- کد مطلب : 44472 |
- تاریخ انتشار : 24 فروردین, 1400 - 19:26 |
- ارسال با پست الکترونیکی
سهام ایران خودرو به بانک واگذار شد

به گزارش صنعت نویس، بر این اساس، ۱۲/ ۸ درصد از سهام دولتی ایرانخودرو بابت رد دیون دولت به بانکهای تجارت، صادرات و ملت، واگذار و درخواست وزیر صمت از رئیسجمهوری نیز عملا رد شده است. این واگذاری اما در حالی انجام شده که دولت پیشترها بنا داشت سهام خودروسازان را به خارجیها واگذار کند و این موضوع را هفت سال پیش حسن روحانی رئیسجمهوری در اجلاس داووس ۲۰۱۴ عنوان کرد. اظهارات مقامات دولتهای یازدهم و دوازدهم را که مرور کنیم، متوجه میشویم در هیچ دورهای مانند این هشت سال، بحث بر سر خصوصیسازی صنعت خودرو آنهم در شکل و شمایلی بهاصطلاح واقعی، داغ نبوده است. روزی صحبت از واگذاری سهام به خارجیها بود و روز دیگر انتقال سهام به بخش خصوصی واقعی در داخل؛ با این حال در نهایت خصوصیسازی جای خود را به تسویه حساب داد. هرچند دولت در ازای بدهی خود به بانکها، بخشی از سهامش در ایرانخودرو را به آنها واگذار کرده و بنابراین این اقدام در قالب خصوصیسازی نمیگنجد، اما پرسش اصلی اینجاست که چرا سهام خودروسازان باید دستاویز تسویهحسابهای دولت باشد؟ حالا که دولت بخشی از سهامش در خودروسازی را به بانکها داده، تکلیف آن همه شعار بابت خصوصیسازی چه میشود؟ بانکهایی که سهام ایرانخودرو به آنها واگذار شده، روی کاغذ دولتی نیستند، اما خصوصی هم بهحساب نمیآیند و بهنوعی شبهدولتی محسوب میشوند، بنابراین واگذاری سهام خودروسازان به آنها، با روح اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصیسازی در تضاد کامل است. سالهاست از دولتیبودن خودروسازی به عنوان ریشه اصلی مشکلات و چالشهای آن یاد میشود و از همینرو صحبتهای زیادی در مورد خروج این صنعت از زیر سایه دولت به میان آمده و میآید.
از سیاستهای دستوری گرفته تا عزل و نصبهای سیاسی و هزینههای غیراقتصادی، همه نتیجه دولتی بودن دو خودروساز بزرگ کشور بهشمار میروند، با این حال در این سالها تنها حرف خصوصیسازی زده شده و در عمل، اقدام درستی در این مورد صورت نگرفته است.
نکته دیگری که در مورد واگذاری سهام دولتی ایرانخودرو به بانکها وجود دارد، پیچیدهشدن خصوصیسازی واقعی در این شرکت است. تا قبل از اجرای مصوبه دولت (واگذاری ۱۲/ ۸ درصد از سهام دولتی ایرانخودرو به بانکها)، سازمان گسترش به عنوان نماینده دولت چیزی حدود ۱۴درصد از سهام ایرانخودرو را در اختیار داشت، اما حالا این سهام خردشده و سهم دولت به کمتر از ۶درصد رسیده است، بنابراین اگر بخش خصوصی واقعی (چه داخلی و چه خارجی) بخواهد در آینده سهام ایرانخودرو را بخرد، دیگر تنها با سازمان گسترش طرف نیست و باید با بانکها هم وارد مذاکره شود.
افشای تصمیم خودرویی دولت
داستان واگذاری سهام ایرانخودرو به بانکها اما در نامهای که وزیر صمت به رئیسجمهوری نوشتمشخص شد. طبق نامه علیرضا رزمحسینی به حسن روحانی که اواسط هفته گذشته رسانهای شد، هیات وزیران در اواخر اسفند سال گذشته تصویب کرد ۱۲/ ۸ درصد از باقیمانده سهام دولت در ایرانخودرو به بانکهای ملت، صادرات و تجارت واگذار شود. در این نامه اشارهای به اینکه دلیل این واگذاری چیست، نشده بود، اما حالا مشخص شده که دولت در ازای بدهی خود به بانکهای موردنظر، چنین تصمیمی گرفته است. در نامه موردنظر اما وزیر صمت ضمن اشاره به موانع قانونی مصوبه واگذاری سهام ایرانخودرو به بانکها، خواستار اصلاح آن شده بود. رزمحسینی به موانع مختلفی بر سر راه مصوبه موردنظر اشاره کرده بود که مهمترین آن، به محدودیتهای مربوط به واگذاری باقیمانده سهام دولتی خودروسازان مربوط میشد. بر این اساس و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری تا ۸۰ درصد از سهام شرکتهای دولتی به بخش خصوصی، مورد تاکید قرار گرفته اما الزام و توصیهای بابت واگذارکردن ۲۰درصد باقیمانده برخی شرکتها وجود ندارد.
از آنجا که خودروسازی نیز جزو گروه۲ واگذاری است و شرکتهای عضو این گروه، میتوانند تا ۲۰ درصد از سهام خود را به بخش خصوصی واگذار نکنند، وزیر صمت خواستار اصلاح مصوبه موردنظر شده بود. رزمحسینی این را هم گفته بود که اگر قرار بر واگذاری باقیمانده سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور به بخش خصوصی باشد، اجرای آن نیازمند مصوبه هیات واگذاری است. این نامهنگاری در حالی انجام شد که گویا پیش از آن، دولت مصوبهاش مبنی بر واگذاری ۱۲/ ۸درصد از سهام ایرانخودرو به بانکها را اجرایی کرده است. مستندات بورسی نشان میدهد در حال حاضر بانکهای صادرات، ملت و تجارت جزو سهامداران ایرانخودرو بهشمار میروند، بنابراین از سهم دولت (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) در بزرگترین خودروساز ایران کاسته شده است. بر این اساس، از ۱۲/ ۸درصد سهام واگذار شده، ۳۶/ ۳درصد به بانک صادرات، ۰۸/ ۳درصد به بانک تجارت و ۶۸/ ۱درصد نیز به بانک ملت واگذار شده است. بنابراین با وجود اینکه وزیر صمت در نامه خود به رئیسجمهوری از موانع قانونی واگذاری سهام ایرانخودرو به بانکها گفته بود، این مصوبه به اجرا درآمده و حالا سهم سازمان گسترش در خودروساز بزرگ ایران به زیر ۶ درصد رسیده است. در این مورد، یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به «دنیایاقتصاد» گفت: وزیر صمت به رئیسجمهوری نامه زده که برای واگذاری باقیمانده سهام دولتی ایرانخودرو، نیاز به مصوبه هیات واگذاری دارد، در حالیکه هیات واگذاری را مقامات دولتی تشکیل دادهاند. به گفته وی، وقتی هیات واگذاری خودش دولتی به حساب میآید، طبیعی است که روی حرف دولت حرف نمیزند و به همین دلیل، مصوبه هیات وزیران مبنی بر واگذاری سهام ایرانخودرو به بانکها به سرعت اجرا شده است.
از سهام فروشی به خارجیها تا تسویهحساب با بانکها
اما واگذاری سهام ایرانخودرو به بانکها در حالی است که دولت یازدهم و دوازدهم برنامه زیادی برای خصوصیسازی واقعی خودروسازی کشور داشت. هنوز در اذهان مانده که رئیسجمهوری در اجلاس ۲۰۱۴ داووس، اعلام کرد دولت ایران حاضر است سهام خودروسازان را به شرکتهای خارجی بفروشد. روحانی در آن سخنرانی عملا خارجیها را دعوت کرد تا برای خرید سهام دو خودروساز بزرگ کشور به ایران بیایند و وعده همکاری دولت را در این ماجرا داد. اظهارات آن زمان روحانی در دوران توافق هستهای بود که خودروسازان خارجی خود را آماده بازگشت به ایران کرده بودند. گمان میرفت با توجه به چراغ سبز دولت بابت فروش سهام ایرانخودرو به خارجیها، امثال رنو، پژو و حتی فولکسواگن (که به دنبال حضور در ایران بودند) سهام ایرانخودرو و سایپا را خریداری کنند و حتی صحبتهایی مبنی بر فروش پارس خودرو به رنو نیز مطرح شد. با این حال اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداد، گویی دولت اصلا برنامهای جدی برای سهام فروشی به خارجیها در صنعت خودرو ندارد. بعدها اما صحبتهایی مبنی بر فروش سهام خودروسازان به شرکتهای قطعه ساز (بهعنوان بخش خصوصی) به میان آمد، اما آن نیز به جایی نرسید تا ایرانخودرو و سایپا همچنان در ید قدرت دولت باقی بمانند.
بحث بر سر خصوصیسازی ایرانخودرو و سایپا اما در دولت دوازدهم هم ادامه یافت، به نحوی که رضا رحمانی وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت صحبت از برنامهای حدودا دو ساله برای واگذاری سهام دولتی خودروسازان به میان آورد. برنامه رحمانی این بود که ابتدا اموال مازاد خودروسازان فروخته شود، سپس زیرمجموعههای آنها و در مرحله آخر نیز سهام دولتی شان به بخش خصوصی انتقال پیدا کند. این در حالی بود که رحمانی اردیبهشت ۹۹ از وزارت صمت رفت و برنامهاش برای خصوصیسازی نیز بایگانی شد. با بایگانی شدن این طرح، این بار صحبت از واگذاری سهام خودروسازان در قالب صندوقهای سرمایه گذاری موسوم به ETF به میان آمد. بر این اساس قرار شد سهام ایرانخودرو و سایپا در قالب صندوق سرمایه گذاری دارا سوم عرضه شود، با این حال این سناریو نیز اجرایی نشد. حالا بعد از این همه بحث و برنامه ریزی برای خصوصی سازی، بانکهای شبه دولتی سهامدار ایرانخودرو شده اند.
مسیر خصوصیسازی پیچیدهتر شد
هرچند با انتقال بخش اعظم سهام دولت در ایرانخودرو به بانکها، اتفاق خاصی در حوزه اداره دولتی این شرکت رخ نمیدهد، با این حال بهنظر میرسد راه خصوصیسازی آن در آینده، طولانیتر شده است. به گفته کارشناسان، با وجود واگذاری ۱۲/ ۸ درصد از سهام ایرانخودرو به بانکها، همچنان این شرکت تحت نفوذ دولت و سیاستهای دولتی خواهد بود. این در حالی است که با توجه به خرد شدن سهام، واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی پیچیدهتر از قبل میشود. به عبارت بهتر، پیشتر خریدار سهام دولتی ایرانخودرو تنها با سازمان گسترش طرف بود، اما حالا بخش اعظم سهم حدودا ۱۴درصدی این سازمان به سه بانک مختلف واگذار شده و آنها در مورد این سهام تصمیم میگیرند. فرض کنیم فلان خودروساز خارجی قصد خرید سهام ایرانخودرو را داشته باشد. این شرکت تا قبل از واگذاری سهام ایرانخودرو به بانکها، تنها باید با سازمان گسترش مذاکره میکرد، ضمن آنکه میزان سهام نیز بالا بود. حالا اما سهام تحتاختیار سازمان گسترش در ایرانخودرو، به شش درصد هم نمیرسد و این موضوع از انگیزه بخش خصوصی برای خرید سهام دولتی این شرکت میکاهد. مخصوصا اگر طرف مایل به خرید، خارجی باشد، کارش با سهام اندک پیش نخواهد رفت، بنابراین باید علاوه بر سازمان گسترش، با بانکها هم وارد مذاکره شود تا با خرید سهام کافی، جایگاهی در هیات مدیره به دست بیاورد. این موضوع با توجه به اینکه احتمال دارد با احیای برجام، پای خوردوسازان خارجی بار دیگر به ایران باز شود، میتواند مانعی برای فروش سهام به آنها باشد. طبعا طی کردن پروسه پیچیده خرید سهام خودروسازان ممکن است در حوصله خیلیها نگنجد و این موضوع سبب خواهد شد سهام دولتی و شبه دولتی ایرانخودرو حالا حالاها خصوصی نشود.
دنیای اقتصاد
آخرین اخبار
- موفقیت گل گهر در کسب مجدد تندیس بلورین جایزه ملی تعالی سازمانی
- افزایش سرمایه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت گل گهر
- برگزاری دومین رویداد ملی کافه دانش در شرکت معدنی و صنعتی گلگهر
- شرکت گل گهر در ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت HSE سازمان ایمیدرو اول شد
- تجلیل از مدیران عامل منطقه گل گهر
- افتتاح ۴ پروژه عظیم صنعتی و گردشگری در منطقه گل گهر سیرجان
- انرژی تجدیدپذیر میتواند مشکلات انرژی ایران را حل کند؟
- پیرمحمدی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شد
- آموزش کاربرد هوش مصنوعی در حل چالش های مراکز معدنی و صنعتی
- واکنش قوه قضائیه به روند واگذاری ایرانخودرو
- توقف موقت صدور مجوز خریدوفروش آنلاین طلا
- افتتاح ۵ پروژه صنعتی در منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- رئیس جمهور ایران شهید شد
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
افزودن نظر جدید