستهای و اجرایی شدن برجام، همواره از مدل همکاری «خودروساز-خودروساز» استفاده کرده و تقریبا هیچگاه نخواسته یا نتوانسته از مسیر همکاری با شرکتهای معتبر قطعهساز و طراح دنیا، مسیر توسعه را طی کند.در این شرایط، هرچند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، همین مشارکتهای پسابرجام در قالب «خودروساز-خودروساز» را نیز باید غنیمت شمرد و از آنها در راستای توسعه صنعت خودرو بهره برد، با این حال میتوان همزمان از روش همکاری مشترک «خودروساز-قطعهساز-طراح» هم استفاده کرد.در این روش، منظور از «قطعهساز» نه فقط تامینکنندگان معتبر دنیا در حوزه قطعه، بلکه شرکتهای نام آشنا و پرآوازه طراحی نیز هست، چه آنکه میتوان بهواسطه ارتباط با آنها، به حلقه مفقوده خودروسازی کشور یعنی «طراحی محصول و پلتفرم» دست یافت. اتفاقا با توجه به قراردادها و تفاهمنامههای بینالمللی خودروسازان کشور در پسابرجام، امکان ارتباط گرفتن با برندهای معتبر طراح و قطعهساز دنیا نیز وجود دارد.
سعید مدنی مدیرعامل پیشین سایپا/وقت مشارکت/با طراحان دنیا است
تردیدی نیست که خودروسازی ایران با توجه به تجربه چندین ساله در مشارکت با خودروسازان دنیا، باید رویکرد خود را تغییر داده و از روش «خودروساز-خودروساز» به مدل «خودروساز-قطعهساز-طراح» تغییر مسیر دهد.ما در این سالها هرچه را که باید از خودروسازان خارجی یاد میگرفتیم، آموختیم؛ بهنحویکه در حال حاضر با اصول تولید، احداث خطوط تولید، مونتاژ و مسائلی از این دست آشنا هستیم. در این شرایط بهتر است برای طی کردن مسیر رشد و توسعه، این بار به سراغ شرکتهای قطعهساز و طراح معتبر دنیا رفته و با آنها همکاری مشترک راه بیندازیم.اگر نگاهی به تاریخچه خودروسازان کرهای مانند هیوندایی بیندازیم، متوجه میشویم آنها نیز به خوبی متوجه شدند که رشد و توسعهشان در گرو همکاری با طراحان و تامینکنندگان معتبر دنیا است، از همین رو مشارکت با آنها را به جای همکاری با شرکتهای خودروساز برگزیدند. در حال حاضر خودروسازی ایران نیز باید در کنار مشارکتهای فعلی خود با سایر خودروسازان دنیا، به سراغ طراحان و قطعهسازان معتبر نیز برود تا به واسطه همکاری مشترک، به قدرت طراحی و توسعه محصول و پلتفرم دست پیدا کند.با این روش میتوانیم به رقابت با خودروسازان دنیا نیز فکر کنیم، زیرا دستیابی به قدرت طراحی، توان رقابتی خودروسازی کشور را بالا خواهد برد.
حسن کریمی سنجری،کارشناس خودرو/اولویت، مشارکت با خودروساز است
برخورداري از روشهاي مختلف «خودروساز شدن» به عوامل متعددي از جمله حجم بازار و زيرساختهاي صنعت خودرو هر كشور و همچنین سطح برخورداري از ظرفيتهاي شركاي صاحب بازار بستگي دارد. با این حساب بهنظر میرسد در فضای فعلی صنعت خودرو ایران، مدل تعاملي «خودروساز با خودروساز» يكي از عاليترين روشهاي ارتقاي این صنعت در جهت توسعه زيرساختي آن است. ما از روش «خودروساز-قطعهساز» زمانی باید استفاده میکردیم که هنوز بازار خودرو بهويژه در كشورهاي توسعه يافته به حد اشباع نرسيده بود. بر این اساس، خودروسازان كرهاي نیز زماني از اين روش بهره بردند كه شركتهاي صاحب برند و سرمایهگذار در زيرساختهاي قطعهسازي این کشور، نياز به دريافت قطعه داشتند تا بتوانند شركتهاي خودروسازي را در تامين تقاضاي بازار وسيع در كشورهاي توسعه يافته و حتي در حال توسعه آن زمان، كمك کنند.با این حال امروزه حجم وسيعي از بازار خودرو از طرف تقاضا در حال فروكش كردن بوده و تعدد حضور هلدينگهاي بزرگ قطعهسازي، پيوستن به چرخه جهاني قطعهسازان را دشوار کرده است. با این حساب، حتي براي توسعه در قطعهسازي نيز ضروري است ابتدا خودروسازي را سرو سامان دهيم. بهعبارت بهتر، براي توسعه خودروسازي ايران در زمان فعلي، حتما روش خودروساز-خودروساز بهتر خواهد بود.
فربد زاوه کارشناس خودرو/تغییر مشروط الگوی مشارکت خودروسازان
اینکه فلان روش در یک خودروسازی و بازار خودرو جواب مثبتی داشته، دلیل قطعی برای استفاده آن در خودروسازی ایران نیست. در واقع هر روش و الگویی در خودروسازی دنیا، وابسته به بعد زمان و مکان است؛ بهنحویکه ممکن است مثلا الگوی مشارکت «خودروساز-قطعهساز» در کره جواب دهد، اما در ایران ناکام بماند.با این حال اگر خودروسازی ایران نگاهش را از درون به بیرون تغییر داده و بهدنبال حضور در بازارهای جهانی باشد، باید با یک برنامه فشرده و مدون و قابل اجرا، به سمت مشارکت با شرکتهای بزرگ قطعهساز و طراح دنیا برود. این کار البته مستلزم سرمایهگذاری سنگینی بوده و حداقل 10 سال زمان میبرد. بهعبارت بهتر، زمانی میتوان الگوی مشارکت خارجی را در خودروسازی ایران تغییر داد که اولا نگاه به بازارهای صادراتی داشته باشیم و در درجه بعد، با برنامهریزی و سرمایهگذاری دقیق، تغییر مدل (از خودروساز-خودروساز به خودروساز- قطعهساز و خودروساز-طراح) بدهیم.با توجه به فضای فعلی خودروسازی کشور، میتوانیم از روش مشارکت «خودروساز-خودروساز» نیز استفاده کنیم، منتها با رعایت این نکته که به سمت تولید با تیراژ زیاد و عمق ساخت داخل بالا برویم. در این روش، درست است که بازار خودرو کشور را در اختیار خارجیها میگذاریم، اما در عوض آنها نیز چند صد هزار محصول از ما (در قالب تولید محصول با ساخت داخل و تیراژ بالا) میخرند.
دنیای اقتصاد
آخرین اخبار
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
- مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوتهبین است
- افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گلگهر
- حضور نماینده سیرجان در گل گهر
- پاتک بانک مرکزی به متخلفان ارز مسافرتی
- نتایج تکمیل ظرفیت کنکور اعلام شد
- آغاز ثبتنام ۹ مدل خودروی وارداتی
- پیشبینی بازار سرمایه در سال آینده
- ورود سامانه بارشی جدید به کشور
- تعیین نرخ کرایه اتوبوس، تاکسی و مترو برای سال ۱۴۰۳
- پاسخ به 17 پرسش درباره کالابرگ الکترونیکی
- بی محلی خودروسازان به قطعه سازهای داخلی
- پژوپارس به آخر خط رسید
- مجمع عمومی فوقالعاده شرکت گلگهر برگزار شد
- زوایای ناپیدای حراج سکه
- سیف، اقدام بانک مرکزی را پسندید
- سیل در سیستان/عکس
- مسدودی 10 روزه جاده چالوس و آزادراه تهران_شمال
- رتبه ایران در تولید گاز
- واردات خودرو فقط با کارت بازرگانی
- عرضه کنسرو ماهی با ۱۵ درصد تخفیف
- بارش دوباره در کشور
- کارنامه مردود دولت در واردات خودرو
- تداوم افزایش درآمد عملیاتی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- چگونه خودرو مزایده ای بخریم؟+ شرایط
افزودن نظر جدید