- کد مطلب : 12338 |
- تاریخ انتشار : 14 مهر, 1395 - 16:32 |
- ارسال با پست الکترونیکی
محصولات بیمه ای رقیب محصولات بانکی!
صنعت نویس: در امر جذب سپرده، تحریکپذیری متقاضیان سپردهگذاری با توجه به نرخ سود سپرده صورت میپذیرد و یکی از عوامل موثر بر تعیین نرخ بازگشت وام و تسهیلات اعطایی بانکها، همان نرخ سود سپردهگذاری و هزینههای اداری، عمومی و پرسنلی(پروکسی برای قیمت تمامشده) است. اما نرخ سود سپرده خود وابسته به نرخ تورم(که بیشترین وابستگی را به نقدینگی و نرخ تورم انتظاری یا توهمی دارد)، نرخ بازدهی واقعی فعالیتهای اقتصادی و رونق بازارهای موازی(مسکن، بورس، ارز و طلا) است. پس در یک بررسی ساده مشخص میشود که دو شاخص مهم کلان اقتصادی چون نرخ تورم و رشد اقتصادی از یک طرف و از طرف دیگر درجه رقابتی و سرعت تسویه بازارهای موازی و نرخ بازدهی آنها کاملا بر تعیین و استخراج نرخ اقتصادی سود سپردهها در کوتاهمدت و بلندمدت موثرند.
به این ترتیب براساس این شاخصها از یک طرف بانکها نسبت به تعیین و استخراج نرخهای سود سپرده و تسهیلات اعطایی بهطور رقابتی اقدام کرده و از طرف دیگر براساس پیشبینی این نرخها است که سرمایهگذاران و کارگزاران نسبت به سپردهگذاری و اخذ انواع تسهیلات تصمیمگیری میکنند. به هرحال واقعیت موجود در کشورهای مالک نفت این است که در اکثر این کشورها اقتصادشان نه صنعتی و نه کشاورزی است بلکه اقتصاد بانکمحور است چرا که پول و نقدینگی حاصل از درآمدهای نفت دولت از طریق کانال بانکی در اقتصاد توزیع میشود، بنابراین بحث بازاریابی در شرایطی که اندازه دولت بسیار بزرگ است و بانکداری در انحصار دولت است مطرح نبوده و بانکهای دولتی منشأ توزیع تسهیلات ارزانتر یا بعضا غیراقتصادی هستند. در این رهگذر مشتریان برای اخذ این تسهیلات ویژه و رانتهای حاصل از آن از هر فرصتی استفاده خواهند کرد و عادت رفتاری اقتصادی نه جستوجوی مشتری توسط بانکها، بلکه مراجعه خود مشتریان به بانک است. البته پس از توسعه بانکداری خصوصی بارقههای رقابت، تعیین نرخ رقابتی سود سپرده و تسهیلات، تنوعبخشی به محصولات، طراحی محصولات متناسب با نیاز روز اقتصاد و مشتریان و... ایجاد شده و سیکل توسعه و رشد کیفیت بانکداری آغاز میشود.
با بررسی تجارب صنایع بانکداری موفق در جذب مشتریان مشخص میشود صنایع بانکداری موفق شدهاند با ایجاد و بسترسازی فناوری اطلاعات و ارتباطات مناسب از طریق درگاههای مختلف اعم از خوددریافتها و خودپردازها، POSها، اینترنت، انواع گجتهای موبایل، ایمیل، انواع کارتهای بانکی، پیامکها و... عملیات بانکداری را برای مشتریان سریعالوصول کنند و از رفتارها و فعالیتهای سنتی وپرهزینه جلوگیری و فعالیتهای بانکداری نوین را تسهیل کنند. سپس با پردازش دیتابیسهای مشتریان، با روشهای مختلف مانند روشهای دادهکاوی و... راههای مختلف دسترسی سفارشی به مشتریان، ارائه محصولات و بستههای ویژه متناسب با نیاز مشتریان طبقهبندی شده خود را به آنها ارائه و حداکثر رضایتمندی آنان را جلب و نسبت به افزایش وفاداری آنها به برند و سازمان خود میکوشند. این همان رمز جعبه سیاه موفقیت نظام بانکداری در جذب، نگهداری و توسعه مشتریان است.
با بررسی نوع فعالیت و نوع دیدگاه مشتریان به فعالیت بانکداری مشخص میشود که اصلا بیمه و فعالیت آن چیز دیگری است. بانکداری تسهیل در روند سرمایهگذاری و کسب درآمد است اما بیمه اینچنین نیست؛ بیمه فعالیتی برای انتقال ریسک و کنترل آن در قالب یک زنجیره انتقال و کوچکسازی ریسک است. با گسترش بیمه و توسعه ضریب نفوذ آن توان ریسکپذیری اقتصاد و اشتغال افزایش مییابد و موتور رشد اقتصادی از طریق کنترل و مدیریت ریسک اقتصادی روشن میشود. اما بانکداری با جذب و جمعآوری پولهای کوچک، سرگردان، با بازدهی کم و بازتوزیع آنها در جریان اقتصادی با ارزش افزوده بالاتر کمک به توسعه و رشد اقتصادی میکند.
پس مشخص است هرچند نتیجه توسعه نظام بانکی و بیمه در انتها رشد و توسعه اقتصادی است، اما بیشتر باید این دو فعالیت مکمل هم باشند تا رقیب. اما عده کمی از محصولات بیمهای هستند که به همراه منافع پوشش ریسک از منافع سرمایهگذاری نیز برخوردارند مانند بیمههای عمر سرمایهگذاری یا امثالهم که این محصولات بزرگترین رقیبشان سپردههای بانکی و سایر ابزارهای پولی موجود در شبکه بانکداری است اما از آنجا که این محصولات مخلوق نهادهای بیمهبانک (Bancassurance) -نه شرکتهای بیمه- هستند از تخصص بانکداران در سرمایهگذاری و افزایش بازده و جذابیت مشتریان استفاده کرده و محصولی سودآور میشوند و موضوع رقابت مذکور کماثر و حتی بیموضوع میشود. خلاصه آنکه در بازارهای پیشرفته، بانک و بیمه مکمل هم و توسعه و نفوذ آنها در هر اقتصاد موید رشد و توسعه متوازن و قابل اطمینان اقتصادی خواهد بود. در این رهگذر شرکتهای بیمه مسوولیت مدیریت ریسک اقتصاد و کمک به توسعه اشتغال و سرمایهگذاری در بازارهای مختلف و بانکها مسوولیت جمعآوری پولهای کوچک، سرگردان و کم بازده و هدایت آن در جهت توسعه سرمایهگذاریهای پربازده و با ارزش افزوده اقتصادی بیشتر را عهدهدار خواهند بود. اما محصولاتی که تلفیقی از امور پوشش ریسک و سرمایهگذاری توامان را دارند بیشتر در نهادهای بیمهبانک طراحی و ارائه میشوند پس شاید این، دلیل اصلی تمایل بانکها به ورود به بیمه و ایجاد نهادهای بیمهبانک و دسترسی بانکها به منابع ناشی از ذخایر شرکتهای بیمه بوده است. اما سوال اینجا است در ایران (که به خاطر گستردگی بحث ناگزیر بسیار خلاصه ذکر شد) چگونه است؟ آیا بانک و بیمه بیشتر رقیب هستند یا مکمل؟ آیا فروش خدمات نوین بیمه در رقابت با بانکها تعریف میشود؟
با توجه به خلاصه توضیح عنوان شده نظر اینجانب منفی است. اکثر محصولات بیمهای با تمرکز پوشش ریسک و مدیریت ریسک است و اکثر عملیات بانکداری مکمل آن است و نه رقیب. مگر موضوع به برخی محصولات بیمهای که جنبه سرمایهگذاری نیز دارند مربوط شود که این محصولات نمونههای موفقیتشان تنها و تنها مربوط به نهادهای بیمهبانک بوده است. البته موسسات بیمه -غیربیمهبانکی- میتوانند برای موفقیت خود از تجربه بانکها بهره ببرند. بهطورکلی در بازار بیمه ایران محصولات سنتی بوده و اکثرا متناسب با رشد و توسعه مناسبات تجاری-اقتصادی و ریسکهای جدید بازارها نیستند. بنابراین بیمه در ایران کالایی با کشش تلقی شده که برخی از محصولات آن رفتارهای کشش قیمتی تقاضایی، شبیه کالاهای لوکس دارند. راهحل چیست؟ صنعت بیمه برای توسعه فعالیت خود باید نظام استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را نهادینه کند، شفافیت، نظارتپذیری، توسعه R&D و دانش مدیریت ریسک را در دستور کار قرار داده، از روشهای طبقهبندی مشتریان، دادهکاوی و طراحی محصولات سفارشی و متناسب با نیازهای واقعی مشتریان و مخاطبان استفاده کند. اما این کار از کجا باید شروع شود؟ بهنظرم راه توسعه فروش محصولات بیمهای، ابتدا شناسایی مزیتهای رقابتی صنعت بیمه در دو گروه مزیتهای رقابتی درونصنعتی (بین موسسات بیمه) و برونصنعتی (مانند بانک و...) است. در این شرایط باید فرصتهای کسبوکار را شناخت و تمرکز منابع را بر این موضوعات قرار داد.
مسلما کشف فرصتهای ارزشآفرینی به همراه تمرکز منابع برای مشتریان منافع ایجاد کرده و نیازهای پاسخگو نشده آنها را ارضا و آنها را ترغیب به خرید بیمهنامه میکند. اینجا است که دیدگاههای استراتژیک مفهوم یافته و کارکرد استراتژیستها مشخص خواهد شد. صنعت بیمه ما احتیاج به استراتژیستها و تئوریسینهای الگوسازی دارد که با کشف نیازهای روز مشتریان، نیازهای پاسخگویی نشده مشتریان را شناسایی، اولویتبندی، طبقهبندی و فرصتهای کسبوکار تصویر کرده و با تمرکز و هدایت درست منابع اقدام به ایجاد مزیت رقابتی درون و برونصنعتی کنند. خلق این مزیتها عاملی است که: 1- در رقابت درون صنعتی سبب ترجیح محصول بیمه یک شرکت به شرکت رقیب دیگر و 2- در رقابت برون صنعتی سبب ترجیح خرید بیمه به جای هر محصول رقیب دیگر خواهد شد. پس یکی از روشهای توسعه فروش و ارتقای توانمندیهای رقابت، خلق مزیت رقابتی و ارزش بیشتر برای مشتری است.
پس از شناسایی فرصتهای کسبوکار و تعریف مزیتهای رقابتی، مرحله تمرکز منابع است. در این مرحله با توجه به محدودیت منابع لازم است درک صحیحی از عوامل تکنولوژیک، اجتماعی و اقتصادی داشت که لازمه آن درک و یادگیری است؛ با یادگیری از محیط میتوان درک درستی از نیاز مشتری داشت و خلاقیت و قدرت تحلیل میتواند بهعنوان شرط کافی این مهم به نحوه درست تخصیص منابع جهت طراحی محصولات لازم و ارائه آن به مشتریان بیمهگران کمک کند. گام اول در این راه استقرار و پیادهسازی فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد امکان درگاههای فروش و ارائه انواع خدمات به مشتریان از این طریق است (از طریق اینترنت، خودپردازها و خوددریافتها، POS، موبایل و...). سپس با استفاده از روشهای مختلف مانند دادهکاوی به طبقهبندی مشتریان و... پرداخته و بالاخره با تولید محصولات خاص و سفارشی برای هر طبقه (توسط گروهها و واحدهای R&D) اقدام به ایجاد ارزش برای مشتری و مزیتهای رقابتی و... کرد. به این ترتیب با تلفیق دادههای سخت (آمار و اطلاعات) و دادههای نرم (بصیرت و خلاقیت) میتوان از طریق یادگیری، شناخت و درک نیاز ایجاد مزیت سازمانی و از طریق خلاقیت، نوآوری و پاسخگویی به نیاز مشتریان ایجاد ارزش برای مشتریان کرد که نتیجه آن تمایل و گرایش به خرید بیمه به جای هر محصول دیگر خواهد بود. نتیجه این امر کاهش کشش قیمتی تقاضای بیمه، افزایش توان رقابتی آن و گرایش مشتریان به خریداری آن خواهد بود.
تابناک
آخرین اخبار
- افتتاح ۵ پروژه صنعتی در منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت
- تورم 32 درصدی دیماه 1403
- معدن کاری زیر زمینی راهکار توسعه پایدار صنعت فولاد
- مرز تاریخی تالار شیشه ای شکسته خواهد شد؟
- کوثری: آمریکا FATF را هم اداره میکند
- یارانه 25 میلیون نفر حذف میشود
- مسیر قیمت در سال ۲۰۲۵ به کدام سو خواهد رفت؟
- نقدینگی ۹ هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان شد
- عذرخواهی پوتین از آذربایجان
- بازار طلا از نقره عقب می ماند؟
- تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل گهر سیرجان
- ادعای عجیب درباره سرمایهگذاری سایپا در سوریه
- در کنار کار سختی که دارید محوریت خانواده را حفظ کنید
- پیش بینی شرکت مزاری از آینده بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۵
- نرخ تورم آبان ماه اعلام شد
- بورس تا پایان سال سوپرایز می شود
- پیشبینی قیمت دلار تا پایان 1403
- وزیر صمت با لباس گرم در پویش کاهش دو درجه ای سامانه های حرارتی
- تجلیل معاون رییس جمهور از مدیرعامل گل گهر
- پیش بینی همتی از قیمت بیت کوین
- عرضه 1 میلیون قطعه سکه در بازار
- شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
- کسب نشان زرین دوستاره برای گل گهر
- دومین نمایشگاه نهضت تولید در معدن،صنایع معدنی کشور
- واحد چهارم گازی شرکت گهر انرژی سیرجان با شبکه سراسری سنکرون شد
- پیشبینی رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران
- خودروهای برقی پلیس قابل "هک" نیستند
- میزان قطعی افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ اعلام شد
- تولید و بومی سازی شبیه ساز آموزشی اپراتوری بیل مکانیکی
- بزرگداشت مجاهد فی سبیل الله و اقامه نماز جمعه
- توسلي مهر به ايران خودرو مي رود
- پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ برای توسعه شرکتهای حمل ونقل ریلی
- اهدای ۴ هزار سری جهیزیه و ۴ هزار بسته لوازم التحریر به افراد نیازمند
- گل گهر می تواند در حوزه علمی معادن کشور پیشرو باشد
- حذف بخشی از یارانه پنهان انرژی با طرح تخصیص بنزین به نفر
- آئین تجلیل از آزادگان سرافراز دفاع مقدس شهرستان سیرجان
- دولت چهاردهم با ناترازی برق روبروست
- واردات موبایل یک میلیون دستگاه کم شد
- ابهامات مصوبه دریافت مابهالتفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد
- فروش چارتری پروازهای اربعین ممنوع شد
- افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان
- ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان
- 10هزار خودرو وارد شد
- به "گالری آفتاب گناوه" اعتماد نکنید
- همه چیز به نفع طلا تمام خواهد شد
- چشمانداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا
- عزاداری متمرکز کارکنان شرکت های منطقه معدنی و صنعتی گل گهر
- کینه شخصی سعید جلیلی با بیژن زنگنه مانع اجرای قرارداد کرسنت شد
- تجمع 15 هزار نفری ملت امام حسینی سیرجان در گهر پارک
- آگهي تمدید مهلت ثبت نام آزمون شناسايي و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت جهان فولاد سیرجان
- کسب تندیس شركت صنعتي برتر سرمايه گذار در انرژي هاي تجديد پذير در سال 1402-1401
- مدیرعامل و مدیران گل گهر رای خود را به صندوق انداختند
- ضربالاجل بورس به شرکتهای ایران خودرو و سایپا
- پلیس راهور: مشکلی با خودروهای وارداتی نداریم
- شما فرماندهان اقتصادی کشور هستید
- کسب نشان پنج ستاره تعالی HSE توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
- شرکت گل گهر و دادگستری کل استان کرمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
- سهمخواهي ايران خودرو و سايپا از بازار خودروهاي برقي
- ناگفتههای وزیر راه از سقوط بالگرد رئیسجمهور
- رئیس جمهور ایران شهید شد
- علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
- 5 روز عزای عمومی در کشور
- رهبر انقلاب شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند
- هشدار سازمان غذا و دارو درباره یک داروی تقلبی
- فرمان مهم رئیس جمهور درباره واردات چای
- مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
- چند توصیه درباره امنیت رمز عبور
- تورم ساخت مسکن و سه پیام
- توافق جدید صمت و زرگران
- صعود رمزارزها
- زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا
- افزایش جریمه های رانندگی به زودی
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- نظر وزیر کشور درباره تقسیم سیستان و بلوچستان
- فروش خودروهای برقی از فردا
- چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟
- پرداخت مالیات مشاغل در 15 قسط
- اعلام قیمت مصوب لاستیک
- واکنش هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار
- زمان بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار
- روند نزولی بورس متوقف شد؟
- انقلاب در موتور جستجوی گوگل
- افت حرارت پولی کشور
- سه سناریو درباره آینده واردات خودروهای کارکرده
- شنبه ها تعطیل شد
- برگزاری سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی
- فروردینماه پر رکورد گلگهر
- جزییات طرح یارانهای دولت برای دهکهای یک تا پنج
- فرش قرمز برای اسکناس درشت؟
- مراسم معارفه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
- برگزاری باشکوه شبهای قدر در مسجد گوهرشاد گهرپارک
- درآمد عملیاتی ۶۴هزار میلیارد تومانی گل گهر در سال ۱۴۰۲
- خبر وزیر اقتصاد از واردات ۲۰ هزار خودرو
- سکه به کانال تاریخی ۴۱ میلیون تومان رسید
- خبر مهم برای متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن
- سال پر رکورد گلگهر
- تحقق رشد تولید ١٧/٨ درصدی محصولات کنسانتره و گندلهی شرکت معدنیوصنعتی گلگهر
- آمار عجیب از مصرف بنزین ایرانیها در نوروز
- آمار جدید واردات خودرو اعلام شد
افزودن نظر جدید